Marketing gaat vaak helemaal niet moeiteloos. Weerzin, weerstand, geen inspiratie: het hoort erbij. Hoe keer je die stroom? Van tegen de stroom in zwemmen naar meedrijven? Moeiteloos dus? Ik heb 10 tips voor je.
1. Je motivatie.
Het lijkt kip en ei. Waar komt jouw motivatie vandaan? Je enthousiasme? Is je bedrijf je laatste redmiddel om een inkomen te vergaren (kan een heel krachtige motivator zijn….)? Word je gedreven door een hoger doel? Wil je gewoon graag doen wat je het liefste doet?
Terug kunnen keren naar die bron van je motivatie is belangrijk. Is jouw motivatie af en toe verdwenen? Lees dan het artikel over motivatie (nog) eens.
2. Je ‘Waarom’
Het lijkt op motivatie maar is niet hetzelfde. Je ‘waarom’ is wel de aandrijver van je motivatie. Kun jij in één zin zeggen waarom je doet wat je doet? En dan heb ik het niet over ‘geld verdienen’. Dat is een resultaat van je activiteiten. Voor heel weinig mensen is het verdienen van (veel) geld een echte drijfveer. Doorgaans staat geld voor zaken als ‘zorgeloosheid’, ‘vrijheid’, ‘een dak boven je hoofd en boodschappen kunnen doen’, ‘kunnen zorgen voor je gezin’.
Nee, je ‘waarom’ gaat over de waarde die jouw bedrijf heeft voor jezelf. Is het iets waar je gepassioneerd over bent? Wat je ook zou doen als je er niets mee zou verdienen? Hoe voel je je wanneer je je doel hebt bereikt? Trots, voldaan, betekenisvol, waardevol?
3. Je identiteit
Hoe kijk je tegen jezelf aan? Nu? En in de toekomst, wanneer je je doel hebt bereikt? Heb je daar wel eens over nagedacht?
Wist je dat veel mensen hun doel niet bereiken omdat ze heel diep van binnen niet kunnen geloven dat ze het kunnen? ‘Zo iemand ben ik niet’, ‘dat is voor mij niet weggelegd’.
Dit is een van de belangrijkste redenen dat mensen blijven modderen en tegen de stroom in zwemmen. Omdat ze zichzelf niet hebben voorgesteld hoe het zal zijn als het doel bereikt is. Hoe het voelt, hoe dat zal zijn.
4. Je doel
Wat is jouw ultieme doel? Waar wil je heen? Of denk je ‘als ik maar genoeg verdien om in mijn onderhoud te voorzien, dan ben ik al blij’?
Een uitdagend doel hebben, is belangrijk. We hoeven niet allemaal groots en meeslepend te leven. Dat is maar voor een enkeling weggelegd en de vraag is of je er blij van zou worden.
Je doel, hoe groot of hoe klein dat ook is: dat is het lichtend punt aan de horizon waar je je blik op richt wanneer het vlak voor je voeten nogal modderig is geworden.
Je doel brengt je terug bij je motivatie en inspiratie.
Ik kom nogal eens mensen tegen die helemaal op de bodem van de put zitten. Mentaal en financieel. Ik ben er ook geweest. Het is geen fijne plek. Maar wel een goede. Want er is maar één weg en die is: omhoog! Dan wordt die lichtende horizon wel heel letterlijk. Er komt nog iets bij: je hebt geen andere keus dan er een succes van maken. Dat is enorm motiverend.
5. Je waarde
Wat is jouw waarde voor anderen? Wat kun jij voor anderen betekenen met jouw kennis? Je ervaring? Je persoonlijkheid? Jouw ‘waarom’?
Je bent misschien geneigd om naar het ‘nu’ te kijken en op grond daarvan je waarde te bepalen. En dat is misschien niet zo veel als je zou willen.
Wat zou dat wel kunnen zijn? Wat is de potentie van jouw idee, van je bedrijf? Wat is er nodig om dat tot ontwikkeling te laten komen? Welke stappen moet je dan nemen?
