Word jij geleefd door de buitenwereld? Of heb je een goed verhaal?

geplaatst in: Inspiratie, Meer klanten, Ondernemen | 5

een goed verhaalAfgelopen week deed ik een sessie bij het Ondernemersplaza (KvK) ‘Op de bank met’. Met mij dus. Ik vond het een eer om gevraagd te worden, maar dat terzijde. Het was een boeiend gesprek met een vijftal jonge ondernemers. En ook in deze discussie kwamen duidelijk de 3 obstakels bij ondernemerschap naar voren: de rol van mindset, het creëren van zichtbaarheid bij de doelgroep en kennis van een marketingsysteem.

De boze buitenwereld

Een onderdeel van die mindset is vaak de buitenwereld: de groteren daarbuiten die ervoor zorgen dat wij, kleintjes, niet gezien worden. Het maakt niet uit wat je doet: of je nu adviseur, therapeut of coach bent, er zijn altijd anderen die groter zijn dan jij.

Frustratie

In deze groep was er het voorbeeld van een therapeut*. Hij voelde zich gefrustreerd omdat artsen hem niet serieus namen, omdat potentiële cliënten liever een pilletje nemen dan zichzelf structureel aanpakken. Hij had een prachtig en aangrijpend verhaal over zijn ‘waarom’ en zijn eigen ervaringen. We voelden ons er allemaal door geraakt. Maar hij gebruikt dat verhaal niet. Want het maakt hem emotioneel en dat wilde hij liever niet laten zien.

Een goed verhaal

Hier zit wel de kern. Een goed verhaal. Dat wat je raakt, wat je emotioneert, dat is waar je voor wilt gaan. Dat is wat je geloofwaardig maakt. Dat is wat je onderscheidt van al die anderen die hetzelfde doen als jij. Dit is het verhaal dat vertelt moet worden. Het verhaal is de reden waarom die artsen helemaal niet belangrijk zijn als doorverwijzer. Of dat er al zoveel coaches zijn, of adviseurs. Je trekt de cliënten aan die zich aangesloten voelen bij jouw verhaal.

Waar je aandacht aan geeft, dat groeit

Het is moeilijk om die buitenwereld te laten voor wat het is. Maar je kunt dat nauwelijks beïnvloeden. Je moet je alleen druk maken over zaken die je wel kunt beïnvloeden. En geloof hebben in je eigen drijfveren, je motivatie en jouw eigen goede verhaal. Doorzettingsvermogen, volharding en eigenwijsheid zijn allemaal nodig om door te gaan. Dat diepe geloof in jouw eigen ‘zaak’ geeft je die koppigheid.

Ken jij je eigen verhaal?

Dat mis ik bij veel ondernemers: het heel zeker ‘weten’ wat hun eigen verhaal is. Waarom ze doen wat ze doen. En dat ‘waarom’ zit altijd verborgen. Het vinden is een zoektocht. Wanneer je die zoektocht alleen wilt doen duurt het lang. Je kunt die zoektocht beginnen door jezelf een aantal vragen stellen:

  1. Wat is de aanleiding dat ik ben gaan doen wat ik nu doe?
  2. Waar geloof ik in? Hoe kijk ik naar de wereld?
  3. Waar ben ik echt heel goed in, wat is mijn unieke talent?
  4. Wat wil ik bereiken bij mijn klanten? Welke betekenis wil ik hebben?
  5. Welke doelen wil ik bereiken?
  6. En hoe weet ik dat dat gelukt is?

Verhalen of systemen?

Een marketingsysteem, word je daar succesvol mee? In mijn rijtje obstakels staat dat marketingsysteem niet voor niets op de 3e plaats. Het systeem dient om je verhaal te vertellen. Wanneer jouw verhaal niet goed is uitgekristalliseerd, dan helpt een systeem je niet om je te onderscheiden. Dan wordt het gebakken lucht. En dat is een markt die steeds kleiner wordt.

Laat jij je beïnvloeden door de buitenwereld? Of geloof je heilig in je eigen verhaal en houd je dat vast, ongeacht wat er gebeurt? Laat hieronder weten waar jij in gelooft!

*voor de anonimiteit noem ik hem een therapeut.

Gerelateerde artikelen:
De 3 grootste obstakels op weg naar een welvarend bedrijf
Hoe houd je het vol? De waarde van volharding en afzien
Is jouw heilig vuur een smeulend hoopje as?

5 reacties

  1. Ernst Wollweber

    Zoals ik het zie zoek ik geen klanten maar zorg ik dat ze mij kunnen en ‘dus zullen’ vinden, op alle vlakken van mijn dienstverlening.

    Wat wel degelijk een gegeven is, crisis of niet, google had wederom meer winst.
    Dat komt omdat men tegen elkaar opbiedt in advertenties, op keywords.
    Dit valt bijna altijd uit in het voordeel van de grote jongens.
    Helaas spreken ondernemers geen prijsplafonds af. Ze bieden elkaar liever uit de markt alsof het een pokerspel is. Dat het in the end crisis versterkende is, meer geld bij minder mensen legt, lijkt maar niet door te dringen.

    Ze zien “de waarheid” en weten “de waarheid” veelal wel, maar geloven- en volgen toch liever de leugens kennelijk.

    • Ingrid Langen

      Meedoen in die ‘ratrace’ houdt ‘m in stand. Eruit stappen en het op een andere manier aanpakken, dat is in feite mijn boodschap.

  2. Caroline van Wijk

    Het verhaal ís mijn verhaal! Ik ben gek op verhalen en herken ook overal het verhaal in; als je mij je verhaal vertelt, krijgt je het terug op schrift voor je website, je pitch of waar je verder jezelf ook wilt presenteren. Het verhaal is mijn USP, mijn overtuiging en mijn verhaal. Ik kan me dus helemaal vinden in je blogpost!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.