Waarom ik geen jaarlijkse doelstellingen meer maak

geplaatst in: Doelstellingen, Inspiratie | 6

doelstellingenHet hoort erbij: je moet doelstellingen maken voor een nieuw jaar. Waarom alleen aan het begin van een nieuw jaar? Is niet iedere maand, iedere week, iedere dag een nieuw begin? Een onbeschreven blad?

Doelstellingen motiveren niet

“Doelstellingen zijn ook maar een verzinsel, waarvan we denken dat we er blij van worden”, zei Linda Spaanbroek in een interview. Daar ben ik het helemaal mee eens. Want terugkijkend over de jaren (dat doe ik jaarlijks in mijn terugblik), gaat het altijd over de geleerde lessen. Over de ontwikkeling die ik heb doorgemaakt.

Nu is er wel een verschil tussen een bedrijf met medewerkers en jezelf als eenmanszaak. Doelstellingen helpen je medewerkers om de neuzen dezelfde kant op te houden, samen te werken aan een gezamenlijk doel, om successen te vieren en bij te sturen bij afwijkingen.

Als eenpitter is het een ander verhaal. Want het gaat dan meer om jouw eigen ontwikkeling.

Doelstellingen worden vaak uitgedrukt in geld. Dat is niet zo vreemd, want dat is gemakkelijk te meten. Je haalt het wel of niet.

Bij mezelf merkte ik, dat een geldbedrag mij niet motiveert. Het is te abstract, ik heb er geen gevoel bij. En daarin ben ik niet uniek. Daarom werken (kwantitatieve) doelstellingen heel vaak niet.

Vragen die wel motiveren

Ik heb een alternatief ontwikkeld: geen geldbedrag meer als doel. Maar een 5-tal vragen die mijn uitgangspunten vormen:

  1. Waar liep ik tegenaan in het afgelopen jaar? Welke les heb ik daar uitgehaald?
  2. Wat vind ik nog steeds leuk om te doen? Waar wil ik meer van?
  3. Waar haal ik geen inspiratie meer uit? Wat kan ik loslaten?
  4. Wat wil ik ontwikkelen aan mezelf?
  5. Hoe haal ik het beste uit mezelf?

Waar liep ik tegenaan in het afgelopen jaar?

Iedereen heeft valkuilen, ik heb ze en jij ook. Terugkijkend zie je vaak wel op welk moment je er weer ingekukeld bent. Dat blijf je doen, tot je de les hebt geleerd. Tot je ziet wat die valkuil jou wil vertellen over jezelf. Herkennen is de beste methode om er afscheid van te nemen.

Wat vind ik leuk?

Waar haal je energie uit? Wat zou je veel meer willen doen? Wat blijft je boeien? Is er iets nieuws op je pad gekomen, waar je verder in wil duiken? Meer over wil leren? Iets wat misschien helemaal niet in je onderneming past (op dit moment) maar je wel fascineert?

Waar haal je geen inspiratie meer uit?

Doe je nog steeds iets, omdat je dat nou eenmaal ingepland had? Omdat je daar het meeste geld aan verdient? Omdat je het wel goed kan, maar eigenlijk ben je er helemaal op uitgekeken? Of misschien doe je het omdat je denkt dat het moet maar levert het helemaal niet op wat je er ooit van verwachtte? Wat is over de houdbaarheidsdatum heen?

Wat wil je ontwikkelen aan jezelf?

De antwoorden op de vorige vragen, geven al richting aan deze vraag. Want dat wat je boeit, daar wil je je verder in ontwikkelen. Misschien zie je niet direct wat het je opbrengt. Vertrouwen dat je op het juiste moment de inspiratie hiervoor krijgt, helpt om ook die weg te gaan. Om los te laten wat over de datum is en nieuwe wegen in te slaan.

Hoe haal ik het beste uit mezelf?

Misschien wel de belangrijkste vraag: stilstaan bij wat jij nu eigenlijk nodig hebt om op je top te zijn. Je bent op je best wanneer je vanuit ‘flow’ kunt werken. Hoe bereik jij die ‘flow’?

Deze vragen hebben mij gebracht bij mijn thema voor 2018: ‘magic happens where strategy meets trust’.

De antwoorden op die vragen  vormen mijn doelstellingen voor 2018. En hoe weet ik dat ik ze bereikt heb? Dat is gewoon een gevoel. Een gevoel van tevredenheid dat ik voel wanneer ik het beste uit mezelf heb gehaald.

In mijn terugblik schreef ik het al: mijn strategie voor 2018 verandert niet echt. De inhoud zal wel anders worden. Vooral gericht op merkontwikkeling vanuit archetypen. Omdat ik geloof dat we meer behoefte hebben aan eigenheid, aan verhalen vertellen. De eenheidsworst, die marketing tegenwoordig is, kan wat mij betreft in de prullenbak.

Hoe ga jij het beste uit jezelf halen? Heb jij doelstellingen gemaakt of durf je te vertrouwen op je strategie? Leuk als je dat hieronder deelt!

Gerelateerde artikelen
Terugblik 2017, thema 2018
De essentiële succesformule
Doelen stellen is leuk, maar hoe realiseer je ze eigenlijk?

6 Antwoorden

  1. Corrie Derks

    Dit spreekt me aan. Ooit hoorde ik iemand zeggen “Wat in je praktijk wil je over 3 jaar nog steeds doen?” Was voor mij heel verhelderend. Daar doet dit blog me aan denken maar dan meer uitgewerkt.

  2. Jaap van Rijswijk

    Christian Morgenstern schreef: “Wer vom Ziel nicht weiss, kann den Weg nicht haben.” Ergo: zonder doel geen weg. Ingrid, je hebt echter gelijk als je zegt dat het hebben van een strategie en een missie meer inspireert dan een set kwantitatieve doelstellingen. Dan gaat immers gelden: “Der Weg ist das Ziel”. Je doorlopende opgewektheid werkt aanstekelijk.

    • Ingrid Langen

      Hallo Jaap, ik kan me ook een uitspraak van jou herinneren: ‘Volle kracht vooruit! Maar waarheen?’ Daar heb je dan een doel bij nodig. Dat doel is er natuurlijk wel, ergens in het achterhoofd. Echter, op weg gaan met een stip op de horizon zonder strakke reisplanning geeft ruimte voor afwijkingen van de route, nieuwe ontdekkingen en verrassende uitzichten (of inzichten) onderweg. Nu het jaar zo’n eind onderweg is, moet ik zeggen dat het mij veel stress scheelt dat ik gewoon kan doen met wat zich aandient. In plaats van stressen over de files onderweg.

      • Jaap van Rijswijk

        Dag Ingrid, wat leuk om je reactie te lezen. Daaruit blijkt dat je ruimte hebt en openstaat voor het niet geplande. Welnu, ik heb voor mijzelf wel een stip op de horizon, maar nog geen concrete weg voor ogen. Het gaat om het promoten van mijn binnenkort te verschijnen bijzondere boek ‘Over begrijpen en beslissen’. Dat daarbij marketingondersteuning een must is, is mij wel duidelijk. Ergo: een verzoek tot een strategiegesprek, zoals jij dat zelf noemt, kun je binnenkort van mij tegemoet zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.