Wat ik geloof

Ik geloof dat ieder mens hier is om zijn of haar potentieel te benutten, een levensmissie te vervullen. Door conditionering, opvoeding, onderwijs raken we het zicht op die levensmissie kwijt. En doen we wat van ons wordt verwacht, leven we het leven waarvan we denken dat het zo moet.

Tot je op het punt uitkomt, dat er geen keus meer is. Dat je levensmissie het overneemt. Dat je het gevoel hebt dat je nu moet gaan doen waar je altijd al van droomde.

Hoe ik naar de wereld kijk

In zo’n tijdperk leven we nu: dat steeds meer mensen er voor kiezen om voor hun droom te gaan. Om te doen waarvoor ze hier zijn. Om echt betekenis te hebben, een verschil te maken.

Die betekenis, dat is waar het voor mij om gaat. Je wordt niet gekozen om wat je doet, maar om jouw waarom. Welke betekenis wil je voor je klant hebben, waar geloof je in, hoe kijk jij naar de wereld en welke unieke kracht in jou wordt nu nog niet gebruikt? Die vragen zijn mijn leidbeeld geworden. Voor mezelf in alles wat ik doe. Maar ook in de cursussen, trainingen en workshops die ik geef is dat de rode draad.

Dat zie ik als mijn missie. Die eigenheid, betekenis, missie, passie van jou zichtbaar maken. Die betekenis koppelen aan een doelgroep. Daar een productprogramma voor ontwikkelen. En er vervolgens een werkend marketingsysteem voor maken. Een systeem dat ook echt bij je past.

Hoe zou de wereld eruit zien als ieder mens z’n levensmissie zou volgen? Zich goed en vervuld zou voelen?  Hoe zou dat zijn?

Waar ik vandaan kom

Al meer dan 25 jaar houd ik me met marketing bezig. Bij diverse grote multinationals, zoals Gist-brocades, Novartis en Nutricia leerde ik het vak. Mijn specialisatie was merkontwikkeling. Merken vind ik fascinerend. Merken geven een doorsnee product waarde omdat mensen het willen hebben. Merken zijn in feite associaties die je hebt bij het noemen van een bepaalde naam of bij een logo. Die associaties maken merken aantrekkelijk voor een groep van mensen. De prijs wordt onbelangrijk want het gaat om het merk, niet om het product. En dat is direct de valkuil van merken: de betekenis van het merk staat regelmatig in geen verhouding tot de waarde van een product.

Mijn zoektocht naar meer betekenis

Mijn moment om voor ‘mijn betekenis’ te kiezen kwam in 2006: toen ben ik voor mezelf begonnen. Voordat ik helemaal helder had hoe die betekenis dan vorm moest krijgen, was ik heel wat jaren verder. Jaren van worstelingen met mezelf, onderzoek, valpartijen en leren. Vooral leren hoe ik het niet wilde.

Want op het gebied van marketing heersen veel mythes over hoe het moet. Er hangt een ongemakkelijk gevoel aan van ‘jezelf moeten verkopen’. Doen wat je denkt dat de buitenwereld verwacht. Wat gekocht zal worden. Je past je (weer) aan. En dan ga je ten onder in de grijze massa die exact hetzelfde  doet en op dezelfde wijze communiceert. En je vraagt je af hoe het komt dat je zo weinig klanten hebt.

Holistische marketing

Ik wil mensen met betekenis leren hoe je de marketing van je bedrijf op een ‘holistische’ manier kunt aanpakken. Op een manier die bij je past, waarin je jouw boodschap op een moeiteloze manier onder de aandacht brengt. Dat is waar ik voor sta en waar ik voor ga.

Mijn andere passie

Ingrid Langen
www.nicolelangenfotografie.nl

Dat is mijn paard. Die brengt mij terug bij mijn gevoel. De rust en ruimte van de natuur ervaren. Me aanpassen aan de stemming van mijn paard. Samen uitdagingen aangaan en overwinnen. Het gevoel van zo’n sterk dier dat zich in vertrouwen aan je overgeeft. Ik vind dat heel bijzonder.

Ik krijg nog wel eens de vraag: “waarom doe je niets met paarden?” Dat is de droom van iemand anders. Daarin zit niet mijn betekenis. Ik geniet vooral van het rijden met mijn paard in mooie natuurgebieden. Dat is ontspanning. Daar kan ik helemaal tot mezelf komen, opladen en nieuwe inspiratie opdoen.