Een marketingplan op 1 A4: hoe krijg je dat voor elkaar?

Als je niet weet waar je heen gaat, kun je ook niet verdwalen (Alice in Wonderland)

marketingplanWat is het nut van een marketingplan? Wat heb je eraan en waarom zou je er (kostbare) tijd in stoppen? Een marketingplan helpt je om gestructureerd aan je marketingactiviteiten te werken. Zonder plan doe je maar wat. En je weet niet of je op weg bent naar je doel. Zoals Alice in Wonderland: je komt wel ergens uit, maar je weet niet waar.

Een marketingplan

  • Geeft richting aan je activiteiten.
  • Benoemt de positionering van je bedrijf.
  • Benoemt de doelgroep waar je voor wilt werken.
  • Bevat je marketingboodschap.
  • Bevat je doelen.
  • Geeft aan met welke strategie en middelen je aan de slag gaat.
  • Heeft een planning.

Is dat genoeg?

Een ‘professioneel’ marketingplan bevat nog veel meer onderdelen. Je kunt daarvoor wel stappenplannen vinden in Google. Maar als je  nog nooit zo’n uitgebreid marketingplan hebt gemaakt, als je geen idee hebt wat een situatieanalyse is, of wat strategische opties zijn, begin hier dan niet aan. Houd het  simpel. Ik werk met onderstaand ‘raamwerk’: mijn marketingplan op 1 A4.

marketingplan

Marketingplan op 1 A4

In het rode deel staan mijn drijfveren: mijn visie, mijn missie en unieke kracht. Dit is het ‘waarom’ van mijn bedrijf. In het groene deel, rechts, benoem ik de doelgroep waar ik voor werk en de reden waarom ze mijn product of dienst aanschaffen: het koopmotief. Het blauwe deel beschrijft mijn kernwaarden en de stijl waarmee ik naar buiten treed. Het midden is de kern van de zaak: waar het mij in essentie eigenlijk om gaat, de betekenis die ik wil hebben. Pas in het gele deel komen de zaken aan de orde die de buitenwereld ziet: mijn producten of diensten en mijn middelen waarmee ik communiceer met de buitenwereld. Dit A4tje kun je nog verder verduidelijken: wat uitgebreider vertellen wat je wilt met ieder onderdeel. Maar in essentie bevat dit A4 alles en je kunt het ieder jaar weer opnieuw inzetten.

Doelen stellen

Doelen volgen uit het model op je A4: die stel je ieder jaar opnieuw vast. Het is een aanrader om jaarlijks een zgn. SWOT analyse te maken. In die analyse kijk je terug en benoem je:

  • Waar je goed in bent (Strength)
  • Waar je niet goed in bent (Weakness)
  • Welke kansen er zijn in jouw markt, bij jouw doelgroep (Opportunities)
  • Welke bedreigingen zijn er voor jouw bedrijf in de buitenwereld (Threats).

Per onderdeel kies je dan de 3 belangrijkste punten. Vervolgens ga je kijken naar de betekenis:

  1. Kun je met jouw sterkten gebruik maken van de kansen in je markt? Of de bedreigingen pareren?
  2. Belemmeren jouw zwakten om gebruik te maken van die kansen? Of versterken ze de bedreigingen?

Door deze vragen te beantwoorden weet je ook waar je aan moet werken en waar je gebruik van kunt maken. Het kan ook gebeuren dat je jezelf zwak vindt op een bepaald terrein maar dat het voor je bedrijf niet zo dramatisch is. Of je schakelt daar iemand voor in.

Door jaarlijks zo’n SWOT analyse te maken, weet je ook hoe realistisch je doelen zijn. En wat er (extra) nodig is om ze te bereiken.

Strategie en actieplan

Uit je marketing ‘raamwerk’ en je doelstellingen kun je een strategie vaststellen. Een strategie is je vervoermiddel waarmee je naar je doel gaat.

Voorbeeld: je wilt in de top-10 komen van de experts in jouw vakgebied. Wat is daarvoor nodig? Je strategie kan dan bestaan uit de introductie van een high-end product met de nieuwste technische snufjes. Hiermee geef je in een klap je concurrentie het nakijken. Om die introductie te kunnen doen moeten er acties genomen worden:

  • Productontwikkeling
  • Testen, werkt het
  • Verpakking
  • Distributiekanaal (winkel? Webshop?)
  • Prijs (wat ga je er voor vragen?).

Die acties worden dan onderdeel van je actieplan. De communicatie die je over je introductie gaat doen, ook:

  • Aankondiging
  • e-mail of brief naar klanten
  • website en webshop aanpassen
  • PR
  • Verkoop
  • Etc.

Planning en uitvoering

En vervolgens zet je alles in een planning. Zodat je weet wanneer je wat moet doen. Zodat je overzicht hebt en ook kunt zien of het qua tijd past. Dat overzicht geeft ook rust want je hoeft niet meer na te denken over de volgende stap.

Evaluatie

Niet vergeten: bekijk per kwartaal of je plan werkt, of je op schema zit naar je doel. Waar je moet/kunt bijsturen. Wat er werkt en wat er niet werkt. Op die manier blijf je aan het stuur van je reis naar je doel.

Heb jij een marketingplan voor je bedrijf? Hoe zorg je dat je jouw doel bereikt?

Ik ga de komende maand het boekje ‘Do the work’ van Steven Pressfield verloten onder degenen die een reactie plaatsten.

Gerelateerde artikelen
7 Redenen waarom ik niks aan marketing doe
Waarom marketing leuk moet zijn
Waarom marketingsystemen vaak niet werken

7 reacties

  1. Corrie Gramser

    Zo’n overzichtelijk marketingplan op één vel spreekt me erg aan.
    Het nodigt me in ieder geval meer uit om ermee aan de slag te gaan dan wanneer het een heel boekwerk moet worden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.