Is jouw marketing wel fairtrade? 5 Tips

fairtradeEen paar weken geleden stond er in de Volkskrant een artikel over de omgedraaide wereld van etikettering in de supermarkt: het is toch heel vreemd dat alles wat goed is, biologisch, slaafvrij, puur en eerlijk, een apart etiket krijgt. De ‘gewone’ producten, die dus niet slaafvrij, niet duurzaam, niet biologisch, niet ecologisch zijn, daar staat niets op. Die zijn ‘normaal’. En eigenlijk is dat abnormaal. Als je er goed over nadenkt. Dat zou andersom moeten zijn.

Hoe zit dat met marketing? Marketing wordt gebruikt om een product (of dienst) aantrekkelijk te maken voor een doelgroep. Dat kun je eerlijk, duurzaam en ‘fairtrade’ doen. Maar je kunt ook van alles beloven wat het niet is.

Herken je dit soort teksten?

  • ons product bevat de beste vruchten/groenten/ingrediënten/etc.
  • wij zijn de beste leverancier van xyz
  • volgens grootmoeders recept (mijn grootmoeder zou het grootste deel van de ingrediënten niet herkennen)
  • ambachtelijk bereid
  • de nieuwste technologie

En zo is er meer te vinden.

Wanneer je dit leest in een advertentie sta je er nooit bij stil of het echt zo is. Je gelooft het niet eens, je neemt het met een flinke schep zout. Want het is RECLAME en dat is per definitie niet waar.

Dat maakt de marketing van ons eigen bedrijf lastig. Want hoe voorkom je nou dat je in die valkuilen van superlatieven valt (waarvan je impliciet aanneemt dat je die moet gebruiken omdat ‘iedereen’ het doet)?

Het zorgt er ook voor dat de meesten van ons marketing onaangenaam vinden. Want dan moet je jezelf gaan ‘verkopen’. En je wilt eigenlijk niet tot het niveau afdalen van een pak koekjes.

Dus je marketing moet fairtrade zijn. Eerlijk en puur. Maar dan echt. Het moet gaan over jou. En over jouw betekenis. Waarom je wilt doen wat je doet. Waar je voor staat en waar je voor gaat. Waar je in gelooft en hoe jij naar de wereld kijkt. En voor wie je dat wilt doen.

Transparant dus. Clichématige promotionele teksten zijn passé. Kan niet meer. Niet meer van deze tijd.

Hoe doe je dat? Hoe vermijd je clichés? Hoe maak je jouw marketing fairtrade?

 5 Tips.

  1. Weet welke betekenis je wilt hebben.

Waarom doe je wat je doet? Waarom moet jij dat doen? Wie mist er iets als je dit niet zou doen? Vragen die een antwoord behoeven. Want aan dat antwoord ontleen jij je betekenis.

  1. Waarom kiest jouw klant voor jou?

Vraag het je klant eens. Het antwoord kan je inzichten geven die je daarvoor nog niet had. De redenen van je klant om voor jou te kiezen, bedenk je zelf vaak niet. Maar kunnen voor anderen ook een aanleiding zijn om de keuze voor jou te maken.

  1. Wees authentiek

Een uitgekauwd begrip: authenticiteit. Wat betekent dat eigenlijk? Het woord betekent zoveel als:

  • eigenhandig geschreven of gemaakt
  • niet vervalst, niet nagemaakt, geen na-aperij
  • betrouwbaar
  • origineel, oorspronkelijk
  1. Doe wat je belooft

Nog zo’n open deur. Maar wanneer je claimt dat jij ‘de beste  keus’ bent: hoe maak je dat waar? Hoe bewijs je dat? Val niet in die valkuil. Beloof het resultaat dat iemand van jouw aanpak kan verwachten. En voer dat uit. Lever goed werk en ga de extra mijl.

  1. Wees niet bescheiden

Dat klinkt als een paradox. Maar (valse) bescheidenheid werkt ook niet voor je. Ken je die mensen die het hebben over hun ‘bedrijfje’ en dat wanneer ze ‘maar wat klanten hebben’ ze wel tevreden zijn? Wil jij daar zaken mee doen? Nee toch? Dus laat je zien. Ken je toegevoegde waarde en wees daar trots op. Dat maakt je aantrekkelijk en betrouwbaar. Want je gaat niet voor de minimum optie. Je gaat voor betekenisoptimalisatie.

Hoe is het met jouw marketing? Ben jij fairtrade? Ben je duidelijk in wat je belooft? Of ben je in de cliché promotie-val gevallen? Laat hieronder je reactie achter!

Gerelateerde artikelen
Eerlijk betaald? Het is tijd om te benoemen wat mis gaat – niet wat goed gaat (Volkskrant 10-2-2015)
Het nieuwe ondernemen: van meer winst naar meer betekenis
Meer klanten? Lekker belangrijk!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.