Een weggever op je website: doen of overslaan?

marketingsysteemHoeveel tijd moet je nog besteden aan je online marketing? Iedereen doet het al en je ziet door de bomen het bos niet meer. Het kost enorm veel tijd en levert niets (meer) op. Behalve heel veel mails van anderen in je mailbox.

Een collega schreef een blog met ongeveer deze strekking: heb je er eigenlijk nog iets aan, al die online marketingactiviteiten? Of is het zonde van je tijd?

Toen ik het blog voor de eerste keer las, was ik geneigd om direct te roepen: ‘oh ja, eruit met al die online toestanden!’ Want ook ik vind het regelmatig een opgave om consequent en consistent door te gaan met al die online activiteiten. Terwijl ik me afvraag of het al die moeite waard is.

Maar dan denk ik aan een klant van mij. Een bedrijf met een (bekend) merk producten voor dieren. Een merk dat we via de online route weer op de kaart hebben gezet. Daar hebben we met een (klein) team hard voor gewerkt. Wekelijks een blog, een heel actieve Facebook pagina, regelmatige e-mails, webinars. Een nieuwe website met webshop.

Het werkt. En hoe.

De vraag ‘heb ik een weggever nodig’ is de verkeerde vraag.

De marketinggereedschapskist

Het begint bij ‘hoe vul ik mijn marketinggereedschapskist’. Er zijn online en offline gereedschappen. Allemaal met hun eigen voor- en nadelen. Het uitgangspunt voor een keuze moet zijn: wat past er het beste bij jou? Met welke marketinggereedschappen voel je je het meest op je gemak?

Weerstand

Weerstand krijg je so wie so. Ongeacht waar je voor kiest. Bij alles wat een terugkerend ‘moeten’ wordt, krijgen we weerstand. Dat geldt voor de afwas (daarom kopen we een afwasmachine), dat geldt voor het dagelijkse eten koken (wat moeten we vandaag nou weer eten). En dat geldt helemaal voor marketing. Omdat er de lading van klanten werven op zit. Dat had je eigenlijk niet voor ogen had toen je voor jezelf begon (je verwachtte te kunnen doen wat je altijd al wilde doen). En omdat het moet (we houden überhaupt niet van dingen die moeten).

Dus ongeacht welke marketinggereedschappen je kiest: je zal daar altijd een keer weerstand tegen krijgen.

Voor klanten aan hun marketing werken vind ik leuk. I love it when a plan comes together. Zoiets. De toegevoegde waarde die ik op die manier heb, daar kan ik intens van genieten.

Mijn eigen marketing is een ‘moetje’. En dan ontstaat er weerstand. Heel eenvoudig.

Hoe ga je om met die weerstand

Het gaat niet om die weggever, of om het marketingsysteem dat je kiest. Het gaat erom hoe je omgaat met die weerstand. Het helpt om met een team te werken.

Als dat geen optie is, dan kun je werken met ‘release-technieken’. Ik ben het boek ‘De Sedona methode’ aan het lezen, dat gaat daarover. Een simpele methode om met je weerstand om te gaan. Want uiteindelijk ervaren we allemaal wel ergens weerstand. Weerstand die je niet helpt om je potentieel te realiseren.

Weerstand vermomd zich ook vaak in heel zinnige (soms ook onzinnige) argumenten:

–        Dit past niet bij mij

–        Ik wil dicht bij mezelf blijven

–        Eigenlijk moet ik eerst xyz doen

–        Ben ik er wel aan toe?

–        Mijn doelgroep zit hier niet op te wachten

–        Als het goed is dan komen de klanten van zelf wel

 

Het begin

Alles begint, iedere keer weer, met je doel. Waarom doe je het. Wat wil je bereiken? Vervolgens bedenk je: wat voor iemand ben ik? Welke vorm van communicatie (want dat is eigenlijk waar het hier over gaat) past er bij mij? En wat heb ik nodig om consistent en consequent met mijn marketing bezig te zijn?

Leren

En dan nog een laatste dingetje over mindset. Je kunt denken: dit werkt niet voor mij. Deze marketinggereedschappen werken niet meer, want iedereen doet het al. En dan gooi je de handdoek in de ring.

