Waarom marketing leuk moet zijn

geplaatst in: Implementatie, Ondernemen, Training | 3

marketingAfgelopen week gaf ik mijn workshop ‘Moeiteloze Marketing’ en de zaal zat vol. Veel mensen hebben een grote hekel aan marketing. Eigenlijk vind ik dat wel vreemd. En ook weer niet. Ik zal je uitleggen waarom ik vind dat marketing leuk moet zijn.

Verbinding leggen met je publiek

Door je marketing- en communicatieactiviteiten leg je verbinding met je doelgroep. Met de mensen die eventueel jouw klant kunnen worden. Hoe leuk is dat? Wanneer je niet met ze in verbinding komt, in gesprek raakt dan verkoop  je niets. Dan heb je geen klanten.

Gewoon je vak beoefenen

Die opmerking hoor ik ook regelmatig: ‘ik wil gewoon mijn vak uitoefenen, niet bezig hoeven zijn met klanten werven’. Dat is lastig. Want om succesvol te zijn met je bedrijf is je belangrijkste taak het werven van klanten. Wanneer je daar ernstige bezwaren tegen hebt, dan moet je een serieus gesprek met jezelf gaan voeren. Wil je wel ondernemer zijn? Of ben je beter op z’n plek in loondienst? Dat is geen schande. Dat is gewoon eerlijk zijn naar jezelf.

Onbekend maakt onbemind

Wanneer je niet weet hoe je iets moet doen, dan krijg je daar een hekel aan. Ik heb wel eens een fietsband geplakt. Een rotklus. Vind ik. De fietsenmaker denkt daar heel anders over. Maar, wanneer ik dagelijks banden zou plakken en daar iets leuks voor in  de plaats kreeg, zou ik er best goed in kunnen worden. Zo zit het met marketing ook. Wanneer je gaat oefenen, het gaat leren, er dagelijks mee aan de slag gaat, dan kun je dat best leren. Het is geen rocket science. En wanneer je daarvoor beloond wordt met leuke reacties, met klanten, dan krijg je er echt lol in.

Zichtbaar worden is ongelooflijk eng

Wanneer je met je marketing begint, is dat griezelig. Je wordt zichtbaar. Je kunt afgebrand worden. En dat vinden we met z’n allen helemaal niet leuk. Zolang je nog lekker op je zolderkamer aan het stoeien bent met product, dienst, folder, website etc. kun je fijn in de anonimiteit werken aan je bedrijf. Dat is tenminste wat je denkt. In feite werk je dan voor jezelf. Pas wanneer je naar buiten gaat, jezelf laat zien, werk je aan je bedrijf.

De belofte dat het iets kan worden

Zolang je nog in dromenland bent, kan het nog iets worden. Wanneer je zichtbaar bent geworden, kan het ook mislukken. En dan is je droom weg. Maar een droom die een droom blijft, wat heb je daar aan?

Persoonlijke ontwikkeling

Ondernemerschap is een reis in persoonlijke ontwikkeling. Je angsten de baas worden, omgaan met onzekerheden, omgaan met afwijzing: je komt het allemaal tegen. Maar hoe zoet smaakt de aankomst bij je doel wanneer je al die moeilijkheden hebt overwonnen? Wanneer je groeit, groeit je bedrijf ook. Dat is wat marketing voor je kan doen.

Moeiteloze marketing: bestaat dat?

Even terug naar het begin: moeiteloze marketing, hoe doe je dat? Ik bedoel daarmee niet dat je niets hoeft te doen. Wanneer je vaardig bent, je marketing beheerst, een plan hebt en weet wanneer je welke dingen wilt doen, dan wordt marketing moeiteloos. Je hoeft er niet meer over na te denken. Het ‘trial and error’ is voorbij. Je weet wat voor jou werkt. En dan kun je heerlijk werken aan dat wat je het liefste doet: je vak uitoefenen.

Hoe gaat het met jouw marketing? Moeiteloos of een zoektocht? Deel hieronder jouw worsteling, frustratie of succesverhaal!

Gerelateerde artikelen
Waarom marketingsystemen niet werken
Je kunt geen omelet bakken zonder eerst de eieren te breken
De zeven katalysatoren voor succes

3 Antwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.