Testimonials: naar complimenten vissen of gewoon doen?

geplaatst in: Implementatie, Interview, Meer klanten | 0

testimonialsMond-tot-mond reclame: een van de beste manieren om klanten te krijgen. We weten het allemaal, maar het is zo ‘oncontroleerbaar’. Want je weet nooit wanneer iemand je gaat verwijzen. En of degene die de aanbeveling kreeg er ook echt wat mee gaat doen. Als ondernemer wil je de dingen juist wel graag onder controle hebben.

Om testimonials vragen: dat is dan de stap om die oncontroleerbare mond-tot-mond reclame wat te stimuleren. Het voelt wel heel gênant om om aanbevelingen te vragen. Alsof je ‘naar complimentjes moet vissen’. En we zijn zo opgevoed dat we dat ‘not done’ vinden. Heel onhandig, want het is precies wat je wel moet doen.

Waarom zou je eigenlijk de moeite nemen? Op de eerste plaats omdat we allemaal sociale wezens zijn. En wanneer anderen (veel anderen!) vinden dat we iets goed doen, dan gaan we er vanuit dat dat zo is. Dus veel aanbevelingen helpt.

Vooral wanneer die aanbevelingen van mensen komen waarmee we ons kunnen identificeren, die op ons lijken. Dan denken we: ‘als het voor die persoon werkt, dan is het voor mij ook goed. Dat wil ik ook!’ Dat is wat ‘social proof’ voor je doet.

Door consequent om feedback te vragen en om testimonials, help je jouw (wellicht twijfelende) potentiële klanten om een besluit te nemen om met jou in zee te gaan. Testimonials zijn eigenlijk een gesystematiseerde vorm van mond-tot-mond reclame.

Een belangrijk marketinggereedschap. Want het is een mooie manier om beter zichtbaar te worden bij je doelgroep.

Het is aan te bevelen om zo’n testimonial telefonisch te doen. In een telefoongesprek krijg je ook gelijk feedback over wat minder werd gevonden, waar je kunt verbeteren. Belangrijke informatie die mensen lang niet altijd op papier zetten.

De vragen die je in ieder geval moet stellen aan je klant, hoor je in de video hieronder.

Dus stap over die bescheidenheid en vraag om die testimonials! Want je zult merken dat tevreden klanten het best leuk vinden om iets te zeggen over jou. Wanneer ze juist niet tevreden waren, is het een uitgelezen moment om dat goed te maken. En er alsnog een tevreden klant van te maken.

Hieronder vind je een videotestimonial dat ik een tijdje terug opnam met Google Hangout On Air. Onversneden en onbewerkt, gewoon zoals het allemaal is gezegd. Het werkt nog krachtiger dan een testimonial in tekst (eventueel met fotootje). Want nu zie je iemand in levende lijve zijn of haar waardering uitspreken. Dat is sterk.

Vind jij om referenties vragen ook zo lastig? Je bent waarschijnlijk niet de enige! Gedeelde smart is halve smart: deel wat je tegenhoudt hieronder in een reactie!

Gerelateerde artikelen
In 5 stappen beter zichtbaar bij je doelgroep
Groeistrategieën : hoe laat je jouw bedrijf groeien?
Influence: de psychologie van overtuigen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.