Help! Mijn marketing doet ’t niet.
Het is nogal ontmoedigend wanneer je jezelf 3 slagen in de rondte werkt en er komt (bijna) niets uit. Hoe kan dat nou? Als je alles ‘volgens het boekje’ doet. Want die aanname doe ik hier even: je bent wel aan de slag gegaan met je marketing.
Geen marketingsysteem
De meest gemaakte fout in marketing is een gebrek aan een systeem. Er is geen samenhang in alle activiteiten. Je hebt geen rode draad in de boodschap die je uitzendt. Eigenlijk doe je maar wat.
Niet beginnen
Een heel groot obstakel is gewoon beginnen. Als je er niet aan begint, kun je ook geen resultaten verwachten. In essentie komt het er dan meestal op neer dat eraan beginnen weerstand op roept. Dat is een mindset-dingetje, ik raad je aan om daar een oplossing voor te vinden.
Wel beginnen – toch geen resultaat
Wanneer je wel aan de slag bent gegaan, bijvoorbeeld met een nieuwe website, misschien ook een blog, of met Facebookmarketing, en er gebeurt niets, dat is ontmoedigend. Of je gaat wel eens naar netwerkbijeenkomsten en volgt een cursus. Je doet wel het een en ander. Je bent er ook nog druk mee. En toch komt er weinig tot niets uit. Wat is er dan aan de hand?
Je hebt geen marketingsysteem. Je publiek ziet zo nu en dan iets van je voorbij komen, maar je boodschap blijft niet hangen. Want de rode draad mist. Je wordt dan geen expert. Waarom zouden ze contact met je op moeten nemen?
Een systeem is lastig
In de trainingen die ik gaf, zag ik dat het maken van zo’n systeem de meeste moeite kost. Een aanpak die gebaseerd is op een aantal keuzes. Een keuze voor geschikte marketinggereedschappen. Een keuze voor een passende structuur in de aanpak. Daar haken mensen af. Want het is (lijkt!) veel werk. Het ziet er ingewikkeld uit. Waar moet je beginnen? Ze hopen eigenlijk dat het niet nodig is. Dat het met regelmatig een berichtje zetten op Facebook ook wel lukt.
En dat is niet zo gek. Want je bent niet met je bedrijf begonnen omdat je marketing leuk vond. Nee, je wilt je vak uitoefenen. Of van je hobby je beroep maken. Dat je dan met marketing aan de slag moet is een noodzakelijk kwaad. Wanneer er dan ook nog een ‘systeem’ bij komt kijken, dan heb je daar eigenlijk helemaal geen zin. Want daarvoor was je nou niet je eigen bedrijf begonnen.
Eigen marketing is lastig
Marketing doen voor mezelf vind ik ook lastig. Ik ben veel liever met mijn klanten aan het werk. Net zoals jij waarschijnlijk. Je weet ook dat, voordat je die klanten kunt bedienen, je er toch echt aan moet geloven, die marketing.
Een marketingsysteem geeft ruimte in je hoofd
Wanneer je dat systeem een keer hebt gemaakt, dan heb je daar veel voordelen van. Je hebt een planning, dat geeft je overzicht zodat je weet wat je moet doen. Je hoeft er niet meer over na te denken, dat scheelt tijd en ruimte in je hoofd. En dan wordt het uitvoeren van die marketing voor jezelf weer een stuk gemakkelijker. Want je hebt er al over na gedacht. Het verhaal is bedacht, je hoeft het alleen nog maar te vertellen.
Hoe doe je dat, zo’n marketingsysteem?
De werkboeken die ik maakte voor mijn marketingtrainingen kun je nu gratis downloaden door hieronder je naam en email adres achter te laten. In die werkboeken vind je mijn stap-voor-stap aanpak. Wanneer je de opdrachten uitvoert, bouw je jouw eigen marketingsysteem op.
Geef een reactie