Verlangen – moet het oude altijd weg?

verlangenDecember is zo’n tijd dat je terug kijkt en vooruit blikt en misschien denkt aan je wat écht zou willen, je grote verlangen. Verzucht je wel eens ‘oh, als ik toch de tijd had’ of ‘als ik dit toch niet hoefde te doen voor m’n inkomen’?

Dat wat je écht wilt, daar begin je dan niet aan om allerlei hele goede redenen.

Je verlangen

Waarom zou het eigenlijk het één of het ander moeten zijn? Dat begon ik me in de loop van dit jaar af te vragen. Waarom niet gewoon allebei? Of alle drie?

Als marketingstrateeg heb ik heel wat keren nieuwe producten geïntroduceerd. Of een nieuw merk. Ging dan al het oude de prullenbak in? Welnee, het kwam erbij! En van producten vinden we dat heel normaal, dat er iets nieuws bij komt.

Dus waarom moeten wij dan kiezen?

Omdat de doelgroep dan niet weet wat ie aan ons heeft? Of gaat denken dat we dan nergens goed in kunnen zijn? Maar hoezo? Want wanneer de AH kerstspecials in de winkel zet, denken we dan met z’n allen dat de rest dan wel slecht zal zijn? Nee toch? We gaan er gewoon vanuit dat dat de kwaliteit is die we altijd al kregen.

Wanneer de bakker opeens ook drogisterijartikelen gaat verkopen, dan trekken we waarschijnlijk wel onze wenkbrauwen op. Dus er zijn wel wat randvoorwaarden waar je rekening mee moet houden als je naast je bestaande bedrijf iets nieuws op wilt zetten.

Denk hieraan bij een nieuw initiatief

Laten we de bakker als voorbeeld houden. Onze bakker wil ook drogist zijn want zij had altijd al een passie voor gezondheid. Naast brood bakken. Maar alleen gezond brood was toch niet genoeg. Dus wat doe je dan als bakker: je begint nóg een winkel, nu een drogist. Of dat doe je online.  En je draagt je expertise uit op het gebied van gezondheid.

Met die 2 winkels bereik je een aantal dingen:

  1. Je doelgroep voor brood is waarschijnlijk niet helemaal hetzelfde als die voor drogisterijartikelen. Door er 2 winkels van te maken, kun je beide doelgroepen beter bedienen omdat ze krijgen waar ze voor komen. Je hebt toch een bepaalde verwachting wanneer je bij een bakker komt.
  2. Je communicatie kun (en moet) je specifiek maken voor beide doelgroepen. Er zal best een overlap zijn en dat kun je ook gebruiken. Maar niet iedereen die geïnteresseerd is in drogisterijartikelen wil ook brood eten. Door beide doelgroepen apart te adresseren kun je specifiek zijn, je praat alleen over brood óf gezondheid. En soms valt het te combineren: wanneer je het over gezondheidsvoordelen van brood hebt bijvoorbeeld.

Ook belangrijk

Er zijn nog wel wat dingen om aan te denken. Zoals:

Wat is de kurk waar je bedrijf op drijft? Wanneer dat je bakkerij is, zorg ervoor dat die goed blijft draaien wanneer je met je drogist begint. Want je wilt niet het ene om zeep helpen omdat je met iets anders bezig bent. Met andere woorden: je lopende bedrijf moet wel blijven lopen.

Aandacht: wanneer je een goedlopend bedrijf hebt, dan kun je het je vaak wel veroorloven om met je nieuwe pijler te beginnen. Want iets nieuws heeft aandacht nodig om te kunnen groeien.

Onvoorziene zaken, zoals een coronacrisis. Dat kan de oorzaak zijn dat je goedlopende bedrijf opeens niet meer goed loopt. Wat dan? Want je nieuwe pijler is nog maar een pijlertje. En je weet ook niet of het ooit een pijler wordt.

Onvoorziene gebeurtenissen

Dan ga je opnieuw de afweging maken: wat heeft de meeste kans op een gezonde toekomst? Zet je al je kaarten op je grote verlangen? Of ga je terug naar je oude business? Of is er een andere mogelijkheid?

Voor dat laatste kwam ik zelf te staan, door de corona crisis. Terwijl ik bezig was met het ontwikkelen van een nieuw initiatief, viel mijn bestaande business weg vanwege corona. Wat te doen? Terug naar het marketingadvies en business coaching?

Mijn verhaal

Ik heb gekeken naar de lange termijn. En ook naar de ontwikkeling die ik zelf had doorgemaakt via dat nieuwe initiatief. En wat ik kan en nog wil doen tot ver na mijn pensioen. Mijn grootste verlangen. En ik heb, voor nu, besloten dat ik 3 pijlers opzet en (voorlopig) onderhoud.

3 Pijlers? Ja, met 3 websites, 3 social media accounts en verschillende doelgroepen.

  1. IJlan, mijn bestaande bedrijf en waar ik al sinds 2006 van leef. Door mijn ontwikkeling met ‘ingridlangen.nl’ maak ik nu de transitie van adviseur/coach/trainer naar mentor. Begeleiding van jou als ondernemer met je verlangen als uitgangspunt. Niet je bedrijf, maar dat wat jij van binnenuit wilt realiseren. Met een omlijsting van vakinhoudelijke kennis. Hier publiceer ik op LinkedIn en een eigen Facebook pagina.
  2. ingridlangen.nl: hier gaat het vooral om persoonlijke ontwikkeling. Het gaat vooral over zelfkennis en zelfontwikkeling. Je ziet al dat er een overlap is met IJlan. Maar er is een onderscheid in focus. Het afgelopen jaar liep het nog door elkaar heen, vanaf dit najaar heb ik het weer gesplitst. Voor de duidelijkheid met een eigen Facebook pagina en een Instagram account.
  3. Healing touch voor dier en mens: iets heel anders en heel persoonlijk. Mijn liefde voor dieren en de gezondheid van mens en dier kan ik hier kwijt. De verbindende schakel is te vinden op ingridlangen.nl. Het publiek is verschillend en daarom is er ook voor dit initiatief een eigen Facebook pagina en Instagram account.

Marketing vanuit je hart

Is dat niet heel veel werk? Jazeker! Maar het voelt niet als werk. En dat is het belangrijkste signaal voor mij dat dit goed is: het voedt me en ik wil er graag over vertellen. Het voelt niet meer als ‘trekken en duwen’.

Wanneer je op deze manier je marketing kunt uitvoeren, vanuit geïnspireerde actie en niet vanuit een ‘druk vanuit moeten’ dan ben je daadwerkelijk aangeland bij marketing vanuit je hart. Bijna net zo leuk als het werken met je klanten.

Wanneer je ook met zo’n nieuw verlangen zit en je afvraagt hoe je dat kunt verenigen met je bestaande bedrijf, neem dan contact met me op. Ik kan je daarbij van dienst zijn.

contact

Gerelateerde artikelen
6 Vragen die je aan jezelf kunt stellen
Veranderingen
Mentor bij veranderingen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.