Het mooie van het leven is, dat alles altijd anders loopt dan gepland. En meestal is dat beter dan wat je zelf had bedacht. Ook al voelt het nogal onzeker wanneer je een wegomleiding tegenkomt op de zo zorgvuldig uitgestippelde route.
Nu schrijf ik al een aantal jaren zo’n terugblik en het is boeiend om dat terug te lezen. De rode draad: dat alles inderdaad anders liep dan oorspronkelijk gepland. En dat dat eigenlijk wonderlijk goed uitpakte.
Het plan
Plannen maken: ik hou ervan en het is mijn vak. Zonder plan geen richting. En daar blijf ik bij. Ook al loopt een plan niet als verwacht. Op de korte termijn dan. Het mooie is, dat plannen op de lange termijn wel degelijk werken. Zo maak ik voor mijn klanten ook plannen. Op de korte termijn gebeurt er dan van alles. Dan lijkt zo’n plan ingehaald te worden door de realiteit. Op de lange termijn zie je wel dat de puzzelstukjes op hun plek vallen. Dat al die zijwegen toch altijd weer uitkomen op de hoofdweg, naar het doel.
Zo is dat met mijn eigen bedrijf ook. Ieder jaar lijkt het alsof ik ben verdwaald. Maar dat ik wel verder ben gekomen. Verder dan gedacht. En blij met alle veranderingen van route, want het bleek een betere weg te zijn.
Wat is dan de zin van zo’n plan maken? Plannen zorgen ervoor dat je in actie komt. En uit actie volgt resultaat. Je stelt je plan bij, je volgt het resultaat. Je betrokkenheid bij het proces wordt groter.
Het thema van 2017
Vorig jaar schreef ik als thema ‘do what you love and love what you do’. Wat een cliché! Maar hoe waar bleek het weer te zijn.
Het jaar begon actief: met een workshop Focus 2017. Met een groepje coachees. Met de introductie van de mini-cursus. Superleuk en heel intensief allemaal.
In mei-juni werd mijn tuin gerenoveerd en verdween mijn aandacht daar naar toe. ‘Do what you love’ weet je nog? Op dat moment was dat mijn tuin.
Marketing vanuit je hart
Een (business)coach is goed voor je. Je krijgt een spiegel voor gehouden. Dat ervoer ik zelf ook. Want mijn business coach zei tegen mij: “je e-book heet ‘Marketing vanuit je hart’, wanneer ga je dat zelf nu eens doen?” Ai, dat deed pijn.
‘Love what you do’: dat was het 2e deel van het thema voor dit jaar. En ik kon geen liefde meer opbrengen voor mijn eigen marketing. Ik bleef op mijn bankje in de tuin zitten en stelde alle activiteiten uit.
Uitstelgedrag is gebrek aan motivatie. In plaats van jezelf met de zweep voortjagen, kun je beter op zoek gaan naar het ‘waarom’ van motivatieverlies.
Motivatie en inspiratie
Doordat de motivatie verdween, was de inspiratie ook weg. Voor blogs, voor video’s maken, voor content creëren. En dat is best griezelig, als dat moet zorgen voor je nieuwe klanten. Dan is het heel fijn als de bestaande business lekker door gaat, en je geen zorgen hoeft te maken over je inkomen.
Overigens: de liefde voor mijn klanten was en is onverminderd groot, daar droogde de inspiratie gelukkig niet op. Dat daar geen misverstanden over zijn.
Het is ook heel plezierig om te merken dat, ook al ben je niet verwoed aan de slag met ‘klanten werven’, dat niet direct betekent dat je onderneming ook stil komt te liggen. Als je al voldoende momentum hebt gecreëerd kan zo’n periode van stilstand een mooie uitkijktoren zijn.
Nieuwe liefde
In het laatste deel van dit jaar kwam er een nieuwe liefde op m’n pad dat het vuurtje weer flink heeft aangewakkerd. Ik viel voor archetypen. Huh?
Je kent het begrip ‘archetypen’ misschien wel uit de psychologie:
“Een archetype (Grieks: αρχη begin, bron) is een geïdealiseerd oermodel dat ten grondslag ligt aan latere varianten. Personificaties, objecten of concepten uit de culturele traditie, (drama, de literatuur, de mythologie, religie) of zelfs de geschiedenis (helden) kunnen dienen als archetype.” (Wikipedia).
Waarom vind ik dat nu zo fascinerend? Archetypen kun je ook toepassen op je merk. En dan krijgt dat merk opeens een heel nieuwe lading, diepte. Je kunt er opeens verhalen over vertellen. Verhalen die door meer mensen begrepen worden. Het lijkt wel toverkracht. Zo bijzonder.
Thema 2018
Dat brengt me bij het uitgangspunt voor 2018.
“Magic happens where strategy and trust meet”.
Meer vanuit intuïtie en vertrouwen werken en minder strak gepland. Zodat mijn hart erbij betrokken blijft. Uiteraard blijft de strategie wel het uitgangspunt. Met vertrouwen in het vinden van de juiste weg, zonder dat al te strak te plannen.
Die strategie verandert eigenlijk niet heel erg. Alleen de inhoud wordt anders. Waar ik halverwege dit jaar nog dacht dat mijn strategie op de schop moest, blijkt dat helemaal niet nodig.
De programma’s gaan een verdiepingsslag doormaken: met archetypen.
Als dit nu abracadabra voor je is, blijf dan mijn berichten volgen. Dan ontvouwt zich die nieuwe inhoud vanzelf.
Voor nu wens ik jou een voorspoedig begin van 2018. Dat het jou maar alles mag brengen wat je er van verwacht. Op een magisch jaar!
Gerelateerde artikelen
Terugblik 2016, thema 2017
6 Vragen die je aan jezelf moet stellen
De belangrijkste reden dat mensen hun doelen niet halen
Geef een reactie