De belangrijkste reden dat mensen hun doelen niet halen

Doelen halen - blog‘Wat een negatief stukje: het gaat alleen maar over mislukkingen!’ Dat was het commentaar dat iemand mij mailde naar aanleiding van het laatste blog van vorig jaar (De 6 vragen die je jezelf moet stellen voordat je aan je plan begint).

Naar je mislukkingen kijken wordt negatief als je medelijden krijgt met jezelf. Wanneer je ook je mislukkingen kunt accepteren (niemand is perfect) en zien als een leermoment, dan word je er beter van. Je kunt dan zelfs tevreden zijn, want zonder die mislukking waren andere dingen waarschijnlijk niet gelukt. Dat is de waarde van terugblikken. En evalueren.

Thema’s

Ieder jaar kies ik een thema. En dat heeft doorgaans te maken met het geleerde uit het jaar ervoor. Voor 2015 was dat ‘Do more of what makes you happy’ en dat thema heeft mij heel ver gebracht, het was een bijzonder jaar. Ik had nog nooit een thema gekozen dat over mijn emotionele staat ging. Het bleek een goede keus te zijn. Met wat kanttekeningen.

De analyse door de 6 vragen die ik mezelf stelde, leerden mij:

  • Dat ik wel heel ‘happy’ was geweest.
  • Mooie resultaten had gerealiseerd.
  • Maar dat ik op de plek waar ik had willen groeien, eigenlijk nauwelijks groei had laten zien.
  • Want ik had te weinig tijd gehad om in mijn eigen marketing te steken.
  • Oeps!

En wat is dan het thema voor 2016?

‘Enjoy life’s blessings’. Weer een mindset thema. Het meer doen waar ik blij van word, dat houd ik vast. Met nog wat meer genieten erbij. Met een toevoeging: mijn doelen ga ik strakker volgen.

Doelen stellen

Naast een thema heb je doelstellingen nodig. En de intentie om ze te realiseren. Uiteraard.

Er is nog meer nodig. Brendon Burchard noemt dat ‘The willingness to struggle’.

De belangrijkste reden dat mensen hun doelen niet halen?

Ze geven te snel op. Wanneer het ingewikkeld wordt, lastig, wanneer het teveel moeite gaat kosten, dan geven mensen op. Dat is de aller belangrijkste reden dat mensen hun doelen niet halen. Dat goede voornemens niet gerealiseerd worden.

Degenen die wel willen doen wat nodig is, dat zijn de mensen die hun doelen wel halen.

Dat wil niet zeggen dat die ‘willingness to struggle’ gepaard moet gaan met bloed, zweet en tranen. Je kunt ook jezelf afvragen: hoe kan ik genieten van deze struggle? Hoe kan ik er lol in hebben om meer van mezelf te vragen?

Genieten van de uitdaging

Vanmorgen las ik een interview met Marianne Vos (zeer succesvol top-wielrenster) dat zij een rot jaar achter de rug had. Niet kon wielrennen door blessures. Waarin ze het afzien en door de pijn heen gaan miste.

Een voorbeeld van ‘willingness to struggle’ om verder te komen. Maar ook dat zij er van geniet. Dat zij er plezier in heeft om het beste van zichzelf te vragen en meer. Te genieten van ieder moment dat ze beter wordt, dat ze groeit.

Hetzelfde geldt voor ons, ondernemers. Ook wij hebben het nodig om te groeien, om steeds verder te komen. Het gaat niet vanzelf. Je moet er niet alleen je best voor doen. Je moet doen wat nodig is.

Dat is de opdracht die ik mezelf heb meegegeven voor dit jaar: doen wat me gelukkig maakt, genieten van de zegeningen. Maar ook doen wat nodig is om mijn doelen te halen. En ondertussen genieten van de weg er naar toe. Vooral dat laatste. Want dat is eigenlijk het belangrijkste: het gaat uiteindelijk niet om het doel, het gaat om de weg er naar toe.

Hoe ben jij van plan om het beste in jezelf naar boven te halen? Heb je een plan? Heb jij een rolmodel als voorbeeld dat je volgt? Laat het eens weten in het reactieveld hieronder!

Gerelateerde artikelen
Marianne Vos miste afzien en topsportleven
6 Vragen die je aan jezelf moet stellen voordat je begint
Doelen stellen is leuk, maar hoe realiseer je ze eigenlijk?
Doelen en strategie: waar wil je een en hoe kom je daar?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.