Zoek jij ‘m ook, die gouden succesformule? Die methode waarmee je klanten ‘krijgt’ of ‘aan trekt’? Hoe je die ‘klantmagneet’ wordt? Vraag jij je wel eens af: ‘hoe doet die persoon dat toch? Die krijgt klanten bij de vleet en wat ie levert is niet beter of slechter dan mijn dienst?’
Het is een vraag die ik me regelmatig stel. Logisch, want marketing is mijn vak. Dan wil je graag weten waarom mensen ergens ‘ja’ tegen zeggen. Wat de gouden succesformule is.
Er zijn natuurlijk een aantal trucs. Zoals die 6 manieren van overtuigen van Robert Cialdini. Als je zijn boek (Influence: the psychology of persuasion) nooit gelezen hebt: een aanrader. Je leert in ieder geval de trucen en hoeft er zelf niet meer in te tuinen.
De hele online marketing machine is er op gebouwd:
- De wet van de wederkerigheid (gratis weggevers, webinars)
- Social proof (eindeloos veel testimonials op een landingspagina)
- Autoriteit (hoeveel geld iemand al verdiend heeft met deze methode)
- Schaarste (nu beslissen, beperkte tijd beschikbaar, beperkt aantal plaatsen)
Maar is dat nou de gouden succesformule? Voor een aantal mensen wel. Daar werkt het voor.
Afgelopen weekend las ik een ander boek: ‘The prosperous coach’. Volgens deze schrijvers (Rich Litvin en Steve Chandler) moet je alle online dingen overboord gooien, dat is tijd verspilling. Je moet vooral de gesprekken aangaan met je doelgroep. Ze persoonlijk uitnodigen. En ontmoeten. Ze laten kennismaken met jouw product of dienst.
Aandacht
Aandacht: echte, oprechte, persoonlijke aandacht ontbreekt in het online marketing geweld. Het lijkt alsof die persoonlijke aandacht er wel is, maar daar zijn technologische oplossingen voor. Er is niets persoonlijks aan. Logisch, want hier geldt de wet van de grote aantallen. Je moet heel veel mensen bereiken om behoorlijk te kunnen verkopen.
Persoonlijke aandacht ontbreekt überhaupt in alle social media. Het gaat om aandacht trekken. Niet om aandacht geven.
Echte aandacht is schaars geworden. En is dat niet wat we allemaal het liefste willen? Oprechte aandacht? Van onze naasten en dierbaren. Van onze vrienden. Van onze leveranciers.
Volgens de schrijvers van het boek ‘The prosperous coach’ trek je geen klanten aan. Je krijgt ze ook niet. Je creëert ze. En hoe doe je dat? Precies: door ze aandacht te geven.
Klantcreatie dus. Ik vind het wel wat, klantcreatie. Het klinkt actief, daar hou ik van. Klanten ‘krijgen’ is toch wel passief en aan klanten ‘trekken’ heel erg vermoeiend.
Contact maken
In echte gesprekken kun je ook echt connectie maken. Echte interactie en een echte kennismaking.
Dat contacten leggen: doe dat dan ook zonder resultaat verwachting. Dat is best lastig, maar wel belangrijk. Wanneer je alleen contact opneemt voor jezelf is de ander snel klaar met jou. Zorg er voor dat je iets te melden hebt dat voor de ander waardevol is. Of stuur een interessant artikel. Of stuur een boek.
Helemaal niets meer doen online dus? Dat hoeft van mij niet. Zeker niet wanneer je er plezier in hebt. Online zijn veel goede tips te vinden. Blijf die geven. Het is een prima manier om zichtbaar te worden. Om aandacht te trekken dus. Dat mag best. Want weet je waar ik de tip over dat boek ‘The prosperous coach’ vond? Op Facebook.
Social media zijn een bron van informatie. Niks mis mee.
Voor aandacht geven is social media, email, whatsapp ongeschikt.
Mensen doen zaken met mensen
Je moet dus tijd maken voor je (potentiele) klant. Tijd is kostbaar, ik weet het. Toch verspillen we heel wat tijd, aan surfen op internet bijvoorbeeld. Hoe waardevol zou het zijn als je die tijd aan je doelgroep zou spenderen?
Gouden succesformule
Wat is dan het geheim van die ‘gouden succesformule’? Er is geen geheime succesformule. Je moet het voor jezelf uitvinden. Hoe jij het beste contact maakt met je doelgroep. Hoe jij ze het beste de aandacht kunt geven die zij nodig hebben om ‘ja’ tegen jou te zeggen.
Er zijn technieken en vaardigheden die je kunnen helpen om dat contact maken gemakkelijker te laten verlopen. Ik raad je aan om die te leren. Maar laat ze nooit de regie over jouw eigenheid overnemen. Laat het geen kunstje worden.
De gouden succesformule ontwikkel je voor jezelf. Door ervaring op te doen, door contacten te leggen, te evalueren wat voor jou werkt en wat niet.
Soms word je onzeker: een bepaalde methode werkt voor anderen en voor jou niet. Wat is er dan mis met jou? Nou, niets. Je moet gewoon iets anders doen. Dat is alles.
Wil jij meer aandacht ontvangen? Je kunt mijn oprechte en onverdeelde aandacht krijgen in een inspiratiegesprek. Ik noem het geen strategiegesprek meer. Inspiratie, dat is waar veel mensen naar op zoek zijn. Jij ook? Maak een afspraak. Dit is een oprechte uitnodiging.
Gerelateerde artikelen
Communicatie: hoe spreek je eigenlijk met een klant?
Waarom marketingsystemen vaak niet werken
Influence – Robert Cialdini: boekbespreking
Paul den Otter
ik hou vandit soort artiekelen,blijven nadenken hoe het werkt,blijven polijsten aan de diamant!
Ingrid Langen
Ja Paul, je kunt de handdoek in de ring gooien wanneer iets niet werkt. Of je zelfvertrouwen verliezen. Of je afvragen wat er aan de hand is en hoe het anders en/of beter kan! De laatste optie is dan ‘leren’. Dan kom je verder. Is mijn overtuiging :-).
Corrie
Mooie blog, heel herkenbaar. Mensen kiezen mensen. Dat doe ik zelf ook.
Louise Cohen
Hallo Ingrid,
Ik ben heel blij dat ik je uitnodiging heb aangenomen! Dat was een geweldig inspirerend gesprek vol prachtige nieuwe vertrekpunten en inderdaad, echte aandacht…. Nogmaals hartelijk dank en wordt vervolgd!