Ben je slecht in je vak als je niet genoeg klanten hebt?

genoeg klantenHoe kan het nou dat jij niet genoeg klanten hebt, je bent zo goed? Heb je die vraag wel eens gekregen? Ik wel.

Ik vind de marketing van mezelf gewoon lastig. Soms stel ik mezelf voor dat ik mijn eigen klant ben en wat ik dan zou adviseren. Dat schept afstand en dat helpt wel. Maar vaak heb ik er gewoon geen zin in. Ik vind het erg leuk om met mensen te werken, problemen in bedrijven op te lossen. Maar die in m’n eigen bedrijf: daar heb ik een broertje dood aan.

Het doet me denken aan een interview met Ilse de Lange dat ik een aantal jaren geleden zag bij RTL Late Night, toen ze net 2e waren geworden op het Eurovisie Songfestival. Ze werd zelfs emotioneel toen ze vertelde dat ze vroeger altijd met haar muziek moest ‘leuren’ om het verkocht te krijgen en dat ze nu overal voor werd gevraagd. Dat het opeens allemaal ‘vanzelf’ ging. Dat songfestival was een kantelpunt in haar carrière.

Was ze daarvoor niet succesvol? Zeker wel. Maar ze moest er veel voor doen. Ze had dat er voor over om artiest te kunnen zijn. Dat kantelpunt zorgde er opeens voor dat de deuren voor haar open gingen.

Zo’n kantelpunt komt doorgaans opeens. Je kunt het niet plannen. Je weet niet wat de oorzaak zal zijn. Je moet gewoon ook wat geluk hebben.

Goed in je vak zijn heeft niets te maken met goed zijn in je eigen marketing en verkoop. Het komt zelfs nogal eens voor dat mensen die heel goed zijn in hun vak, juist helemaal niet goed zijn in zichzelf vermarkten. Ze zijn dienstbaar aan hun klant en hun vak en willen helemaal niet graag op de voorgrond staan.

En dat helpt dan niet. Hoe ga je om met die spagaat? Meer je vak uitoefenen en toch zichtbaar zijn?

Stop met alles zelf doen

Mensen die heel succesvol zijn doen alleen wat ze goed kunnen. Voor alle andere zaken hebben ze medewerkers. Dat is dus tip 1: ga op zoek naar een team. Een groep van mensen die allemaal iets aanvullends kunnen, waardoor je niet alles zelf hoeft te doen.

Ik ben een schoolvoorbeeld van iemand die alles zelf wil doen en kunnen. Ik vind heel veel dingen interessant en leuk en ben nieuwsgierig. Een flinke valkuil en het schiet niet op. Dus ik ontwikkel nu een team. Zodat ik me kan focussen op dat wat ik leuk vind en echt goed kan: marketing. Van anderen, wel te verstaan. Marketing van mezelf vind ik echt niks aan.

Ontwikkel je marketingvaardigheden

Is dat niet in tegenstelling met het vorige punt? Nee, want je moet wel weten wat je wilt. Je doel, je productassortiment, je diensten, je doelklant, je marketingsysteem: die lijnen stippel je zelf uit. Dan kun je ook vaststellen wat je wilt uitbesteden. En welke mensen je nodig hebt.

Veel geld

Ik heb daar geen geld voor, dus doe ik het maar zelf! Dat is ook een klassieker en eentje die je wellicht ook herkent. Wanneer je op zoek gaat naar zo’n team, kun je ook bekijken of je diensten kunt uitwisselen. Dan hoef je niet altijd een zak met geld mee te brengen.

Verpak je kennis op een andere manier

Je kennis kun je ook voor je marketing gebruiken. Wanneer je een e-book schrijft, een video maakt, een mini cursus creëert, een kennismakingsworkshop organiseert, dan geef je jouw doelklant de mogelijkheid om kennis met je te maken via jouw vakkennis.

Je vakkennis op een andere manier verpakken kan je helpen om je marketing leuker en interessanter te maken voor jezelf.

Wat niet wegneemt dat het vaak best een tijd ploeteren is voordat je dat kantelpunt tegen komt.

Zoek een coach of een mentor

Topsporters hebben allemaal een coach. Succesvolle ondernemers hebben ook vaak een coach. Dat is niet voor niets. Een mentor bekijkt de dingen van een grotere afstand en heeft doorgaans al meegemaakt waar jij nu doorheen gaat. Een coach kan je groeiproces enorm versnellen. Want het maakt niet uit in welke fase je zit met je bedrijf: iedere keer komt die vraag weer om de hoek kijken ‘hoe creëer ik groei?’.

Denk aan je klant

Last but not least: denk aan je klant in plaats van ‘hoe krijg ik meer klanten’. Jezelf dagelijks de vraag stellen ‘hoe kan ik mijn klant vandaag het beste van dienst zijn’ geeft een heel andere energie dan ‘hoe kom ik aan meer klanten?’. Waar je op focust dat groeit. Focus je op je gebrek aan klanten? Of focus je op de toegevoegde waarde die je hebt. De keuze is aan jou!

Denk jij ook wel eens ‘hoe kan ik in hemelsnaam mijn diensten goed aanbieden als ik zelf niet eens weet hoe ik aan klanten moet  komen’? En wat doet dat met je? Wil je dat delen met ons? Het is altijd fijn om te zien dat heel wat mensen met hetzelfde worstelen.

Gerelateerde artikelen
Wat is de overeenkomst tussen klanten en paarden?
Het grootste misverstand over het kiezen van een doelgroep
Hoe word je onweerstaanbaar voor je klant?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.