Over marketingsystemen lezen we veel. Een marketingsysteem kan bestaan uit bloggen en social media, emailmarketing, presentaties en lezingen geven, advertenties, allemaal onderdelen van een marketingaanpak. Maar wanneer is zo’n aanpak succesvol, wanneer heb je er iets aan? Want het moet wel ergens over gaan.
Marketingfundament
Een marketingfundament, wat is dat eigenlijk? Een marketingfundament is de gedachte die achter je marketingaanpak ligt, de verbinding tussen je product- of dienstenaanbod, je doelgroep en je kern van de zaak.
Identiteitsmodel
De 5 geheimen zijn de sleutel tot het identiteitsmodel. In dit model maak je op één A4tje duidelijk waar het bij jouw bedrijf over gaat. Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n model. Dit model heeft alles in zich: het wat van je bedrijf, het waarom, het voor wie en het hoe.
Geheim 1: visie, missie en unieke kracht
Aan de linkerkant zien we de drijvende kracht onder jouw bedrijf: je visie, je missie en de unieke kracht waarmee jij je bedrijf vorm geeft. In eerdere blogs beschreef ik al hoe je visie en missie vorm geeft.
Geheim 2: doelgroepen en koopmotieven
Dit stuk vind je aan de rechterkant. Je beschrijft je ideale klant, je doelgroep, degene voor wie je wilt werken. Maar ook de betekenis die je voor die klant wilt hebben, het koopmotief van deze klant. Waarom zou deze jou aanschaffen? Welke waarde heb jij voor deze persoon? In het artikel ‘Ga eens in de schoenen van je klant staan’ vind je de aanknopingspunten om die koopmotieven boven tafel te krijgen.
Geheim 3: het hart van de zaak
In het midden vind je het kloppende hart. In één zin beschrijf je hier waar het bij jou in essentie over gaat. Welke belofte doe jij aan je klant? Zo schreef ik zelf dat ik ‘Een inspiratiebron wil zijn voor de groei en ontwikkeling van ondernemers’. Het is geen reclameslogan, het is een behoefte die recht uit het hart komt. Dit is het belangrijkste en tegelijk ook het moeilijkste stukje van dit model. Besteed er daarom voldoende tijd aan of volg de workshop ‘Marketing vanuit je hart’.
Geheim 4: de feiten
De vakjes aan de onderkant bevatten de harde feiten. Met welke producten of diensten houdt jouw bedrijf zich bezig, hoe ziet de opbouw van je diensten of productassortiment eruit. En waar zit nog mogelijkheid voor ontwikkeling. Wat betekent ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ voor je? Heb je daar niets mee, dan laat je dit vakje weg. Hoe ziet je distributiekanaal eruit (vooral bij producten van belang, bijvoorbeeld webshop of natuurvoedingswinkels o.i.d.). Bij diensten zal dit vakje veelal leeg zijn. Het laatste vakje, communicatie, gaat over de communicatiemiddelen die je gaat inzetten. Denk hierbij aan website, social media, presentaties, e-mailen netwerken, free publicity, advertenties etc. Hier maak je de keuze over de manier waarop je de wereld gaat vertellen over je bedrijf. Dit zijn de gereedschappen voor je marketingsysteem.
Geheim 5: hoe manifesteert je bedrijf zich
Ben je een eenmanszaak? Een coöperatie Een BV? Met welke persoonlijkheid en stijl laat jouw bedrijf zich zien? Modern of juist traditioneel? Casual of chic? Creatief of juist gestructureerd? Met deze woorden help je een grafisch vormgever de kleuren en stijlen te kiezen die exact bij je passen. Ook het taalgebruik voor teksten wordt hierdoor bepaald.
Toegevoegde waarde?
Het is niet ingewikkeld, wel tijdrovend. Het groeit over de tijd en ik raad je ook aan dit model met anderen te bespreken. Het is bijzonder waardevol om de tijd er wel in te stoppen: alle besluiten die je neemt binnen je bedrijf toets je aan jouw identiteit. Productontwikkeling, design, communicatie, kleurgebruik, alles gaat bij elkaar passen. Je wordt consistent en geloofwaardig voor je doelgroep want het klopt. En het past bij hen.
Wat denk je, kan zo’n model voor jou ook werken? Laat hieronder je reactie of vragen achter.
Gerelateerde artikelen:
Visie en ondernemerschap: een siamese tweeling?
Sta eens in de schoenen van je klant, maak een empathie kaart.
Bouw de basis van je bedrijf
Waarom zou je het doen? | IJlanIJlan
[…] artikelen 5 Geheimen van een goed marketingfundament Waarom je een lucratieve niche moet kiezen en hoe je dat doet Wat wil de […]