Hoe groot is jouw marketing bereik? 4 manieren om dat te vergroten

marketing bereikOm impact te hebben met je marketing- en communicatieactiviteiten moet je boodschap kloppen. Daar heb ik het al heel wat keren over gehad. Maar dat is niet het enige. Het tweede belangrijke element is je marketing bereik.

Impact = boodschap x bereik

Marketing bereik is het aantal mensen dat in contact komt (en regelmatig blijft) met jouw boodschap. Vraag jij je wel eens af waarom je zo weinig respons krijgt op je e-mails? Of waarom er geen reacties komen op je blog? Of waarom er zo weinig aanmeldingen komen voor workshops?Je bereik is te klein!

Online marketing

Iedereen heeft het erover, werkt aan z’n website en blog. En daar is niks mis mee. Maar verwacht er niet direct riante verkoop van. Integendeel: de aanlooptijd is lang. Reken op minimaal een jaar. Beter nog: 2 jaar. En hard werken. Geen 4-uur werkweek, voorlopig.

E-mail lijst

Hoe groot moet die lijst dan zijn om er resultaten van te hebben? Je hebt toch wel zo’n 1000 mailadressen nodig om een beetje impact te hebben. Minimaal. Bij 2000 wordt het leuk en bij 5000 goed. Zolang je daar nog niet bent, blijf je werken aan die groei.

Je marketing bereik vergroten

En wat doe je dan om dat bereik te vergroten?

  1. bloggen
  2. presentaties en lezingen geven
  3. gratis weggever op je website (opt-in)
  4. webinars geven

Bloggen

Iedere zelfstandige zou een blog moeten hebben. Het is een van de beste manieren die ik ken om meer publiek te krijgen: meer verkeer naar je website, meer volgers op social media en meer mensen op je lijst. Maar ook in het echte leven is een blog waardevol. Op netwerkbijeenkomsten wordt je herkend (oh, ben jij dat van dat blog? Ik volg je al een hele tijd!) en je wordt gevraagd voor presentaties. En vooral dat laatste is erg lucratief.

Presentaties en lezingen

Iemand die voor een groep staat heeft autoriteit. Altijd. Wanneer je in levende lijve een presentatie of lezing mag geven, dan heb je impact. Achteraf willen mensen  met jou praten, je mening weten, hun zorgen delen. En je kunt snel je lijst laten groeien. Voor  het uitbreiden van je bereik is het geven van presentaties zeer waardevol.

Gratis weggever

Gratis maar niet voor niets: vraag altijd om het e-mail adres. Een weggever kan vanalles zijn. Het moet echter aan één, belangrijke, voorwaarde voldoen: het moet waardevol zijn voor de ontvanger. Alleen dan wil iemand zijn of haar e-mail adres delen en je mails (blijven) ontvangen.

Die gratis weggever kun je ook delen via social media: zet de link naar je weggever in je Twitterbio, met een Facebook app kun je mensen zich via je fanpage laten aanmelden, in je LinkedIn profiel kun je ook melding maken van je waardevolle gift.

Webinars

Het geven van webinars (dat is een kort seminar via internet, vandaar webinar) is ook een prima manier om zichtbaarder te worden. Je nodigt niet alleen je e-mail lijst uit, maar je zet de link ook op je social media. De drempel om deel te nemen is laag, de informatie moet wel waardevol zijn en je bent weer in gesprek met je doelgroep. Mensen die zich aanmelden zijn zeker geïnteresseerd in jouw onderwerp: anders meldden ze zich niet aan.

 Bereik en feedback

Kort samengevat: wanneer je te weinig resultaten ziet uit je marketing inspanningen, vraag je dan af of:

  1. je marketingboodschap deugt voor je publiek
  2. je bereik groot genoeg is
  3. of je jouw boodschap via de juiste kanalen naar buiten brengt.

Hoe ziet het met jouw bereik? Welke activiteiten doe jij om dat te laten groeien? Deel het hieronder in het reactieveld!

 Gerelateerde artikelen

2 Antwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.