7 Redenen waarom verhalen beter verkopen

verhalen vertellenBen jij ook zo iemand die graag ‘veel waarde’ geeft aan je lezers of toehoorders? Je kunt nooit teveel waarde geven en delen is het credo van de ‘nieuwe marketing’. Maar hoe kan het dan dat er toch maar zo weinig conversie (van publiek naar klant) is in je workshop, je blog of je webinar?

Je geeft teveel informatie

Veel inhoudelijke informatie zorgt ervoor dat je publiek ‘dit eerst wil laten bezinken en er mee aan de slag’. Geen conversie dus.

Dat deed ik altijd graag: veel informatie stoppen in mijn workshops en webinars. Als een juf voor de klas. Heel waardevol. Dat was altijd de reacties die ik kreeg. Fijn natuurlijk. Maar liever had ik aanmeldingen gehad voor mijn trainingen. Dat gebeurde wel, maar te weinig. Vond ik.

Upsell is vervelend

Upsell is het ‘verkopen’ van je echte dienst of product aan het einde van een introductie workshop of een webinar. Dat voelt heel onnatuurlijk. Nadat je een leuk verhaal hebt verteld, wil je helemaal je publiek niet lastig vallen met een verkooppraatje. Je doet het dan toch maar, want zo hoort het. Anders verkoop je niets. Jij voelt je ongemakkelijk en je publiek ook. En ze geloven je al helemaal niet.

Mensen houden van verhalen

Verpak (een deel van) je informatie in een verhaal. Gebruik daarbij voorbeelden en succesverhalen uit je praktijk. Creëer de wens bij je publiek om dat ook te hebben of te bereiken. Laat ZIEN wat de resultaten zijn met jouw programma. Want verhalen verkopen beter. Hier de 7 redenen.

1. Een verhaal is gemakkelijk te begrijpen

Informatie, daar moet een mens over nadenken. Begrijpen, tot zich nemen. Een verhaal, dat zie je voor je neus gebeuren. Het spreekt ook een ander deel van ons brein aan. Informatie spreekt tot ons rationele brein, een verhaal spreekt tot onze emotie. We voelen er iets bij, we geloven het.

2. Je hoeft dan ook niet meer te verkopen

Je verhaal creëert al de wens: dat wil ik ook dus dat moet ik hebben. Daardoor zijn verhalen ook geloofwaardiger: het is ‘echt’ gebeurd. Bij informatie moet je maar afwachten of jij ook echt het resultaat krijgt dat beloofd wordt. Bij een verhaal is al aangetoond dat het werkt, want zie  maar hoe de hoofdpersoon in het verhaal dat heeft gedaan.

3. Je voorkomt scepticisme en weerstand

Ik weet niet hoe dat met jou is, maar wanneer iemand mij een verkooppraatje gaat vertellen, dan voel ik weerstand. Ik denk: ‘ja, ja, dat zal allemaal wel, maar ik moet het nog maar eens zien’. De ander wil iets van mij want ik moet iets gaan kopen.

4. Door een verhaal te vertellen creëer je een wens

Je laat ze fantaseren hoe het voor hen zou zijn als….. Een mens heeft een grotere angst voor verlies dan het verlangen naar winst. En door je verhaal laat je ze dus zien wat ze zouden verliezen als ze niet met je in zee gaan.

5. Je creëert ook een persoonlijke band met je publiek

Mensen kopen van mensen. Wanneer jij je verhaal hebt verteld: hoe je zelf moeilijkheden hebt overwonnen en bent gekomen waar je nu staat, geef je jouw publiek al de gelegenheid je te leren kennen. En zich ook met jou te identificeren: wanneer zij dit kan overwinnen, dan is er ook hoop voor mij. Wanneer ik op een netwerkbijeenkomst kom en iemand zegt: hé ik ken jou, want ik lees je blog of ik heb een webinar van je gevolgd, dan heb ik al een eerste horde genomen. Want iemand kent mij al en vindt het leuk wat ik doe.

6. Verhalen zijn leuk, verkooppraatjes zijn vervelend

We houden nou eenmaal van verhalen, om te fantaseren hoe het zou zijn als….. Want waarom kijken we anders zo graag naar films? En een verkooppraatje daar voelen we ons helemaal niet fijn bij want dat geeft je het gevoel dat je ‘iets wordt aangepraat’.

7. Verhalen geven je ook de mogelijkheid om je te onderscheiden van de concurrentie

Jouw verhaal is nooit hetzelfde als dat van die ander die hetzelfde doet als jij. Het geeft je de mogelijkheid om jouw persoonlijke draai te geven aan het contact met je publiek.

Door een goed verhaal te vertellen, hoef je niet meer te verkopen. Je ‘upsell’ is eigenlijk een logisch gevolg van je verhaal. Want ‘wil jij dit ook? Dan kan ik je daarbij helpen’ is dan helemaal niet vervelend om te zeggen.

Manipulatie

Misschien denk je nu: dit is toch het manipuleren van mijn publiek om van mij te kopen? Ik vind van niet. Ik ben er van overtuigd dat ik mensen echt kan helpen verder te komen met hun bedrijf. Door het voor hen gemakkelijker te maken om een besluit te nemen, kan ik dat ook doen. Zolang iemand twijfelt en niets onderneemt, dan verandert de situatie waar hij of zij in zit niet.

Wat vind jij: is het vertellen van verhalen manipulatie? Of een mooie manier om meer mensen hun voordeel te laten doen met wat jij te bieden hebt? Ik ben benieuwd naar je mening. Plaats ‘m hieronder in het reactieveld.

Vond je dit een waardevol artikel? Deel het op Facebook, LinkedIn of Twitter!

Gerelateerde artikelen:
Het grote ‘waarom’ van je bedrijf
Waarom marketing leuk zou moeten zijn
3 Tips om meer te doen met je kennis

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.