Wat is eigenlijk de noodzaak van je werk, van je bedrijf?

geplaatst in: Inspiratie, Veranderen | 0

transformatieMijn opa was graag tuinder geworden. Hij werkte in de fabriek want hij had veel monden te voeden. Eerst de broers en zusters van zijn vrouw, mijn oma, waar de ouders al vroeg van overleden zijn. En vervolgens zijn eigen kroost: 10 kinderen telde het gezin van mijn moeder. Geld voor het opbouwen van een eigen bedrijf was er niet. Het gezin wás het bedrijf.

De noodzaak van zijn werk zat ‘m in overleven.

Mijn moeder werd ontslagen toen ze trouwde. Want getrouwde vrouwen hadden in die tijd maar één taak: voor hun man en kinderen zorgen. Ze is er nog boos over. Al heeft ze de schade jaren later wel ingehaald. Voor mijn vader was dit anders: hij was kostwinner. Bouwde een mooie carrière op, kon zich steeds verbeteren. Het ging niet meer om overleven, maar ook om carrière maken, een huis kunnen kopen, je kinderen kunnen laten studeren. Een andere tijd. Een tijd van ambitie en groei. Voor het gezinsinkomen was het werk van mijn moeder niet nodig. Voor haar zelfbeeld wel.

Noodzaak en overleven

En nu werk ik zelf al weer ruim 30 jaar. Van mijn moeder kreeg ik de noodzaak van zelfstandig zijn mee. ‘Je eigen brood verdienen’ was wat ze ons, haar dochters, mee gaf. Onafhankelijk zijn. Niet gebonden aan het inkomen van iemand anders. En dat was mijn drijfveer: mijn eigen brood verdienen. Daar kwam ambitie bij: verbeteren en groeien.

Ik werd er niet gezonder van. Burn-out, ontslag, van baan veranderen, op zoek naar ‘mijn plek’.

De zoektocht

Ik werd me er van bewust dat mijn toekomst niet meer in ‘het hebben van een baan’ lag. Een eigen bedrijf: stiekem droomde ik daar al heel lang van. Ik wist alleen nooit in wat. Wat zou ik dan doen? Daar ging ik naar op zoek. En vond dat ook, 12 jaar geleden.

Zo’n zoektocht zat ook in de lucht. En dat zit het nog steeds, nu ook bij jonge mensen. Zin hebben in werk dat zinvol is.

Dat brengt me bij zelfstandig ondernemer zijn. Want hoe zinvol is dat? Om te overleven? Ambities te realiseren? Persoonlijke ontwikkeling?

De strijd

Wanneer je van je bedrijf moet leven (en dat moet ik, jij wellicht ook) dan is overleven de eerste drijfveer. Volgens Napoleon Hill (Think and grow rich) is de beste strategie voor succes ‘al je schepen achter je verbranden’. Want dan moet je wel. En dat helpt zeker. Om te doen wat nodig is. Dagelijks de worsteling met jezelf aan gaan (zo voelde dat tenminste). Zodat je niet in de bijstand terecht komt. Dat is het begin.

Ambitie en ontwikkeling

Waar wil je heen met je bedrijf?. Hoeveel business coaches zie je niet die jou leren hoe je in een jaar een ton kunt verdienen? Of doorgroeien naar meerdere tonnen? Of een miljoen? Je kunt de meest bekende zijn. Misschien wel de beste (afhankelijk van de criteria die je daar bij aanhangt).

Hoe hard moet je daar voor werken? Hoeveel heb je daar voor over? Is dat wat je gelukkig maakt?

En het allerbelangrijkst: voor wie doe je het? Voor de buitenwereld? Je familie? Goedkeuring? Of voor jezelf?

Zinnige vragen die bepalen of deze drijfveer de jouwe is. Welke ontwikkeling voor jou de juiste weg is.

De verleiding is groot om de algemene norm te volgen: meer, groter, beter. Waarom zou je die norm volgen? Voor mij bleek het vooral te gaan om de angst voor verlies: hoe groter je wordt, hoe kleiner de kans dat je in de armoede terecht komt. Groter is gelijk aan meer zekerheid.

Ook dat pad liep dood. De laatste drijfveer, zingeving, is de enige, die (nog) voor mij werkt. Angsten zijn doorgaans ongegrond. Vertrouwen brengt je op het juiste pad.

Transformatie en zingeving

Mijn hart volgen klinkt gemakkelijker dan het is. Want ik deed altijd wat nodig was. Om te overleven. Om te groeien. Mijn ambitie bleek niet voor mezelf te zijn. Het was een fopspeen voor het gevoel ‘ben ik wel goed genoeg’. En opnieuw werd ik daar heel moe van.

‘Marketing vanuit je hart’ heet mijn e-book. Het e-book dat al jaren gratis downloadbaar is van mijn website. “En wanneer ga jij dat nu eens doen? Je marketing vanuit je hart?” Dat zei mijn coach tegen mij dit voorjaar. Bam, die kwam binnen.

Je eigen weg volgen is niet altijd even gemakkelijk. Die weg is ook vaak niet duidelijk aangegeven. Wanneer je er voor open staat en er klaar voor bent, dan ontvouwt die weg zich vanzelf.

Rust en ruimte

Deze zomer heb ik een sabbatical gehouden. Voor mijn vaste klanten heb ik doorgewerkt. En verder op mijn bankje in de tuin nagedacht over de zin van mijn leven. En wat ik nog wil bereiken met mijn bedrijf. Welke rol dat bedrijf en mijn werk speelt voor mij. Wat ik daar nog te doen heb. Wat de zin er van is. En of ik er gelukkig van wordt.

Bovenal: de weg naar mijn hart terug vinden.

Gelukkig zijn

Gelukkig kon ik de zin van mijn werk weer ontdekken. Werken met mensen die op zoek zijn naar hun ‘zin’, dat is waar het dan over gaat. En dat maakt mijn cirkel weer rond. Want wanneer ik terug ga naar mijn ‘kern van de zaak’ uit mijn eigen identiteitsmodel, dan staat daar ‘de inspiratiebron zijn voor gezonde groei van ondernemers’. Die geldt nog steeds. Daar kan ik nu wel aan toevoegen: gezonde groei van ondernemers met een missie.

Kern van de zaak

Dat is wat rust en ruimte met je doet: komen tot de kern van je zaak en daar steeds dichter bij komen. Soms in cirkels, soms rechttoe-rechtaan. Om thuis te komen. Bij jezelf.

Van overleven, naar zingeving. Wat is de jouw pad? Ik ben heel benieuwd hoeveel van mijn verhaal resoneert bij jou. Laat je reactie hieronder achter.

Gerelateerde artikelen
Waarom je van geluk niet gelukkig wordt
Wat is je thema voor dit jaar?
Van wens naar werkelijkheid

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.