Wanneer ben je nu eigenlijk een expert?

geplaatst in: Implementatie, Inspiratie, Ondernemen | 0

expert“Je hebt zoveel ruimte in je agenda”, zei ze tegen me. Met andere woorden: heb je wel genoeg te doen? Wel genoeg klanten? Ben je eigenlijk wel een expert? Dat was haar echte vraag.

Je weet dat je ‘een expert moet zijn en je expertpositie moet claimen’. Zodat jouw potentiële klant jou ook ziet als die expert die hem of haar gaat helpen. Maar wanneer ziet iemand  je nu als die expert? Wanneer heb je dat ‘expert zijn’ goed gedaan?

Druk zijn

Druk zijn werd altijd gezien als ‘belangrijk zijn’. Niemand kan zonder je. Je bent overal nodig. Toen ik nog in het bedrijfsleven werkte en gewoon om 18 uur vertrok kreeg ik nog wel eens de opmerking “hé, werken we parttime tegenwoordig” naar mijn hoofd. Het was gebruikelijk om veel langer op kantoor te zijn. Ik zeg bewust ‘op kantoor zijn’ want hoeveel werk gebeurde er eigenlijk echt? Het druk hebben en productief zijn, is niet hetzelfde.

Het heel druk hebben  is de grootste plaag van deze tijd. En als je het niet druk hebt ben je dan niet belangrijk genoeg? Of heb je gewoon je zaakjes goed geregeld?

Ken je het boek ‘the 4-hour workweek’ van Tim Ferris? Wanneer jij ook denkt dat je het heel druk moet hebben, dan raad ik je aan om dat boek eens te lezen.

Zichtbaar zijn

Sommige mensen kom je overal tegen: op social media, op netwerkbijeenkomsten, in de pers. Ben je dan een expert? Soms wel. Niet altijd. Sommige mensen zijn gewoon heel goed in het zichzelf profileren. Anderen zijn liever wat meer op de achtergrond. Ben je dan geen expert? Nou, misschien wel, maar niemand weet het dan. Ook niet handig. Ergens daar tussenin dus.

Veel opleidingen en diploma’s

Sommige mensen hebben dat: een hele rij titels voor hun naam. Anderen hebben op hun website een hele waslijst van opleidingen, cursussen, trainingen e.d. staan. Het zegt iets over de belangstelling die de persoon heeft voor het onderwerp. En hij of zij is vast wel een expert. Maar is iemand dan ook de juiste persoon voor mij?

Ik hoor het nog wel eens: ik heb nog niet genoeg klanten, dus ik ga nog een opleiding volgen. Mooi, in marketing? Eh nee, op mijn vakgebied, want daar wil ik nog veel leren.

Wat maakt je dan wel tot een expert?

Een expert heeft vlieguren gemaakt

Veel vlieguren maken in je vakgebied, veel ervaring opdoen, veel levenservaring ook. Dat vind ik een van de belangrijkste voorwaarden voor een expert. Hoe lang doe je dit al? Hoeveel ervaring heb je er mee? Boekenwijsheid zegt mij niet veel over jouw kundigheid om mij te helpen. Vlieguren wel.

Dus hoe lang werk je al in deze professie? En als je dit nog niet zo lang doet als ondernemer, heb je al wel ervaring hiermee opgedaan op een andere manier, zoals loondienst? Ervaringsdeskundige?

Een expert heeft blije klanten

Heb je jouw tevreden klanten geïnterviewd? En om een testimonial gevraagd? Het voelt vaak wat ongemakkelijk, maar voor jouw potentiële klant helpt het enorm in het opbouwen van vertrouwen. Op LinkedIn en Facebook kun je gemakkelijk om testimonials vragen. Zet je testimonials ook op je website, bij je aanbod. Dat wekt vertrouwen en je wordt geloofwaardig.

Een expert heeft focus

Zeg niet dat je alles kan. Ook al is het wel zo. Want niemand gelooft dat. En je wordt dan niet als een expert gezien. Dus kies iets uit waarin je echt excelleert. Je kunt later altijd meer kanten van jezelf laten zien, maar om mee te beginnen is dat niet handig. Ook al voelt het nog zo eng om ergens voor te kiezen, het is noodzakelijk.

Een expert is ook zichtbaar

Zichtbaar zijn is natuurlijk wel nodig. Met relevante content dan. Waar je doelgroep iets aan heeft. Of door geïnspireerd wordt. Zichtbaar worden met zinvolle zaken, zoals een blog of een video is goed. Een andere zinvolle manier: geef advies in fora en groepen op Facebook of LinkedIn. Beantwoord daar vragen en laat zien waar jij verstand van hebt. Presentaties en lezingen geven is ook een mooie manier om zichtbaar te worden en als expert te worden gezien.

Zichtbaar worden ter meerdere eer en glorie van jezelf: dat hangt helemaal van je doel af.

Vind jij jezelf een expert? En hoe heb je dat gerealiseerd? Of voel je je nog maar een beginner en vraag je jezelf af hoe je ooit die expert kan worden? Laat hieronder jouw reactie achter!

Gerelateerde artikelen
Marketingtactiek 4: leuk vinden
Marketingtactiek 5: autoriteit
Hoe word je onweerstaanbaar voor je klant?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.