Het nieuwe ondernemen: van ‘meer winst’ naar ‘meer betekenis’

nieuwe ondernemenHet is al een tijdje aan de gang: die drang naar meer zelfstandigheid, meer vrijheid, meer zin in zinvol werk. ‘we leven in een periode van transformatie: van het informatietijdperk naar het bewustzijnstijdperk’ zei Jan Bommerez in 2010.

En ook de Trendrede 2015 gaat hierover:

De Maslov-piramide is aan uitbreiding toe en het nieuwe hoogste niveau wordt: ‘van betekenis zijn’. Betekenis vormt het DNA voor de nieuwe tijd. We willen weten wat de relevantie is van wat we doen binnen het grotere geheel. Immers, werken aan onze eigen betekenis kunnen we alleen in relatie tot anderen. We bewegen van tweedimensionale monetaire waarde naar driedimensionale menselijke waarde.

Identiteit en betekenis

Koren op mijn molen. Ik ervaar zelf het verschil. Jarenlang werkte ik hard: voor meer salaris, status, auto. Het ‘iemand zijn’ werd afgemeten aan de functie die ik had. Voor veel mensen is dit nog steeds de realiteit van alle dag. Daarom is het zo’n drama om je baan te verliezen: niet alleen vanwege het inkomen (dat op zich is al erg genoeg) maar vooral het verliezen van je identiteit. Want die werd bepaald door die baan. Mij overkwam het ook. Dat was het moment dat ik besloot om mijn identiteit niet meer te laten bepalen door de buitenwereld.

Wat is identiteit eigenlijk?
Over identiteit kun je een hele boom opzetten: vanuit de filosofie, psychologie, communicatiekunde. Mijn invalshoek is die van identiteitsmarketing. Daarbij staan de volgende 6 vragen centraal:

  1. Waar geloof ik in?
  2. Hoe kijk ik tegen de wereld aan (mijn visie daarop)?
  3. Welke rol wil ik daar in spelen, wat is mijn betekenis (missie)?
  4. Wat ik mijn unieke kracht?
  5. Wat zijn mijn kernwaarden?
  6. Wat is mijn belofte aan mijn klant?

Dat blijken moeilijke vragen te zijn. Zelf heb ik er (te) lang over gedaan om de antwoorden te vinden. In de trainingen die ik geef, besteed ik hier de meeste aandacht aan. Want het ligt niet aan de oppervlakte. De antwoorden liggen begraven onder bergen van conditionering, opvoeding, meningen van de buitenwereld:
Dat kun jij toch niet?
Daar kun je toch geen brood mee verdienen?
Daar heb je toch niets aan?
Dat is niets voor jou!

Dat uitspitten is heel zinvol, dan kom je tot de essentie. De essentie van waar het voor jou echt over gaat. De betekenis die jij wilt hebben. In je leven, in je werk.

Het nieuwe ondernemen

Wanneer je vanuit die essentie een marketingboodschap samen stelt, heb je geen ‘verkooppraatje’ meer nodig. Dan ben je geloofwaardig in je boodschap, dan trek je gelijkgestemde mensen aan als klant. Dat levert energie op. En voldoening. En vervulling. En ook geld natuurlijk. Want inkomen moet er wel zijn. Dat is nou eenmaal het ruilmiddel dat we in onze maatschappij met elkaar hebben afgesproken.

Geld is dan het resultaat geworden van een inspanning die betekenis en voldoening geeft. Het is geen doel op zich meer. En dan komen we weer bij het begin: we zijn ‘nieuwe’ ondernemers geworden.

Van winstmaximalisatie naar betekenisoptimalisatie: dat is het nieuwe ondernemen!

Wat voor ondernemer ben jij? Heb jij je betekenis al geoptimaliseerd? Laat hieronder je reactie achter!

Gerelateerde artikelen
Presentatie van Jan Bommerez op de Energiedag in 2010
De Trendrede 2015
Wat is de meest waardevolle bezitting van je bedrijf?

2 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.