Ieder jaar kies ik een thema. Meestal. Soms vergeet ik het, zoals afgelopen jaar. Dan kiest het mij. En daar word ik niet altijd blij van. Zo was het thema afgelopen jaar ‘OPRUIMEN’. En wat een zooi heb ik weggewerkt. In mijn huis en kantoor (eindeloos veel kliko’s troep kan ik je vertellen), in mijn hoofd, in mijn werk.
Een jaar van opruimen
Om op te kunnen ruimen moet je eerst veel overhoop halen.Dat was niet leuk: je moet besluiten nemen over wat je bewaart en wat weg kan. Je komt dingen tegen die je liever was vergeten. Het resultaat is wel fijn. Een opgeruimd huis en bureau geeft ook een opgeruimd hoofd. En in een opgeruimd hoofd is weer ruimte voor nieuwe creativiteit.
Een thema is geen doel
Een thema is niet hetzelfde als een doel. Een doel is een concreet resultaat dat je wilt bereiken. Een thema is een rode draad die door alle activiteiten heen loopt. Het drijft de dingen die je doet. En het lijkt alsof je continu de juiste mensen tegen komt.
Zichtbaar zijn
In 2011 was mijn thema ‘zichtbaar zijn’: ik kwam iemand tegen die mij attent maakte op WordPress. Tot dat moment was mijn website onvindbaar en daarmee onzichtbaar. Ik maakte mijn nieuwe website in WordPress. Ik ging bloggen en startte met mijn e-mail lijst. Zichtbaar worden is eng, maar noodzakelijk wanneer je succesvol wilt worden met je bedrijf.
Groei en expansie
In 2012 was het thema ‘groei en expansie’. En ook dat gebeurde. Met een kanttekening. Wanneer je alleen het thema benoemt, zonder randvoorwaarden of zonder een vraag, dan gebeurt het gewoon. Die groei in 2012 ging gepaard met heel hard werken. Nou is dat op zich niet erg, maar wel als dat vermoeidheid en uitputting tot gevolg heeft. Als je door al je eigen grenzen heen gaat. Dat is ook een terugkerend thema in mijn loopbaan: grote successen gingen altijd samen met te hard werken, te veel druk en regelmatig ziek zijn. Geen gezonde groei dus.
Groei is voor mij eigenlijk altijd de drijfveer, met alles wat ik doe. De lat opschuiven, het elastiekje oprekken, steeds nieuwe grenzen opzoeken. Er moet groei mogelijk zijn. Groei brengt nieuwe ervaringen met zich mee, nieuwe mensen, nieuwe uitdagingen.
Gezonde en duurzame groei
Maar dit jaar wil ik dat anders. Gezonde groei, dat is mijn thema. Gezond voor mij, passend bij mij en mijn bedrijf. Duurzaam ook. Vergelijk het maar met planten. Wanneer die teveel mest krijgen groeien ze dood. Boven de grond lijkt het heel wat maar eronder zitten geen stevige wortels. Daarom zijn ze na de bloei ook snel weer weg.
Gezonde wortels
Bij duurzame groei zorg je voor een stevig wortelsysteem, zodat de plant tegen een stootje kan. Dat opruimen van het afgelopen jaar heeft wel geholpen voor het verstevigen van mijn wortelsysteem. Onkruid wieden geeft in je tuin ruimte voor de groei van de planten die je er wilt hebben. Lucht en licht. Dat is wat dat opruimen voor mij heeft gedaan. Er kan weer lucht en licht bij mijn ideeën, werk en leven. Nu is er ruimte voor duurzame groei, gezonde groei.
De punten verbinden
Die thema’s door de jaren heen vormen een patroon. Steve Jobs noemde het ooit ‘connecting the dots’ (TED talk ‘How to live before you die’: aanrader!). Het heeft je gebracht waar je nu bent. En als je ergens anders wilt zijn, dan is nu het moment om je thema te bedenken. Zodat je weet wat het onkruid is en dat op tijd kunt wieden.
Heb jij je thema voor dit jaar al vastgesteld? Wil je dat met ons delen in een reactie hieronder?
Gerelateerde artikelen
Waarom marketingsystemen vaak niet werken
How to live before you die
Ingrid Timmermans
Een heerlijk en goed stuk Ingrid! Dank je. Nee, ik heb nog geen thema voor dit jaar bedacht, maar ga er nu wel mee aan de slag.
Wendy Lorist - Otten
Vorig jaar was mijn thema “loslaten” en…..ik heb veel losgelaten!
Het moeilijkste was om van drie bedrijven die ik wilde opzetten een te kiezen.
Een van mijn groepsgenoten die voelde mij struggelen omdat ik ze alle drie wilde vasthouden vroeg ze mij: welke van de drie hoort bij je verleden? Ik zei ” De zorgreizen” ik hield de zorg aan waarvan ik juist afscheid wou nemen, ze zei “Loslaten”, en je kennis en levenservaring meenemen. Welke nog meer, zei ze, ” De innerlijke reis” een reis van 18 maanden die ik ontwikkeld heb naar mijn eigen innerlijke reis van 20jaar. Ze zei, loslaten en de kennis en levenservaring meenemen. Er blijft over…De bed en Breakfast! Heeft 3 maanden geduurd om los te laten maar tijdens de Financial freedom van de open cirkels Is het gelukt en daarom is mijn thema voor 2014 “Thuiskomen”!
Ingrid Langen
Prachtig verhaal Wendy en een mooi voorbeeld over hoe zo’n thema werkt, dank je wel!
Charlie
Ik hoor opeens iedereen om mij heen met “jaarthema’s” en toen zag ik via Linkedin ook jouw blog. Was al blij met mijn concrete business plan op 1 A4 dit jaar maar zo’n jaarthema voelt nog wel als wat extra. Een intent voor het jaar en ook een meetpunt voor iedere dag in hoeverre het ook gelukt is.
Heb dus afgelopen week zitten broeden op wat het dan is voor dit jaar en ik heb er twee:
1. waarde toevoegen (mijn visie op samenwerken en hoe je kunt herstellen van een eetstoornis)
2. samenwerken (dat geeft ruimte….).
Leuk om binnenkort weer een keertje bij te praten?
Ingrid Langen
Soms zit een onderwerp gewoon ‘in de lucht’ ja. Apart hoe dan dingen van alle kanten op je af komen. En zeker leuk om binnenkort eens bij te praten!
gianfranco
Now, it did not take me long to figure out a suitable theme for this year: “TAKE OFF!”
Last year I did all I needed to position myself on the launching pad, now it’s just a question of taking off and harvesting the fruits of last year’s hard work.
As it’s stated above, sometimes things are just in the air, you just need to fix them.
Marion Naus
Hoi Ingrid,
Zeker weer een leuke blog en mijn thema voor dit jaar is:
Reizen voor richting, ruimte en resultaat.
Heb jij al een thema voor dit jaar? - IJlanIJlan
[…] artikelen Wat is je thema voor dit jaar (2014)? Marketing en mindset: dat heeft toch niets met elkaar te […]