Hoe krijg je meer groei in je bedrijf? De meest voor de hand liggende oplossing: meer klanten. Maar is dat de beste manier om te groeien? Wel als je helemaal geen klanten hebt, dat is duidelijk. Maar dan? Hoe ga je dan verder? Wat zijn eigenlijk groeistrategieën?
Wat is groei?
Wat is groei voor jou? Wil je groeien in omzet? Wil je meer mensen bereiken zodat meer mensen jouw boodschap meekrijgen? Wil je minder afhankelijk zijn van één groep van klanten? Wil je niet steeds nieuwe klanten hoeven werven? Wil je betere klanten? Wat is jouw doel? Dat is de vraag die altijd vooraf gaat bij de ontwikkeling van welke strategie dan ook.
4 Groeistrategieën
In essentie zijn er 4 groeistrategieën:
1. Meer van hetzelfde product in dezelfde markt verkopen.
Je kunt beginnen met hogere prijzen. Dan groei je al in omzet met dezelfde hoeveelheid klanten. Vaak durven we dat niet uit angst voor de concurrentie. Daarom is het zaak jouw product of dienst zo bijzonder te maken, dat prijs of prijsvergelijking niet meer belangrijk is. Een mooi voorbeeld is biologisch eten. Mensen die gezondheid, diervriendelijkheid, fair trade belangrijk vinden, die gaan voor deze groep van producten. Prijs is (tamelijk) onbelangrijk: andere overwegingen gaan voor. Er is natuurlijk altijd een groep van mensen die voor de laagste prijs gaat: maar zijn dat de mensen die je als klant wilt hebben?
Wanneer jouw product een dienst is en tijdsgebonden, dan is er een plafond aan je groei. De hoeveelheid tijd die je kunt besteden is beperkt. Dan heb je andere strategieën nodig om te kunnen groeien. Dan heb je diensten nodig die schaalbaar zijn (trainingen, workshops, groepsactiviteiten). Of je gaat een online strategie toepassen (zie hieronder).
2. Een nieuw product voor bestaande klanten.
Je bestaande klanten kennen jou en vertrouwen je. Wanneer je één product of dienst hebt dan is het lastig om ze te houden. Je kunt hooguit hopen dat ze je gaan aanbevelen. Daarom is het aan te raden na te denken met welke diensten of producten je jouw klanten verder kunt helpen. En vaak kunnen jouw klanten je beter vertellen waarmee jij ze kunt helpen dan dat je het zelf bedenkt. Zij weten waar ze behoefte aan hebben! En op deze manier kun je langer zaken blijven doen met je bestaande klanten.
3. Meer van hetzelfde product in een nieuwe markt.
Dit is in feite de strategie die je gebruikt wanneer je een online marketing machine ontwikkelt. De kennis die je hebt op een nieuwe manier verpakken: in online producten. De kansen zijn hier groot. Het is ook veel werk. Kennis moet verwerkt worden in verkoopbare producten (boek, e-book, training, etc.). De verbouwing van je website kost ook tijd (ik heb het net gedaan, dat was een flinke klus). En je hebt een promotieplan nodig, je moet echt werken aan je zichtbaarheid binnen je doelgroep. Er voor zorgen dat je onder de aandacht blijft. Aandacht krijg je wanneer je relevant bent voor een groep van mensen. Dat wil zeggen: je laat zien dat je begrijpt waar zij mee zitten en dat jij een goede oplossing daarvoor hebt bedacht. En die aandacht krijg je ook door te werken aan een groot bereik. Want hoe meer mensen binnen jouw doelgroep je opmerken en gaan volgen, hoe groter de kans dat daar ook klanten uit voortkomen.
Deze 3 groeistrategieën kun je inbedden in een productprogramma. Een productprogramma helpt je op verschillende fronten:
- Je bestaande klanten kunnen langer bij je blijven
- Je wordt interessanter voor nieuwe klanten door dat je meer te bieden hebt
- Door je kennis en diensten op verschillende manieren aan te bieden kun je inkomsten ontvangen uit producten die je een keer maakt en vervolgens steeds opnieuw verkoopt.
Zo’n productprogramma kun je voor allerlei diensten ontwikkelen: coaching, tuinen verzorgen, schilderlessen, advisering etc. Er is eigenlijk geen gebied van kennis dat ongeschikt zou zijn voor dit systeem. De keuze hangt vooral af van je eigen voorkeur: wat vind jij leuk om te doen?
4. Een nieuw product in een nieuwe markt.
Dan de 4e strategie: een heel nieuw product ontwikkelen voor een totaal nieuwe markt. Bijvoorbeeld: ik ben marketingtrainer en ik ga paarde coaching doen. Een heel nieuwe dienst waarmee ik bestaande maar ook nieuwe doelgroepen kan aanboren. Dit is een strategie met veel risico: ik heb geen ervaring met de dienst en ook niet in deze markt. Wanneer je deze strategie overweegt adviseer ik je om goed na te denken over het afbreukrisico voor je bestaande bedrijf. Tenzij je bestaande business je totaal niet meer interesseert en je echt een andere kant uit wilt.
Wil jij eens sparren over de beste groeistrategieën voor je bedrijf? Vraag dan een strategiegesprek aan. Je krijgt inzicht in de stappen die jij moet nemen om je bedrijf te laten groeien.
Gerelateerde artikelen
Wil jij ook een online marketing machine?
Hoe groot is jouw marketing bereik? 4 Manieren om dat te vergroten
Een marketingplan op 1 A4
Je marketing uitbesteden? 5 Tips voor de juiste keuze
3 reacties