De afgelopen maand ben ik druk geweest met een nieuwe weggever: een 10-daagse challenge. Van mezelf: ‘Je moeiteloze marketingplan’. Misschien heb je wel meegedaan.
Ik had er nogal tegenop gezien: de hoeveelheid werk, het maken van de cursus, de techniek met autoresponder en zo. En inderdaad: er ging best het een en ander mis. De autoresponder die in eerste instantie niet goed werkte. De pc kreeg kuren bij het maken van de filmpjes. Ik zelf kreeg een forse verkoudheid waardoor mijn stem het liet afweten.
Maar het was ook superleuk. De reacties in de Facebookgroep. Het enthousiasme waarmee mensen aan de slag gaan. De inzichten die ze opdoen, bij wat ik had bedacht. Ik voelde me heel dankbaar.
En dan is de 10-daagse voorbij. Dan valt het weer stil. Gaan al die mensen dan door op het pad dat ze zijn ingeslagen? De meesten niet, ben ik bang. Op naar de volgende (gratis) challenge.
De valkuil van de gratis weggever
Nou heb ik dat zelf ook wel gedaan. Van het ene webinar, naar de volgende challenge, naar weer een interessant blog. En ondertussen deed ik niets aan wat ik wel moest doen: contacten leggen met mijn doelklant. Aan mijn eigen marketing. En mijn verhaal vertellen. Of mijn aanbod verkopen. Het resultaat was natuurlijk een lege bankrekening. En met m’n bedrijf schoot het ook niet op.
De belangrijkste vraag die ik mezelf indertijd stelde en die een einde maakte aan al het ‘goeroe-hoppen’: Wat heb ik nou echt nodig om verder te komen?
Het antwoord was kort: ‘GA AAN HET WERK’.
Stop met al dat vermijdingsgedrag (want dat is het eigenlijk) en ga aan de slag met je eigen marketing. Onderzoek wat je nog niet weet en volg daar een programma voor. Betaald. Want de gratis programma’s leveren je NOOIT de inzichten op die je echt nodig hebt. Logisch ook, ik geef mijn beste ideeën ook niet gratis weg.
Ieder jaar een thema kiezen en er een bijpassend programma bij zoeken heeft mij meer groei van mijn bedrijf opgeleverd dan al die gratis programma’s. Ja, ik doe nog wel eens mee. Omdat het kan, omdat ik nieuwsgierig ben hoe een ander het doet. En het is een mooie manier om nader kennis te maken en te bekijken of dit iemand is die mij ergens mee kan helpen.
Inzichten
Deze 10-daagse mini cursus heeft me heel veel informatie opgeleverd over mijn doelklant. Hun gedrag, waar ze mee zitten, waarom ze wel doorgaan en vooral: waarom ze blijven shoppen.
De cijfers van mijn 10-daagse: van het aantal inschrijvers, heeft zo’n 60 % uiteindelijk de mails geopend. Een deel pas aan het einde, in het tijdsbestek van een half uur even doorkijken wat er nou gestuurd was. Tsja.
Ca. 35 % heeft zich aangemeld in de Facebookgroep. Van die groep heeft ca. 20 % actief meegedaan. Berichten gepost, vragen gesteld, berichten en filmpjes geliked. Het was levendig en interactief, maar slechts een klein groepje was er echt mee bezig.
Ik moet het toch zelf kunnen
Het allerbelangrijkste inzicht: de reden voor mensen om geen geld aan training uit te geven: ‘ik moet het toch zelf kunnen’. Schaamte. Als je geen klanten hebt ben je waarschijnlijk slecht in je vak. Dat idee. Wat natuurlijk onzin is. Want als je nooit geleerd hebt hoe marketing en verkoop werkt, hoe kun je dan weten hoe het moet? Hoeveel uren heb je niet aan je vakopleiding gespendeerd? Minimaal dezelfde hoeveelheid tijd (zo niet meer) moet je uittrekken voor je marketingtraining.
Met de inzichten uit deze 10-daagse kan ik weer bedenken hoe ik mijn eigen marketing kan verbeteren. Want dat was het wel het leuke van deze 10-daagse: ik was gewoon met mijn eigen vak bezig en tegelijk ook met mijn marketing. Hoezo, marketing moet je erbij doen?
Ga ik het nog een keer doen, zo’n 10-daagse? Jazeker wel. Na het doorvoeren van een aantal verbeterpunten. De cursus is gemaakt. De grootste klus is geklaard.
Heb jij een weggever? Levert die je belangrijke inzichten op voor jouw eigen marketing? Of is het gewoon het vullen van je maillijst en hopen dat er ooit klanten uit voort komen? Leuk als je hieronder je reactie achter laat!
Gerelateerde artikelen
Een weggever op je website: doen of overslaan
De gouden succesformule
Marketingtactiek 2: commitment en consistency
Gewoon doen: hoezo, gewoon?
Geef een reactie