Doelen stellen is leuk, maar hoe realiseer je ze eigenlijk?

geplaatst in: Doelstellingen, Implementatie | 0

doelen stellenAan het begin van een nieuw jaar  moet je doelen stellen. Want als je geen doel hebt, dan doe je maar wat. Wat wil je bereiken dit jaar, waar wil je op terugkijken aan het einde van dit jaar? Dat zijn dan de vragen waar het over gaat. En er zijn diverse methoden om doelen te stellen, die een beter als de ander.

Maar wat heb je er eigenlijk aan? Wat ligt er ten grondslag aan je doel? Hoe ga je er voor zorgen dat je die doelen ook bereikt?

Doelen stellen en jezelf voor de gek houden

Toen ik nog in het bedrijfsleven werkte, moest er altijd rond augustus een budget voor het komende jaar opgesteld worden. Financiële doelen dus, die vooral ‘ambitieus’ moesten zijn. Ik vond dat altijd idioot. Want de marketingplannen werden pas veel later gemaakt. Hoe kun je nou een financieel doel opstellen, als je niet weet hoe je dat gaat realiseren?

Die vraag heb ik tegenwoordig nog steeds, wanneer ik hoor welke doelstellingen ondernemers hebben. Mijn eerste gedachte is: hoe ga je dat dan doen? Het vraagt geen hogere wiskunde om te snappen dat zonder plan, het realiseren van die werkelijkheid een utopie is.

Waar begin je met zo’n plan?

De volgende vragen helpen je op weg:

  • Ken je doelgroep. Is die groot genoeg of moet je naar nieuwe doelgroepen uitkijken?
  • Ken je dienst of product. Is wat je nu hebt voldoende of moet je iets  nieuws ontwikkelen. Zo ja, wat is dat dan en hoeveel tijd heb je daarvoor nodig?
  • Wat zijn de ‘koopmomenten’ van je doelgroep. Hoe werk je toe naar zo’n moment?
  • Wanneer start je met een promotiecampagne?
  • Hoe doe je de introductie van een nieuw product?

Maak het overzichtelijk

Ik begin met een flipover vel. Dat verdeel ik in twaalf vakken: voor iedere maand een vak. Dan schrijf ik op post-it’s de belangrijk momenten:

  • welke trainingen ik wil starten
  • welke events ik wil organiseren
  • lancering van een nieuw product

Die post-it’s plak ik bij de maand waarin ik dat wil doen. Dan ga ik bedenken welke campagnes ik moet doen om mensen voor zo’n training of event te werven. (Een campagne is een aantal activiteiten bij elkaar, die moeten leiden tot het doel van dat moment). Zo krijg ik overzicht en kan ik ook inschatten of ik er voldoende tijd voor heb.

En dan?

Het overzicht kun je ophangen op een goed zichtbare plaats, de deur van je kantoor bijvoorbeeld. En je kunt het ook vertalen naar een digitaal werkplan. Dat is wat ik doe, ik heb een worksheet gemaakt waarin ik per maand de activiteiten zet die ik moet doen.

Veel werk?

Dat lijkt misschien zo, maar door het jaar heen scheelt mij dat juist veel tijd. Want ik hoef niet meer na te denken over wat ik moet doen. Ik kan evalueren over wat heeft gewerkt en waar ik moet bijsturen. Ik weet waar ik sta op weg naar mijn eindejaarsdoel. En ik heb een flinke kans dat ik mijn doel nog haal ook.

Hoe doe jij dat, doelen halen? Heb je ook een overzichtelijk plan, of vertrouw je erop dat het ‘vanzelf wel goed komt’? Laat hieronder je reactie achter!

Gerelateerde artikelen
Het raadsel van gebrek aan resultaten opgelost
Wat houdt je tegen?
Gewoon doen! Hoezo, gewoon

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.