Een betere vraag is: doe ik alles goed genoeg? Is er iets dat ik nog niet weet? Kan ik iets veranderen dat het verschil maakt?

Alle kennis is gratis te vinden op het internet

Als je veel webinars volgt, blogs en nieuwsbrieven leest, aan challenges meedoet, dan zou je dit kunnen denken. Het is een valkuil. Je krijgt wel veel inzichten mee, maar uiteindelijk niet datgene wat het echte verschil maakt. Daar heb je echt de diepere kennis van de aanbieder bij nodig. De echte waarde ervaar je pas als je het aanschaft.

Gratis is waardeloos

Dingen die je gratis krijgt, daar hecht je niet veel waarde aan. Want doe je daar iets mee? Waarschijnlijk niet. Het grootste deel van de (waardevolle) weggevers eindigt ongelezen ergens in een virtueel archief. Want ze zijn gratis.

Pas wanneer je ergens voor hebt betaald (lees: energie in hebt gestoken) dan ontstaat de waarde. Dan ga je er iets mee doen. Je wilt je geld niet weggooien.

Een vak leren

Overigens zie ik bij heel veel online programma’s dat mensen daar weinig mee doen. Dan speelt de weerstand een rol. Maar het is ook moeilijk om te leren zonder leraar. Er is een reden dat in dit digitale tijdperk er nog steeds docenten voor de klas staan en niet alle leerlingen aan online programma’s worden gezet. Je hebt echt een leraar nodig om een vak te leren.

En al die online programma’s gaan over het leren van een bepaalde vaardigheid. Een tip van mij: kies altijd voor een programma met begeleiding. Want die heb je nodig. Al was het maar om echt aan de slag te gaan.

Samengevat

  1. Kies een marketingsysteem dat bij je past.
  2. Leer omgaan met je weerstand.
  3. Gratis  is waardeloos.
  4. Als je een online programma koopt, zorg dan voor begeleiding. Of een studiegroepje.

De eerste marketingwet

Het maakt niet uit wat je doet in je marketing, als je het maar doet. Gestructureerd, consistent en consequent.

Herken je iets in dit verhaal? Ben je al die tijd die je in je online marketing stopt ook een beetje zat? Geloof je niet dat het je klanten oplevert? Laat hieronder je reactie achter!

Gerelateerde artikelen
Een bedrijf zonder weggever, kan dat?
Wat je kunt leren van je eigen weggever
Wil jij ook een online marketing machine? Past dat wel bij je?

4 Antwoorden

  1. Louise

    Weer een helder stuk Ingrid! Ik heb de tijd die in online marketing ging drastisch vermindert. Na een dikke drie jaar consequent posten heeft het me direct niet tot nauwelijks klanten opgeleverd. Mijn soort klanten is wat typisch denk ik en zijn ook niet altijd in social media geïnteresseerd. Mijn site is een belangrijk onderdeel voor het presenteren van de kwaliteit van mijn werk en mijn stories laten het getting to know you, like you, trust you groeien, maar er komen niet tot nauwelijks klanten op binnen via dat kanaal. Misschien is online marketing toch niet het zwaartepunt in mijn marketing en ik ben dat aan het verleggen naar offline gesprekken.

    • Ingrid Langen

      De allerbelangrijkste constatering Louise: waar zitten je potentiële klanten? Want wanneer je die niet bereikt via internet, dan is het zonde van je tijd. En dat is uiteindelijk altijd de eerste vraag die je jezelf moet stellen: waar zitten ze en hoe kom ik in contact met ze!

  2. Berna

    Dank je wel Ingrid, voor dit doordachte stuk.
    Ik zondig nog steeds (en dat dan wél consequent) tegen de marketingwetten, en doe niets gestructureerd, consistent of consequent.
    Weerstand, ja die ga ik toch maar eens serieus onderzoeken. Ben benieuwd naar de Sedona-methode, die je noemt. Of is dit mijn variatie op weerstand, uitstelgedrag, eentje om aan jouw rijtje toe te voegen?

    • Ingrid Langen

      Ha Berna, dank je wel voor je compliment! De sedona methode gaat over technieken om los te laten (release methode), zodat je je weerstand ook kunt loslaten. Op allerlei vlakken. Simpel, effectief. Het boek heet the sedona method door Hale Dwoskin. Aanrader!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.