Soms krijg ik de opmerking dat ik ‘toch wel heel veel op social media te vinden ben, of ik wel voldoende werk heb?’. Wanneer mensen zoiets opmerken, zijn ze er zelf ook. Maar posten dan niets. Dat vind ik dan zonde van de tijd. Vragen krijg ik ook wel eens: hoeveel moet je nu eigenlijk posten op social media? Daar zijn niet echt regels voor. Het is maar wat je wilt bereiken.
Functie van social media
Een groot deel van het verkeer naar mijn website komt via die social media: en dat is ook mijn doel. Social media zijn voor mij een onderdeel van mijn marketingaanpak. Een belangrijk deel van mijn marketingcommunicatie verloopt via social media.
Zichtbaarheid via social media
Die zichtbaarheid, die moet relevante informatie bevatten. Het moet niet gaan over mijn kopjes koffie in de trein. Dat interesseert geen mens. Wel tips, boeiende artikelen (van anderen) en blogs. Aan de retweets (op Twitter), aan de reacties op LinkedIn, aan de interactie op Facebook, kan ik zien wat de mensen met wie ik een connectie heb boeiend vinden. Daarmee krijg ik inzicht in welke onderwerpen leven zonder dat ik nu uitgebreid marktonderzoek moet doen.
Voldoende werk
Ja, dank u. Ik heb genoeg te doen. Maar social media kun je plannen. Je hoeft niet continu op social media actief te zijn om toch berichten te posten. Daar zijn hulpmiddelen voor zoals Hootsuite of Tweetdeck. Daarmee plan je van te voren je berichten in en het tijdstip waarop ze moeten verschijnen. Ik besteed dagelijks maximaal een uur aan social media. Want er moet natuurlijk wel wat interactie zijn: het gaat toch ook om social.
Wat is teveel?
Wanneer het iemand irriteert is het teveel. Voor die persoon. De vraag is dan, hoe erg is dat? Is die persoon een potentiële klant? Of helemaal niet? Vinden anderen dit ook? Of zijn die juist blij met de dingen die ik post? Kortom, de irritatiefactor is verbonden met relevantie. Wanneer iemand een bericht niet interessant vindt dan wordt het al snel teveel. Je kunt je dan afvragen of je met zo iemand verbonden wilt zijn. Dat is het mooie van social media: je kunt goed bekijken wie er bij je past en wie niet.
Zinvol zijn
Zorg ervoor dat je zinvolle berichten post voor jouw publiek. Als het relevant is wordt het gelezen. Vrijwel niemand zit continu op social media. Dus de kans dat je doelgroep alles leest is klein. Wees zuinig met promotie, want dat wordt wel snel als vervelend ervaren. Zorg dat je een duidelijk doel hebt met social media:
- een expertpositie opbouwen,
- verkeer naar je website,
- interactie met je publiek,
- contacten leggen met nieuwe mensen,
- uitbreiden van je bereik.
Voor deze doelen zijn social media uitermate geschikt. Verkopen doe je weer op andere momenten.
Heb jij een duidelijk doel met je social media? Kost het je veel tijd? Of heb je eigenlijk weinig idee wat je er mee moet? Laat hieronder je reactie achter!
Gerelateerde artikelen
Van vreemden vrienden maken met online marketing
Facebook voor ondernemers: zinvol of tijdverspilling?
Bloggen: cadeautjes voor je doelgroep
Geef een reactie