Succes ligt buiten je comfort zone. Dat is wat we altijd voorgehouden krijgen: je moet uit je comfort zone komen om verder te komen in het leven. Maar is dat nou echt zo?
Je bent voor jezelf begonnen omdat je ergens heel goed in bent, een droom hebt, een bijdrage wilt leveren. En dat op een terrein waar je dus heel deskundig bent. Daar wil je meer van, je wilt er het liefst de hele dag mee bezig zijn. Dat bevindt zich IN je comfort zone.
Daar is niets mis mee, want hier bevindt zich jouw kern van de zaak. Jouw missie, je levensmissie zo je wilt. Dus helemaal geen ‘magic buiten de comfort zone’: deze bevindt zich er juist midden in!
Maar, er is wel een maar. Betekenis heb je alleen in relatie tot anderen. Dat hadden we eerder al vastgesteld. Die anderen moeten dan wel van jouw bestaan, van jouw missie op de hoogte zijn. En daar begint het stuk dat zich buiten je comfort zone bevindt.
De reis buiten de comfort zone
Marketing, verkoop, klanten werven, verkoopgesprekken voeren: zichtbaar worden voor je doelgroep. Dat is doodeng. Want we hebben geleerd toch vooral ons hoofd beneden het maaiveld te houden. Erboven gaat het er af.
Als zelfstandige met een missie moet je hoofd er bovenuit gaan steken. Dat lef moet je hebben. In dit opzicht ligt je succes dus wel buiten je comfort zone.
Moet je dan allerlei dingen gaan doen die ver buiten je comfort zone liggen? Ik vind van niet.
Ik vergelijk het (laten) groeien van een bedrijf vaak met sport. Zoals je weet ben ik een gepassioneerd ruiter. Paardrijden bevindt zich binnen mijn comfort zone. Maar, om lange afstanden te kunnen rijden (marathons te paard) moet ik wel trainen. Mijn spieren en die van mijn paard moeten voorbereid worden op de uitdaging van de wedstrijd. Dat trainen is niet altijd even comfortabel. Dat bevindt zich echt buiten mijn comfort zone. Maar ik word er wel beter van. En uiteindelijk wordt mijn comfort zone groter: ik kan veel langer rijden zonder spierpijn.
Met marketing en verkoop voor je onderneming is het vergelijkbaar. Ongeacht wat je doet, presentaties geven, gesprekken voeren, blogs schrijven, mails sturen, het risico van afwijzing is er altijd. Maar zonder deze activiteiten weet niemand van je bestaan af en kun je ook niet succesvol zijn.
De vraag die je dan krijgt: hoe krijg je jezelf zover om die beweging naar buiten te gaan maken. Om jezelf buiten die comfort zone te begeven.
6 Tips om die reis buiten je comfort zone te maken
- Stel vast wat je tegen houdt: zijn dat angsten (faalangst, angst voor succes, angst voor verlies, angst voor afwijzing) of andere belemmerende overtuigingen (niemand zit op mij te wachten, anderen zijn beter dan ik)? Ruim ze op! Daar zijn heel veel programma’s voor, je bent niet de enige.
- Kies uit die grote gereedschapskist met marketing- en verkoopgereedschappen die dingen uit, die bij je passen. Volg niet klakkeloos een systeem, maar stel dat voor jezelf samen. Op die manier houd je het leuk voor jezelf.
- Voer jouw eigen systeem en plan gestructureerd en consequent uit. Geef niet op, stuur bij waar nodig.
- Maak kleine stappen. Aken en Keulen zijn niet op een dag gebouwd. En het feit dat anderen (concurrenten) verder zijn dan jij is totaal niet belangrijk. Je hoeft niemand in te halen, er is genoeg plaats voor iedereen.
- Sterf niet in schoonheid. Probeer dingen uit, ook al is het nog niet perfect. Je leert het meest van wat er mis gaat. En je ontvangt feedback. Perfect wordt het toch niet. (Perfectionisme is overigens ook een vorm van angst).
- Ga niet uit van wat je denkt dat anderen willen. Waarvan je denkt dat daar vraag naar is. Je gaat dan anderen na-apen, je verliest je eigenheid. Ga uit van wat jou drijft en de betekenis die jij wilt hebben. Vergeet de rest. Je hoeft niet de hele wereld als klant, alleen de mensen die bij je passen.
Een comfort zone is een dynamisch iets. Het beweegt flexibel en je kunt het zelf sturen. Dat maakt het ook weer interessant om aan te werken. Het is een geweldig gevoel om dingen te realiseren waarvan je nooit had gedacht dat je het in je had!
Hoe is het met jouw comfort zone? Vind je het lastig om daar uit te komen? Wil je het liefst alleen bezig zijn met je vak? Of lukt het je om die noodzakelijke stappen naar buiten ook te maken? Laat je reactie hieronder achter!
Gerelateerde artikelen
Het nieuwe ondernemen: van ‘meer winst’ naar ‘meer betekenis’
Van wens naar werkelijkheid: hoe creëer je positief momentum?
Mindset: succesfactor, of toch niet?
Geef een reactie