Facebook voor ondernemers: zinvol of tijdverspilling?

geplaatst in: Implementatie, Social Media, Strategie | 6

Facebook voor ondernemersMarketing en Social media

Facebook voor ondernemers is vaak zinvol. In eerdere artikelen noemde ik social media als marketinginstrument. Als manier om een dialoog aan te gaan met je doelgroep. De sleutel hier is ‘social’: alles draait om verbinding en betrokkenheid. Op social media bouw je aan een relatie met je doelgroep. Verkoop en platte promotie is echt ‘not done’.

Doelgroep op Facebook?

Een onderzoek van Yes2Web in augustus 2012 laat zien dat 6,6 miljoen Nederlanders (42 % van de bevolking) Facebook gebruikt. Grote kans dus dat jouw doelgroep zich op Facebook bevindt. (Bron: Yes2Web). Behalve wanneer je doelgroep pubers is: recent werd bekend dat zij Facebook helemaal niet meer ‘cool’ vinden. Verder is Facebook echt bedoeld voor de ‘leuke’contacten. Waarbij dat ‘leuk’ lang niet altijd meer privé is.

Doelen

Zorg ervoor dat je doelen vast stelt voor je aanwezigheid op social media. Dit helpt je om efficiënt en effectief te zijn en niet te verdrinken in alle aanbod. Social media (met name Facebook) kunnen verslavend zijn! Een van de belangrijkste doelen moet zijn: het creëren van verkeer naar je website. Social media vragen om een lange termijn visie. Het consequent volhouden van je activiteiten levert uiteindelijk resultaten op: je bouwt immers aan een relatie met je doelgroep.

Merkontwikkeling

Facebook leent zich uitstekend om je merk te ontwikkelen. Door het gesprek met je doelgroep aan te gaan, creëer je betrokkenheid bij jouw merk en bedrijf. Het gaat Facebook niet om het aantal ‘likes’ maar de betrokkenheid van de paginabezoeker, de interactie. Verder kun je marktonderzoekjes (‘polls’) doen, aanbiedingen plaatsen, events organiseren, diverse toepassingen (‘apps’) installeren: je bereik met Facebook kan heel groot zijn wanneer je relevant bent voor je publiek.

Persoonlijke pagina en een fanpage

Facebook is bedoeld voor het onderhouden van contacten met ‘vrienden’. Zo is het ook ingericht: je maakt eerst een persoonlijk account aan. Vanuit je persoonlijke account creëer je jouw pagina. Standaard krijg je van Facebook een url met een code bestaande uit cijfers. Die kun je zelf aanpassen en er een unieke naam aan geven: facebook.com/username. Dit kun je maar één keer doen dus kies de goede naam! Zet deze naam ook onder je facturen, in je blog en in je mailhandtekening.

Privacy

Het is een misverstand wanneer je denkt dat alles wat je post voor iedereen (vrienden en relaties) zichtbaar is. Alleen de mensen die je bedrijfspagina hebben geliked en er op hebben gereageerd krijgen jouw bedrijfsberichten te zien. En je persoonlijke berichten kun je via je privacy settings alleen toegankelijk maken voor je vrienden en/of familie.

Likes en interactie

Veel bedrijven zijn nog steeds op zoek naar zoveel mogelijk ‘likes’. Dat is niet zo zinvol. Facebook stuurt een bericht aan een kleine selectie van je ‘likers’. Naarmate er meer interactie is geweest op jouw pagina (dus mensen hebben gereageerd op een bericht of zij hebben het gedeeld) vindt Facebook jouw pagina belangrijker en worden jouw berichten op meer prikborden getoond. Het omgekeerde gebeurt ook: wanneer jouw pagina veel ‘likes’ heeft maar er wordt nauwelijks op je berichten gereageerd, dan worden die bij steeds minder mensen getoond. Facebook noemt dit ‘Edgerank’.

