5 stappen om je ingeslapen business weer wakker te schudden!

Bloemenhart, zomerWanneer je een tijdje bezig bent als ondernemer ga je merken dat ondernemerschap best kan tegenvallen. Het enthousiasme waarmee je begonnen bent is wat weggezakt door het ploeteren om voldoende klanten te vinden, doordat resultaten uitblijven en doordat er veel meer bij komt kijken dan je in eerste instantie had gedacht. Hoe zorg je er dan voor om toch gemotiveerd door te blijven gaan ook al heb je het gevoel dat je veel te hard werkt en dat het nergens heen gaat?

Die fase heb ik ook gehad en het hoort erbij. Hoe kom je eruit? Wat moet je doen? Gaat het vanzelf? Nee, het gaat niet vanzelf. De volgende 5 stappen helpen je op weg naar nieuw enthousiasme, nieuw elan en vooral naar resultaten.

 1. Terug naar de kern

Toen je begon had je een ideaal, een droombeeld dat je wilde verwezenlijken. Je wilde iets betekenen voor de wereld, de mensheid, je klanten. En geld verdienen natuurlijk. Door alle ploeteren en modderen is dat ideaal ondergesneeuwd. Je bent het even kwijt, het is ten onder gegaan in de waan van alledag.

Onder al die troep is het er nog steeds: stralend ligt het te wachten tot jij er weer een keer naar kijkt. Neem een dag de tijd om weer op zoek te gaan naar jouw kern van je zaak, de reden waarom je ooit begonnen bent. Schrijf het op, maak er een vision board van of een tekening: zorg dat je er naar kunt kijken en door geïnspireerd kunt worden wanneer je de draad weer kwijt dreigt te raken.

Zelf gebruik ik daarvoor het identiteitsmodel. Het verbaast me telkens weer hoe krachtig dit model is, hoeveel inspiratie ik eruit haal. En hoe weinig mensen zich de tijd gunnen om het uit te werken. Ja, het is best een klus. Het resultaat is er dan ook naar: een baken in woelige tijden zodat je schip niet op de klippen loopt.

 2. Je drijfveren hervinden

Je onderneming ben je gestart vanuit een bepaalde drijfveer, je wilde iets doen of bereiken. Drijfveren zitten vaak op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, betekenis hebben, een bijdrage leveren en/of geld verdienen. Wat zijn jouw drijfveren? Waarom doe je het? Ook je drijfveren zijn krachtige motivatoren wanneer je door moet zetten en buiten je comfort zone aan de gang moet.

 3. Op je doel af

Doelen zijn de spreekwoordelijke wortel die je voor je neus laat bungelen. Doelen zijn dromen met een datum. Dat wat je wil bereiken en waarvoor je in actie komt. Wanneer je niet weet waar je heen gaat, dan doe je maar wat. Over doelen stellen schreef ik al diverse artikelen.

Persoonlijk kan ik je het doelenmodel van Tony Robbins aanbevelen! Vorig jaar heb ik dat voor het eerst gedaan en aan het einde van het jaar was ik verbaasd over de resultaten die het mij had opgeleverd.

 4. Plannetjes maken

Wat is de weg naar je doel? Daarvoor maak je een plan. Welke strategieën ga je inzetten, welke acties ga je nemen en wanneer? Je plan maak je voor een kwartaal, een maand, een week en een dag. Daarmee creëer je voor jezelf de structuur waarbinnen je werkt naar je doelen toe. Het helpt om de focus te houden.

Ik evalueer aan het einde van ieder kwartaal welke onderdelen van mijn strategie hebben gewerkt en welke niet. Deze schrap ik of stel ik bij zodat ik langzaam maar zeker een werkmodel heb waarmee ik goed uit de voeten kan en dat me bij mijn doel brengt.

 5. Doen

Uiteindelijk zijn er maar drie dingen écht belangrijk: actie, actie en actie. Wanneer het blijft bij plannen maken en je voert ze niet uit, dan gebeurt er uiteindelijk niets. Het eigenaardige van in actie komen is, dat er resultaten verschijnen. Maar uit een heel andere hoek dan waar je ze verwacht had: een vroegere klant die opeens uit het niets belt met de vraag of je iets kunt betekenen, de opdracht waar je allang niets meer van had gehoord en die je eigenlijk al had afgeschreven komt opeens toch door, een nieuwe klant door verwijzing van een kennis etc.

Toch zijn al die acties nodig. Wanneer je bedenkt om een aantal van je activiteiten te schrappen omdat die toch niets opleveren, dan droogt die andere pijplijn ook opeens op. Wanneer je gefocust werkt aan je bedrijf en gestructureerd acties onderneemt krijg je klanten. Hoe dan ook. Herken je hier iets van? Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen! Hoe ben jij uit de dip gekomen? Of zit je er nog middenin….

Gerelateerde artikelen:
Maak een merk van je bedrijf met het identiteitsmodel
De essentiële succesformule 
Mindset: succesfactor, of toch niet?

3 Antwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.