Van niets tot iets: 3 krachtige stappen naar succes

De 3 belangrijkste succesingredientenWhere attention goes, energy flows

Dat er een hele lijst van ingrediënten nodig is voor het recept van een succesvol bedrijf, dat is geen nieuws. Doelen stellen, het eindresultaat visualiseren, strategieën ontwikkelen, plannen: allemaal superbelangrijk. Want zonder doel geen richting, zonder strategie geen vervoermiddel voor de reis en zonder plan geen navigatie.

De 3 krachtige stappen

1. Implementatie,
2. Actie,
3. DOEN.
Het moeilijkste van allemaal.

Implementatie

Implementatie vraagt om uit je comfortzone komen. Om dingen te leren en te doen die je nog nooit hebt hoeven doen. Daar doet het pijn, daar wil je eigenlijk niet heen. Je weet niet of het lukt, het risico is groot, onzekerheid regeert. Je stelt het uit, je bent druk met allerlei dingen behalve dat wat je echt moet doen. Hoe kom je  hier uit? Het kom je van uitstelgedrag af?

Zonder ACTIE staat alles stil

Dat is de essentie. Zonder actie komt er van alle plannen niets terecht. Wanneer je de auto niet start en de reis begint, kom je nergens.

De reis uitstellen

Ik had daar ook behoorlijk last van. Daarom ging ik op zoek naar een methode om aan de slag te gaan. Ik kocht het boekje ‘Get clients now’ van C.J. Hayden. En ik moet zeggen: een aanrader.

 De bewegingsmotivator: DOEN

‘Get clients now’ is een systeem. Je stelt een doel, je stelt vast welke ingrediënten je nodig hebt om dat doel te halen. In het boek staat een uitgebreid menu van acties die je kunt nemen om je doelen te halen. Uit dit menu kies je zelf de ingrediënten voor jouw recept en vervolgens maak je een plan. Vanuit dat plan creëer je een actieworksheet. Op dit worksheet zet je voor een hele maand de activiteiten die je dagelijks, wekelijks, 2-wekelijks etc. moet doen. En iedere dag scoor je jezelf op de activiteiten: wel/niet gedaan. En dat werkt fantastisch.

 Actieworksheet

Waarom werkt dat nou zo goed vroeg ik mezelf af. Je gaat aan de slag want dat is wat op je formulier staat. Zwart-op-wit werkt dwingend. Je denkt niet na over of het eng is en of je dit wel durft. Een ‘Y’ invullen bij gerealiseerde acties geeft een heel voldaan gevoel en een ‘N’ laat je zien waar je angsten zitten. Deze manier van werken zorgt er voor dat je meer realiseert omdat je met meer focus werkt.

 Resultaten

Ergens in het boek staat dat ‘je waarschijnlijk zult merken dat resultaten uit een heel andere hoek komen dan waar je aan het werk was’. Dit klopt. Ik had dit al eens opgemerkt dat wanneer ik hard aan het werk was op een bepaald gebied er ‘zomaar’ een telefoontje kon komen met de vraag of ik tijd had om aan een project te werken. Het blijkt zo te zijn dat wanneer je gefocust, met toewijding en volharding aan je bedrijf werkt, er resultaten komen uit een hoek waar je ze niet verwacht. Dit betekent niet dat je datgene, waaraan je werkte, dan maar moet laten zitten. Want dan komen die andere kansen ook niet.

Waar je aandacht aan geeft, dat groeit

En zo is het. Je geeft aandacht aan je bedrijf door er met focus, toewijding en volharding aan te werken. Resultaten komen dan, dat kan niet anders. En wat ook leuk is: zaken die eerst eng leken, worden gewoon. Je comfortzone rekt op.

Ontvangen

Een onderdeel van het programma is ontspanning. Loslaten is best lastig want eigenlijk wil je overal bovenop zitten en niets aan het toeval overlaten. Toch moet dat af en toe wel. Focus, toewijding en volharding, afgewisseld met rust en ontspanning.

Gerelateerde artikelen
5 Stappen om je ingeslapen business weer wakker te schudden 
Marketing vanuit je hart: voor zelfstandigen die hun droom najagen
De essentiële succesformule (Tony Robbins)

 

5 Antwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.