Marketing ingewikkeld? Zo houd je het simpel

simpele marketing“Dat systeem heeft veel meer mogelijkheden: is dat niet beter om voor te kiezen?”

We hadden het over email systemen. Welke de beste keus zou zijn voor haar om mee te beginnen. Het systeem met de meeste mogelijkheden is niet altijd de beste keus.

Er is heel veel keus. Op heel veel gebieden. Dat geldt ook voor je marketinggereedschap. Vooral online. Die keus is vooral de laatste 10 jaar ontstaan met de enorme groei en toegankelijkheid van het internet. Dat biedt veel kansen. Maar maakt het niet eenvoudiger.

Even wat historische context

Toen ik met mijn bedrijf begon in 2006 was LinkedIn net begonnen (het heette toen nog anders). En ik kon er echt niets bij bedenken, waar het nou goed voor was. Behalve om oud-collega’s van jaren geleden weer terug te zien. En oude vrienden.

Twitter werd vanaf 2009 zo’n beetje populair in het marketingland van de zelfstandige.

WordPress, om mee te bloggen en ook je eigen website te bouwen, begon ook bekend te worden medio 2009-2010. Email systemen waren er al: de bekendste (en betrouwbaarste) waren AWeber en Mailchimp.

BLT-marketing (bloggen-LinkedIn-Twitter): zo werd online marketing ook wel genoemd.

Toen kwam Facebook. En de (marketing)wereld veranderde. Want al vrij snel dienden de mogelijkheden zich aan. Waaronder ook adverteren voor ongekend lage bedragen. Adverteren met Google Adwords kon al lang, maar dat was toch meer werk voor de pro’s om dat goed in te stellen. Een bericht promoten op Facebook, dat was echt een peulenschil. Voor weinig geld kon je al een aardige publiek bereiken.

De mogelijkheden met Facebook nemen continue toe. De betaalde dan. Want het organisch bereik (het bereik dat je ‘vanzelf’ krijgt met je berichten op je pagina) neemt af. Naar 0 heb ik gisteren gelezen. Adverteren op Facebook kan steeds gerichter: doelgroepen kun je zeer gedetailleerd benoemen en bereiken. Werk voor de professional. Want  hoe meer er kan, hoe ingewikkelder het wordt. En des te groter de (tijds)investering die nodig is om het goed voor je te laten werken. En nog belangrijker: te evalueren of je het goed doet.

Keuzestress

Nieuwe social media platforms dienen zich aan. Want wat moet je met Instagram? Is dat interessant? Pinterest? Moet je video’s gaan maken op YouTube? Wat is wijsheid? Met welke hype ga je mee?

The money is in the list. Dan email marketing. Nog steeds groeiende. Ik weet niet hoe dat met jou is, maar het aantal e-mails met oninteressante content neemt toe. Het wordt steeds uitdagender om nog onderscheidend te zijn. Wat moet je ermee?

Goeroes

Veel goeroes zeggen: doe wat ik doe! Want als ik het kan, kan jij het ook. Hoe zou het zijn als Sven Kramer zei: ga vooral veel trainen, dan schaats je straks net zo hard als ik. Belachelijk, toch? Want dat is talent, gecombineerd met de wil om te winnen, de beste te zijn. En een nietsontziende focus om dat doel te bereiken.

Wanneer je niet de tijd hebt en de behoefte en de wil om zo’n goeroe te worden, dan kun je je aanpak daarop aanpassen. Doen wat zij doen is geen goede keus. Doen wat jij nodig hebt om jouw doel te bereiken is wel een goede keus. Dat  houdt het dan weer simpel.

Online producten maken

Nog een nieuwe trend: je eigen online training maken. Heb je enig idee hoe tijdrovend dat is? Ik wel, ik heb het gedaan. Daar heb ik de materialen voor ‘omgebouwd’ die ik al had voor mijn live cursussen. Dat scheelt werk en tijd. Dus als je dit wil doen is dat wat ik je ook aanraad om het simpel te houden: hergebruik wat je al hebt.

Simpele marketing

Ik hou van simpel. Dat raad ik jou ook aan. Kies voor een aantal marketinggereedschappen, zowel online als offline. Want offline bestaat ook nog steeds. Je kunt namelijk nog steeds gewoon mensen ontmoeten. En guess what? Het levert nog steeds heel veel op om in levende lijve in contact te komen met je collega’s en doelgroep.

Focus op de kern van je zaak

Door al dat online geweld, is de kans dat je de blik op de kern van je zaak en je klanten verliest, heel groot. Het gaat niet om die dagelijkse post op Facebook. Het gaat ook niet om je wekelijkse mailtje. Of je wekelijkse blog. Het gaat wel over relevant zijn voor je doelklant. Over waardevolle artikelen waar je publiek iets aan heeft.

Hoe doe je dat dan, die simpele marketing?

Doe je huiswerk. Je huiswerk bestaat uit je marketingboodschap (waar sta je voor, waar ga je voor, welke betekenis wil jij hebben voor je klant etc.). Je doelklant, je merk, je personal brand. En dan je dienst en/of product natuurlijk. Dat is de paraplu waar je al je marketingactiviteiten aan op hangt.

Onder je paraplu komt je marketingsysteem te hangen. En dat marketingsysteem bestaat uit die activiteiten die jij gestructureerd, consistent en consequent gaat uitvoeren. Voor de komende 3 maanden. Dan evalueer je de resultaten en stuurt bij. Want natuurlijk heb je wel een doel vastgesteld.

Simpele marketing leren?

Is dit allemaal abracadabra voor je? Download dan nu direct de gratis mini cursus en ga aan de slag met het versimpelen van je marketing. Niet alleen versimpelen, ook meer resultaten krijgen. Want dat is het resultaat: door focus en structuur word je zichtbaar. Voor je doelklant die op zoek is naar jou.

Te simpel voor je? Is het bij jou allemaal anders? Maak dan een afspraak voor een strategiegesprek. En we kijken wat voor jou de beste aanpak is.

Wat doe jij om je marketingaanpak te versimpelen? Of heb je het opgegeven en doe je er maar niets meer aan? Laat hieronder een reactie achter.

Gerelateerde artikelen
Je moeiteloze marketingplan  – mini cursus
Wil jij ook een online marketing machine?
Waarom marketingsystemen vaak niet werken
Hoe groot is jouw marketingbereik?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.