Waarom marketingsystemen vaak niet werken

geplaatst in: Implementatie, Ondernemen, Strategie | 11

Waarom marketingsystemen vaak niet werkenEen marketingsysteem werkt vaak niet. Dat is nogal een uitspraak, maar wellicht heb je zelf al ondervonden dat dit klopt. Ik in ieder geval wel. En ik vroeg me af hoe dat nou toch kon, want ik deed toch alles volgens het boekje?

Beloftes

Vorige week las ik op LinkedIn een artikel van iemand die zichzelf bedrogen voelde door een business coach. Ze had een traject gevolgd dat haar een inkomen met 5 nullen beloofde. In een jaar tijd. En dat was niet gelukt. Dus was het een slechte business coach. Toch werkt dat systeem voor een aantal mensen wel. Waarom werkt zo’n systeem voor een klein groepje wel en een grote meerderheid niet?

Waarom werken marketingsystemen niet?

Dat vroeg ik me al een tijdje af. Ik dacht zelf eigenlijk dat gewoon heel veel mensen niet in actie komen. Wel een cursus volgen maar het geleerde niet in praktijk brengen. Nou deed ik dat zelf wel en voor mij werkte het ook niet. Dus er moet nog iets zijn.

Verschillende typen mens

Het antwoord kwam ‘toevallig’ via een blog dat weer verwees naar een video van Beth Grant. In deze video legt zij uit dat het systeem dat in de meeste trainingen wordt geleerd gericht is op een type mens dat zij de ‘guru/star’ noemt. Voor dit type mens werkt deze verkoopstijl prima. Het slechte nieuws: slechts 10 % van de mensen behoort tot dit type. Voor al die andere mensen werkt het niet. Omdat het niet bij ze past en daarmee zijn zij niet geloofwaardig voor hun doelgroep. Die anderen zijn een ‘wisdom guide’ of een ‘connector’. Ik ben een ‘wisdom guide’. Vandaar.

Wat voelt goed?

Dat is het belangrijkste criterium. Wanneer je op het punt bent beland dat je een potentiële klant een aanbod moet doen en het voelt onaangenaam, dan ben je waarschijnlijk met het verkeerde systeem bezig. Dan is het de moeite waard eens te onderzoeken op welke manier het veel beter werkt voor je.

Wees jezelf

Stop met copieren van anderen. De eerste vraag die je jezelf moet stellen wanneer je met een systeem van iemand anders aan de slag gaat: lijken wij op elkaar qua persoonlijkheid en karaktereigenschappen? Als dit niet het geval is, is de kans klein dat het systeem ook voor jou werkt.

Waarden

Heb je dezelfde kernwaarden als die persoon die je kopieert? Wanneer dat niet zo is, ook dan zal het niet voor je werken.

Geloof je er in?

Geloof je wat jouw leraar je vertelt of kijk je er met een flinke dosis scepticisme naar? Geloof je dan de beloften?

Laat het ‘hoe’ los

Ook zoiets. Wanneer ik een doel wil bereiken bedenk ik ook hoe ik dat ga doen. En daarmee worden veel doelen onbereikbaar want ik heb geen idee hoe dat moet. Loslaten is het antwoord. Dan komt het antwoord op je pad: mensen die je verder kunnen helpen, oplossingen die je zelf niet had kunnen bedenken. Klanten ook, uit een heel andere hoek dan je zelf had bedacht. Heel wonderlijk, wel leuk.

Mijn marketingsysteem

Ik heb mijn systeem (want een systeem heb je wel nodig) aangepast aan mijn type. En het werkt. Niet te geloven hoe snel er resultaten komen wanneer je doet wat bij je past. En het voelt nog heel prettig ook. En uiteraard verwerk ik deze ideeën ook in mijn cursussen. Want ik zou het heel naar vinden wanneer iemand mij een ‘malafide businesscoach’ gaat noemen.

Hoe voel jij je bij jouw marketingsysteem? Voelt het goed of helemaal niet? Durf jij helemaal jezelf te zijn in je bedrijf?

Gerelateerde artikelen
The Archetype alignment grid, Beth A. Grant

11 Antwoorden

  1. Lous van Haarst

    Helemaal eens Ingrid. Succesvol zijn, wat dat voor een ieder ook mag betekenen, heeft alles te maken met jezelf kunnen zijn en durven zijn. Dan straalt de passie van je af en willen mensen graag met je werken. En zelf boek je ook met meer plezier en minder moeite resultaat.

    • Ingrid Langen

      Voor mij was dit inzicht echt een belangrijke sleutel op een deur die maar niet open wilde gaan! Dat wilde ik graag delen want ik denk dat veel mensen hier iets aan kunnen hebben.

  2. Gerard Kroon

    Hi Ingrid,
    Leerzaam verhaal weer deze keer! Essentie is: blijf vooral dat doen wat bij je past, anders ben je niet geloofwaardig!

    Tijdens de cursus heb ik je het verhaal verteld over het eerste bedrijf van mijn vrouw. We gaven voor haar bedrijf Joke’s Maatkleding verschillende keren een modeshow. Resultaat: veel applaus, bloemen en complimenten, nul opdrachten.
    Maar een simpele huis aan huis folder werkte wel! Door te lezen (in plaats van te kijken!) viel het kwartje bij potentiële klanten: je kon kleding precies op maat laten maken. Daar kwamen afspraken van en later ook opdrachten. De les is: er zijn verschillende manieren om je boodschap over te brengen. Zoek de manier die bij je past en die werkt.

    Een goede coach (zoals jij!) kan je helpen de juiste aanpak te vinden.
    Door verschillende manieren aan te bieden. Dat scheelt veel tijd en teleurstellingen!
    Ingrid, ik blijf je aanbevelen bij mensen die hun bedrijf willen laten groeien!
    Blijf vooral doorgaan met je wijze lessen!

    Groet, Gerard

  3. Marion Naus

    Goed stuk Ingrid,

    Dat is ook de reden dat ik helemaal ben afgestapt van een doelgroep. Want…..

    Wil je zon, plezier en ontwikkeling samen laten gaan
    Dan zijn organisaties in Nederland nu van de baan
    We geven vakantie-workshops voor meer kracht
    Met de garantie dat ook jij weer regelmatig lacht
    Curaçao of Malaga, genieten en groeien in situaties
    Voor minder stress en problemen in werk of relaties.

    • Ingrid Langen

      Hoi Marion, leuk gedicht :-). Al kan ik, als marketeer, natuurlijk het afstappen van een doelgroep niet echt aanbevelen. Maar soms moet je eerst breed gaan om daarna te kunnen trechteren. Er is geen kant-en-klaar recept dat voor iedereen werkt. Helaas…..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.