6. Je tijd
Heb je voldoende tijd om in je bedrijf te stoppen? Is dat genoeg om er een succes van te maken? Zijn er dingen die je ervoor moet laten vallen? Sporten, sociale contacten? Gaat de tijd die je in je bedrijf wil stoppen ten koste van je gezinsleven?
Allemaal punten die het waard zijn om over na te denken. Want je bedrijf laten groeien: dat vreet tijd. Er zijn verdienmodellen die het je mogelijk maken om in weinig tijd veel te verdienen. Wat ze er dan niet bij vertellen is, dat het ontwikkelen van zo’n verdienmodel bakken vol tijd kost. En dat het tijd kost voordat je er ook daadwerkelijk geld mee verdient. Heb je die tijd er voor (over)?
Opmerking: we zijn inmiddels bij tip 6 en ik heb het nog met geen woord over marketing gehad. Marketing wordt nooit moeiteloos als je niet hebt nagedacht
over deze 6 punten. Interessant, vind je niet?
7. Je doelgroep
Voor wie wil jij van betekenis zijn? Welke vraag van die doelgroep los jij op? Je kan daar niet genoeg bij stilstaan. Want iedere marketingvraag gaat altijd terug tot het punt: voor wie doe je het? Wie gaat hier geld aan uitgeven? En waarom?
Een heel handig gereedschapje hierbij is de ‘empathy map’. Onderaan dit artikel vind je een link naar de plek waar je ‘m kunt vinden.
8. Je marketingvaardigheden
Heb je moeite en tijd gestoken in het leren van marketingvaardigheden? Het wordt nogal eens over het hoofd gezien. Marketing is een vaardigheid die niet spontaan komt aanwaaien. En doorgaans krijg je het ook niet mee bij vakopleidingen. Zelfs als die vakopleiding ‘marketing’ is: dan leer je marketing voor grote organisaties. Niet voor jezelf.
En jezelf vermarkten is een vak apart. Daar komt bij dat je het moet blijven doen. Het is niet eenmalig. Het is geen event, maar een activiteit die je gestructureerd, consistent en consequent moet aanpakken. Dus je hebt een marketingplan, een systeem, nodig.
9. Je verkoopvaardigheden
Nog zoiets lastigs, verkopen. Je hebt het misschien vaker gehoord: ‘marketing maakt verkoop overbodig’. Tsja, er moet toch verkoop plaatsvinden om inkomen te hebben. En ook dat is een vaardigheid die je als ondernemer meester moet zijn.
10. Je ondersteuning
Nog een laatste tip: heb je support bij je aanpak van je bedrijf? Een partner die je ondersteunt? Familie? Een mentor of coach?
Een bedrijf opzetten en laten groeien is topsport. Je weet dat topsporters het ook niet redden zonder ondersteuning van een coach en een begeleidingsteam. Dus zorg voor ondersteuning voor jezelf. Feedback, aanwijzingen, training en ondersteuning: onmisbaar bij de groei van je bedrijf.
Moeiteloze marketing
Ontdek de succesformule van Moeiteloze marketing! Wil je meer weten over de toepassing van deze 10 tips? Over de implementatie van deze tips in jouw bedrijf?
Meld je dan aan voor een strategiegesprek en ontvang jouw persoonlijke tips.
Gerelateerde artikelen
Motivatie: hoe krijg je dat terug als het verdwenen is?
Sta een in de schoenen van je klant: maak een empathie kaart
Ik stop er mee! - IJlan
[…] artikelen 10 Tips voor moeiteloze marketing De belangrijkste reden dat mensen hun doelen niet halen 8 Ondernemerslessen die ik leerde van mijn […]
Nick
Duidelijke tips, Werk aan de winkel merk ik. Vooral in het neerzetten van je identiteit is een essentiële.zou daar graag een uitgebreidere blog van jou over lezen.
Ingrid Langen
Hoi Nick, dank je wel voor je compliment! De meest uitgebreide beschrijving van identiteitsontwikkeling vind je in het e-book “Marketing vanuit je hart”. Dit artikel geeft ook nog wat extra info: https://ijlan.nl/een-marketingplan-op-1-a4-hoe-krijg-je-dat-voor-elkaar/. Vooral het identiteitsmodel kan je hierbij helpen.
Odo
Bedankt voor de tip.