Waarom zou je doen wat je doet? De waarde van commitment

Creative BreakthroughDit is mijn 100ste blog hier. Iets om even bij stil te staan. In het begin blogde ik nog  onregelmatig, later steeds vaker en inmiddels wekelijks. Het wordt gelezen en gewaardeerd. Ik krijg er klanten door. Het maakt me ook trots: wanneer ik artikelen teruglees denk ik soms: wow, leuk verhaal! En dat geeft dan een fijn gevoel. Om eerlijk te zijn: ik denk ook wel eens ‘nou, dat kan wel beter’.

Bouwwerk

Afgelopen weekend zat ik bij het Business Bootcamp: niet voor het eerst. Maar een betere plek om te netwerken met ruim 1000 collega zelfstandigen ken ik niet. Ik ging er voor het eerst heen in april 2010. En kwam voor het eerst in contact met het begrip ‘nieuwe marketing’. En het systeem dat je daar voor op orde moet hebben. Dat gaf mij de inspiratie om de eerste stappen te zetten met een blog.

En terwijl ik dit weekend zat te luisteren naar de training van Nisandeh Neta, realiseerde ik mij dat ik in die 4 jaar inmiddels een heel bouwwerk heb gerealiseerd. Dat ik alle stappen die hij benoemt ook heb uitgevoerd. Maar toch mis ik nog iets…

Commitment

Het meeste indruk op mij maakte Hugo Bakker: hij was gevraagd om te vertellen wat hij had geleerd en gedaan het afgelopen jaar. En hij vertelde dat hij een jaar geleden zich voorgenomen had om BINNEN EEN JAAR OP HET PODIUM TE STAAN. Dat commitment aan zichzelf heeft hem gebracht waar hij nu is. Met toewijding heeft hij daar aan gewerkt.

Inzicht

Ik realiseerde me bij dat verhaal dat ik me op zakelijk gebied eigenlijk nooit tot iets gecommitteerd had. Wel doelen gesteld, maar geen vast voornemen om een jaar later ook daadwerkelijk dat doel te halen. Het bleef altijd vrijblijvend. En dan haal je dat doel dus ook niet. Wel een beetje, maar niet echt.

En nu?

Nu heb ik me gecommitteerd aan een doel: Zelfstandig ondernemers zien mij als een marketingcoach die hen kan helpen zelf een marketingexpert te worden. Het doel is bereikt wanneer mijn ‘Gezonde Groei’ programma en de ‘Moeiteloze Marketing’ intensive moeiteloos vol zitten.

Om dat te bereiken, is het nodig dat ik:

  1. het aantal adressen op mijn lijst verdubbel
  2. die nieuwe producten die ik in mijn hoofd heb, ook daadwerkelijk introduceer
  3. mijn vaardigheden verbeter
  4. doe wat ik van plan ben.

Wat doet zo’n commitment voor je?

De wil om te slagen. Zo simpel is het. Na ieder webinar luister ik ‘m terug en kijk hoe het beter kan. Geen genoegen nemen met ‘misschien lukt het een volgende keer wel’. Hoe krijg ik hier wel het resultaat dat ik wil? Ik doe trainingen specifiek gericht op de zaken die ik wil verbeteren, zoals die webinars. Ik kijk naar wat er beter kan: website? Facebook pagina? Twitteren? En ik  implementeer ook direct de dingen die anders kunnen. Dingen waar ik eigenlijk al een tijdje over had gedacht. Maar nog niet ingevoerd. Een commitment: het geeft me veel energie en daadkracht!

Wat heb jij nodig om je doel te halen? Heb jij je gecommitteerd aan je doelstelling? Of is het nog vrijblijvend? Laat hieronder je reactie achter.

Gerelateerde artikelen
Hugo Bakker: 5 Dingen die ik leerde op het podium
Wat is het alternatief? Of hoe je een keerpunt bereikt
Zat er iets in de lucht dit jaar? Waarom alles anders liep en wat je daar van kunt leren.

4 reacties

  1. BoukjeBarbara

    Waar ik me aan houd:
    nu mijn bedrijf niet meer in de lift zit en ik geen inkomen meer heb houd ik vast aan mijn doel: meer klanten, meer inkomen, meer reizen. A.s. 5 april op een info markt staan voor 50+, 11 mei weer een, m’n netwerk uitbouwen en positief uitstralen dat ik te vertrouwen ben en hele mooie producten verkoop. innerlijk Vitaal word je door aan jezelf te werken plus hele voeding te gebruiken!

    • Ingrid Langen

      Hallo BoukjeBarbara, dat is heel naar wanneer je bedrijf niet meer wil lopen. ‘Been there, done that’ zullen we maar zeggen. Centrale vraag is dan: wat heb jij nodig om je bedrijf weer op stoom te krijgen? Want het is echt mogelijk hoor, ik ben daar het levende voorbeeld van en ik ben ook niet de enige. Heel veel succes!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.