Betrokkenheid

Wanneer voelen mensen zich betrokken bij je berichten? Tekst krijgt nauwelijks respons. Wat heel goed werkt zijn (in volgorde van betrokkenheid): infographics, video’s, plaatjes met tekst, plaatjes zonder tekst. Vooral leuke of bijzondere berichten ontlokken veel reacties. Je moet vooral zelf uitproberen wat voor jouw pagina het beste werkt: waar reageert je publiek wel op en waarop helemaal niet. Het tijdstip van plaatsen speelt hierbij ook een belangrijke rol.

Wanneer berichten plaatsen?

De meeste bedrijven plaatsen alleen doordeweeks berichten. Er is dan een grote concurrentie om de aandacht van het publiek. Want juist op zondag bekijken veel mensen ook pagina’s. Verder zijn er rond koffietijd, lunchtijd en ’s avonds grote pieken van bezoekers op Facebook. Ook hier geldt: probeer verschillende tijdstippen uit en meet de interacties. Volg je statistieken.

De toegevoegde waarde van Facebook

Moet je nu direct op Facebook een fanpage maken? Wanneer jouw doelgroep zich daar bevindt, en die kans is groot, dan is het antwoord JA.

Maak wel een plan:

  • Wat is je doel, wat wil je bereiken, met je merk, je bekendheid, je publiek.
  • Waar vertel je over, de strekking van je berichten.
  • Hoe vaak ga je posten.
  • Hoe zorg je voor likes.
  • Hoe zorg je voor interactie.
  • Hoe meet je de resultaten.

De waarde zit ‘m vooral in de interactie met je publiek en het verkeer dat naar je website gaat. Het laatste is goed te volgen in Google analytics. De interactie zie je direct in de reacties op je posten. Je krijgt zo een veel beter beeld van wat je doelgroep beweegt en boeit. En hier kun je op je website en in het dagelijks contact weer gebruik van maken. Ook nieuwe producten of diensten zijn prima op Facebook uit te testen: vraag het je publiek!

Heb jij een fanpage op Facebook? Deel met ons je ervaringen en vragen!

Gerelateerde artikelen:
Van vreemden vrienden en klanten maken met online marketing
3 Manieren om lezers te werven voor je blog
Moeiteloze marketing: de worsteling de baas

6 Antwoorden

    • Ingrid Langen

      Hallo Annemiek, implementeren is altijd een kwestie van doen! De lange termijn is een systeem: social media doe je ook systematisch en consequent, dan heb je ook impact!

  1. Caroline van Wijk

    Ha Ingrid, wat een boel informatie geef je weer. Ik twijfel nog, omdat ik mij vooral op de zakelijke markt richt. Zit die wel (of al) op Facebook? Worden zij getriggerd door dezelfde dingen, zoals veel foto’s?
    Als vrijwilliger onderhoud ik de Facebookpagina van de hockeyclub. Feit is dat de eerste (beroerde) foto van een coach die voor zijn vijftigste verjaardag een cadeaubon van zijn team kreeg, onmiddellijk het bereik tot ver over de duizend en na een paar dagen boven de drieduizend stuwde. Dat gold niet voor alle foto’s daarvoor, die professioneel, maar niet van leden of coaches waren…

    • Ingrid Langen

      Hoi Caroline, ik richt mij ook vrnl. op de zakelijke markt. Een groot deel daarvan bevindt zich ook op Facebook. Of je dat ook moet doen hangt een beetje af van je eigen voorkeur. Wat je zelf leuk vindt om te doen, daar gaat je aandacht naar uit en dat levert dan wel resultaten op. Al is het wel mijn ervaring dat plaatjes met quotes het meest geliked en gedeeld worden. En dat is dan niet direct zinvol voor je website. Maar wel weer voor je Edgerank. Uitproberen en kijken wat er gebeurt….

  2. marie-antoinette

    Wat goed om te lezen! Ik ben op ‘ontdekkingsreis’ probeer van
    alles uit op FB. Deel posten, plaatjes, quotes, win actie
    bericht promoten. Tof om te doen, levert ook leuke reacties op,
    maar ben ook nog wel echt zoekende naar uitbereiding van fans.
    Nog goede tips??
    Hartelijke groet!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.