In 5 stappen beter zichtbaar bij je doelgroep

geplaatst in: Doelstellingen, Meer klanten, Ondernemen | 2

doelgroepZichtbaar zijn, ik houd er niet van. Het zal wel met onze cultuur of opvoeding te maken hebben (doe maar gewoon, dat is al gek genoeg….), maar ik doe liever mijn ding en verder geen gedoe. En dat is niet handig als je zelfstandig ondernemer wilt zijn. Daar moet je dus overheen stappen. Ik doe dat ook, al vind ik dat nog steeds lastig. Heb jij dat ook (ik ben vast niet de enige)? Hoe kun je dat aanpakken?

Er zijn 5 stappen die je helpen om over die terughoudendheid heen te komen.

1. Ken je doelgroep

Dat lijkt een open deur maar dat valt tegen. Het wordt gemakkelijker wanneer je je een persoon voorstelt: iemand die je ideale klant is of zou kunnen zijn. Je bedenkt dan hoe deze persoon denkt, praat, in het leven staat. Wat voor type is die ideale klant en wat hij of zij belangrijk vindt.

2. Weet waar die doelgroep zich bevindt

Wanneer je jouw ideale klant op je netvlies hebt, dan kun je ook bedenken waar je deze persoon kunt aantreffen om er een ‘gesprek’ mee te hebben. Is dat online: weet dan van welke social media ze gebruik maken. Is dat in levende lijve: bedenk dan waar je ze kunt ontmoeten. Netwerkclubs? Verenigingen? De kroeg?

3. Ken hun urgente probleem

Met andere woorden: waar heeft jouw ideale klant last van? Waar wil die persoon vanaf? Iemand geeft alleen geld uit als hij of zij er van overtuigd is dat jij degene bent die dat probleem kan oplossen en wanneer dat probleem als urgent wordt ervaren. En dat ‘probleem’ kan ook een verlangen zijn: een verlangen naar status, naar verfraaiing van eigen lijf of huis of kantoor.

4. Ken je marketingboodschap

In je marketingboodschap spreek je direct jouw doelgroep aan. Je benoemt het probleem en jouw oplossing. Zodat je ideale klant weet dat jij hem of haar kunt helpen met de oplossing. De meesten van ons praten alleen over onze oplossing. Daarmee mis je een stap. Want de aandacht wordt altijd eerst getrokken door het probleem. Pas dan kijkt iemand verder naar de oplossing.

5. Ga in gesprek en vergeet dat je iets moet verkopen!

Mensen doen zaken met mensen. Ondanks alle mogelijkheden van internet, wil je nog steeds weten welke persoon er achter een bedrijf zit. Met wie je van doen hebt. Dus bedenk hoe jij dat gesprek kunt aanmoedigen. Maak het gemakkelijk om contact met je op te nemen, geef webinars, geef presentaties, maak video’s: allerlei manieren om jouw doelgroep het gevoel te geven dat ze je al kennen. Ook het gevoel dat je ‘iets moet verkopen’ werkt belemmerend. Uiteraard heb je klanten en omzet nodig. Maar tijdens die gesprekken vergeet je dat gewoon even. Je bent bezig een probleem van jouw ideale klant op te lossen. En dat is een heel andere mindset dan te ‘moeten verkopen’. En dat helpt ook enorm om over die terughoudendheid heen te stappen.

Herken je dat? Die weerstand tegen zichtbaar zijn? Hoe los jij dat op? Laat het hieronder weten in een reactie!

Regelmatig geef ik webinars over ‘Beter zichtbaar worden bij je doelgroep’. Aan de hand van inspirerende voorbeelden laat ik je zien hoe je dat kunt doen. Op de agenda kun je zien wanneer er weer eentje is.

Gerelateerde artikelen
Wat is nu eigenlijk personal branding?
Hoe groot is jouw marketing bereik? 4 Manieren om dat te vergroten
Heb jij een goed verhaal?

2 reacties