Wat is het verschil tussen een bedrijf en een hobby? Precies: een bedrijf heeft klanten….Je klant is waar je het voor doet en die bereidt is te betalen voor de waarde die jij creëert. Wat heeft jouw klant van je nodig? Wat beweegt je klant? Wie is je klant? En waarom? Weet je dat?
De empathie kaart
Een heel leuk modelletje waarmee je het perspectief van je klant heel helder kunt krijgen is de ‘empathy map’. In goed Nederlands: de empathie kaart. Ik heb zo’n kaart ingevuld en wat een inzichten gaf dat! Ik was verbaasd over het resultaat. Daarom wil ik jullie deze kaart laten zien: hieronder staat een plaatje. Hier kun je ‘m downloaden.
(Bron: www.XPLANE.com, Business Model Generation door Alex Oswalder)
Krachtig model
Wat vond ik er nou zo krachtig aan? Doordat ik mij letterlijk in het gevoel en in de belevingswereld van mijn (ideale) klant verplaatste was ik veel beter in staat te begrijpen waarmee ik deze klant het beste van dienst kon zijn. Ik kreeg hiermee een dieper inzicht in de bijdrage die ik kan leveren. Een aantal dingen die ik van tevoren niet wist kwamen nu wel naar voren. Heel waardevol.
Hoe doe je het?
De oefening duurt zo’n 20 minuten, doe er twee of drie, dat geeft het meeste inzicht.
1. Print het template uit en geef het een naam (het beste is van een echte persoon die jij ziet als je ideale klant). Door het plaatje een naam te geven (je kunt er ook een bril bij tekenen, haren etc. om het nog persoonlijker te maken) wordt het gemakkelijker om in het gevoel van die persoon te stappen.
2. Wat is de vraag die je wil stellen aan deze persoon? Je kunt dan denken aan een bepaalde situatie die die persoon ervaart of gewoon een simpele koopvraag (wanneer zou je dienst xyz aanschaffen?).
3. Nu het empathie deel. Probeer je zoveel mogelijk te verplaatsen in de belevingswereld van jouw proefpersoon. In de verschillende gebieden stel je voor en schrijf je op wat deze persoon ervaart (denkt en voelt), hoort, ziet en hoe deze persoon zich gedraagt met betrekking tot je vraag. Het doel is je zo goed mogelijk in te leven in de situatie van je klant zodat je snapt wat jouw product/dienst/oplossing betekent voor je klant.
4. Deze oefening kan je ook samen met anderen doen. Of je vraagt buitenstaanders om feedback en suggesties. Het gaat erom dat je je zoveel mogelijk identificeert met je doelgroep.
De eerste keer kost het nog moeite om je te verplaatsen in de situatie van je doelgroep. Naarmate je het vaker doet zal het gemakkelijker gaan en kom je tot een meer gedetailleerde beschrijving. Een echte aanrader, deze oefening!
Gerelateerde artikelen
Ideale klanten, wat zijn dat? 5 tips om ze te vinden.

Lizet
Leuke blog en vooral het poppetje erbij is goed. Maar mijn vraag is wat doe je vervolgens met de ingevulde model?
Ingrid Langen
Hallo Lizet,
Het model gaf mij meer inzicht in de toegevoegde waarde die ik heb voor mijn doelgroep/klant. Door me in te leven in een aantal klanten (je neemt een echte persoon in gedachten) kwamen er wat inzichten bij me op die ik eerder niet had gezien. Want doorgaans als je aan klanten denkt, heb je een generiek idee over wie dat zijn en wat ze willen. Door heel specifiek aan iemand te denken breng je verdieping aan. Wat heb je daar aan? Je kan in je communicatie veel specifieker zijn waardoor je voor je doelgroep toegankelijker wordt.