In Maak een merk van je bedrijf beschreef ik de redenen waarom het zinnig is om je eigen merk te beschrijven. Ik gebruik daarbij een identiteitsmodel:
Dit ziet er wellicht ingewikkeld uit maar dat valt in de praktijk erg mee. Het gaat als volgt:
Aan de linkerkant vind je jouw ‘drijfveer’. Hierin geef je aan waarom jij je bedrijf bent begonnen. Aan de rechterkant beschrijf je jouw ideale klant of je doelgroep. Je gaat in de schoenen van je klant staan en bedenkt welke behoefte je oplost. Aan de onderkant, of de ‘inhoud’ beschrijf je jouw product, hoe je het distribueert (als het om een fysiek product gaat, bij een dienst is dit vakje meestal niet relevant) en op welke manier jouw boodschap rond gaat. Aan de bovenkant, ‘vorm en stijl’, beschrijf je hoe jij naar buiten treedt. Ben je traditioneel of onconventioneel? Formeel of juist niet? Kleurrijk of ingetogen? Deze woorden zijn vooral belangrijk bij het ontwerpen van je logo en huisstijl: zodat het past bij je merkomschrijving.
Last but not least en vaak nog het lastigst: het midden. Hier beschrijf je jouw kernwaarde: waar het bij jou écht over gaat. Wanneer je dit goed doet kom je hier steeds bij terug. De manier waarop je bedrijf zich manifesteert of de producten kunnen in de loop van de tijd veranderen. De kernwaarde blijft intact.
Hieronder een voorbeeld van de verdiepingsslag die je kan maken bij ieder onderdeel:
Wat heb je hier nu aan? Het is een strategisch instrument. Het is richtinggevend bij de ontwikkeling van communicatiemateriaal. Het is motiverend wanneer de zaken niet gaan zoals je verwacht had. Het is inspirerend wanneer je toe bent aan het ontwikkelen van nieuwe producten of een nieuwe strategie.
Wil je aan de slag met je merk? Maak dan een afspraak voor een strategiegesprek.
Goede marketing bepaalt het verschil tussen succes en falen | IJlan
[…] hebt jouw betekenis voor je klant uitgewerkt, misschien zelfs met behulp van het identiteitsmodel. Je hebt je doelstellingen op een inspirerende manier vormgegeven door de stappen van de […]
5 stappen om je ingeslapen business weer wakker te schudden | IJlan
[…] artikelen: Maak een merk van je bedrijf met het identiteitsmodel De essentiële succesformule Mindset: succesfactor, of toch niet? This entry was posted in […]
Theo
Ha Ingrid, kun je mij het identiteits-model in power-poit met handleiding mailen?, bvb bedankt !,
groeten Theo
Ingrid Langen
Hoi Theo, leuk dat je er mee aan de slag gaat! Zit in je mail.
Identiteit: pleidooi voor meer eigenheid en authenticiteit | IJlan
[…] Maak een merk van je bedrijf met het identiteitsmodel Het grote ‘waarom’ van je bedrijf Ideale klanten? Wat zijn dat? Bestaan die? 5 tips om ze te vinden This entry was posted in Identiteitsmarketing, Social Media. Bookmark the permalink. ← Een Social Media strategie: hoe doe je dat? Je kunt geen omelet bakken zonder eerst de eieren te breken → […]
Moodboard: bron van inspiratie | IJlan
[…] voor zelfstandigen die hun droom najagen Ideale klanten: wat zijn dat? 5 tips om ze te vinden Maak en merk van je bedrijf met het identiteitsmodel This entry was posted in Doelstellingen, Identiteitsmarketing, Inspiratie and tagged doelen […]
Marianne Wimmers
Dag Ingrid, Wat een mooi, intrigerend model. Zou je het me willen toesturen? Alvast bedankt! Hartelijke groet, Marianne
Ingrid Langen
Hallo Marianne,
Het identiteitsmodel zit in je mail!
hartelijke groet, Ingrid
Moniek Vet
Hallo Ingrid,
Gisteren Je webinar gevolgt. Erg zinvol. Ik zou graag het identitietsmodel ontvangen. Alvast bedankt hartelijke groeten Moniek
Ingrid Langen
Hallo Moniek, hartelijk dank voor je compliment! Het identiteitsmodel gebruik ik nu in de ‘Marketingworkshop’ en stuur het niet meer ‘vrij’ rond. Al houdt niets je tegen om het gewoon over te nemen, natuurlijk….
hartelijke groet, Ingrid
Rowien Fallie
Hallo Ingrid,
Inspirerende model! Ik denk dat het van pas kan komen voor mijn scriptie. Graag zou ik het willen ontvangen.
Met vriendelijke groet,
Rowien
Ingrid Langen
Hallo Rowien,
Dit model gebruik ik nu exclusief in mijn cursussen. Ik stuur het niet meer zomaar rond. Het staat je vrij om het na te maken, dat dan weer wel.