Heb je het e-boek ‘Marketing vanuit je hart’ al gelezen? Dan weet je dat ik een blog een must-have vind voor iedere zelfstandige. En wel om de volgende 5 redenen:
- wordt expert op je vakgebied
- personal branding
- hoge impact en groot bereik
- je maakt vrienden van vreemden
- de kosten zijn laag
Lezers voor je blog
Wat heb je aan een blog dat niet gelezen wordt? Niets! Dus onderneem je actie om een lezerspubliek te creëren. De 3 belangrijkste mogelijkheden:
- gebruik van social media
- e-mail lijst opbouwen
- je website
Gebruik van social media: Facebook
Wanneer je een nieuw artikel hebt geschreven, publiceer je die op je Facebook bedrijfspagina. Een derde van mijn lezers komt via die route. Het grote voordeel is, dat wanneer iemand je artikel ‘liked’ of deelt, jouw verhaal ook weer op het prikbord van die persoon komt te staan. Waardoor het een olievlek werking krijgt. En je mensen die jij (nog) helemaal niet kent naar je website aantrekt.
Gebruik van social media: LinkedIn
LinkedIn kun je op twee manieren toepassen. Als eerste zet je in je statusupdate de aankondiging van je artikel met link. Maak het een beetje aantrekkelijk zodat de nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd. ‘Mijn nieuwe blog’ is niet het soort aankondiging waar mensen direct op doorklikken.
LinkedIn Groups
De tweede mogelijkheid en een absolute aanrader is het posten van je blog in relevante groepen. Met name de groepen waarvan je weet dat je doelgroep daar lid van is. Je mag geen commerciële boodschappen plaatsen (behalve in ‘promotions’ maar daar kijkt bijna niemand), maar je mag wel relevante content plaatsen. En je doel is toch dat lezers naar je website klikken om het hele artikel lezen. Op je website is, naast je blog, ook je commerciële aanbod te vinden. Door slimme logistiek van je website krijgt je doelgroep dat dan toch onder de aandacht.
Gebruik van E-mail
Plaats een opt-in formulier op je website. Er zijn diverse mailprogramma’s die deze mogelijkheid bieden: WordPress zelf, maar ook Mailchimp en Aweber. Want de mensen die zich met hun mailadres aanmelden voor je blog, die zijn echt geïnteresseerd in jouw boodschap. Je stuurt 2-wekelijks of maandelijks een mailing met je nieuwste artikelen en een kleine promotie van je dienst of product kan daar prima bij. Zo blijf je regelmatig onder de aandacht van een groeiende groep van mensen uit je doelgroep.
Meer klanten met je website
Door de bovengenoemde stappen te maken zorg je ervoor dat je meer bezoek op je website krijgt. Dan moet je website wel dusdanig zijn gemaakt dat deze ook aantrekkelijk is voor deze bezoeker. Hoe je dat doet leer je in de training ‘Meer klanten met je website’. Het introductieseminar is al snel: 30 mei! Er zijn nog enkele plaatsen vrij dus meld je snel aan!
Meer informatie over de training ‘Meer klanten met je website’ lees je hier.
Gerelateerde artikelen:
Marketing vanuit je hart: voor zelfstandigen die hun droom najagen
WordPress: over verbinden en zichtbaar zijn
5 redenen waarom je een blog nodig hebt
Bloggen: waar schrijf je over | IJlan
[…] Gerelateerde artikelen: 5 Redenen waarom je een blog nodig hebt Weblog in één dag 3 Manieren om lezers voor je blog te werven […]
Lezers werven voor je blog - het vervolg | IJlan
[…] In een vorige blog beschreef ik 3 manieren om meer lezers te werven voor je blog: […]
Zin en onzin van email marketingIJlan
[…] berichten Van vreemden vrienden en klanten maken met online marketing 3 Manieren om lezers voor je blog te werven WordPress: over verbinden en zichtbaar […]