De belangrijkste reden dat je marketingplan (te) weinig oplevert

marketingplanJe marketingplan doet het niet. Misschien had je niet echt een plan, maar ben je wel druk met marketingactiviteiten. Het levert weinig op. Het kost veel tijd.

Leer Facebookmarketing! Ga aan de slag met email marketing! Ga bloggen! Maak video’s! Schrijf een boek! Je wordt er steeds meer mee om de oren geslagen.

Leren hoe dat allemaal moet: het kost veel tijd en geld. Je gaat vol goede moed aan de slag en dan……niks. Of weinig. Je volgt nog een cursus copywriting. Je start met een nieuw, geavanceerd, email systeem. Nog steeds weinig resultaten.

Je wordt er moedeloos van, je voelt jezelf een minkukel. Je bent hier niet voor in de wieg gelegd, dat is duidelijk.

Niets is minder waar. Je mist gewoon een schakel.

De belangrijkste: wat is het verhaal dat je wilt vertellen? Waar wil je bekend om staan? Welke associaties wil je aanleggen?

Het middel is niet de oplossing

Alle online middelen die ik hierboven noemde (social media, blog, vlog, e-mails, website) zijn marketingcommunicatiemiddelen. Ze kunnen onderdeel uitmaken van je marketinggereedschapskist. Er zijn ook andere middelen die je in kunt zetten. In de marketingcommunicatie noemen we dat de ‘middelenmix’: de communicatiemiddelen die je inzet om je verhaal aan je doelgroep te vertellen.

Weten hoe zo’n middel werkt, wil nog niet zeggen dat het voor jou werkt.

Het verhaal

Dat brengt me terug bij die ‘missing link’: de boodschap. Of het verhaal. Want uiteindelijk bepaalt je verhaal of die boodschap overkomt. Niet dat je dagelijks een post op Facebook heb gezet. Wanneer dat alleen maar kattenfilmpjes waren omdat die de meeste likes krijgen dan straal je wellicht niet de juiste boodschap uit. Het is wel leuk, maar het nodigt niemand uit om met je in contact te komen.

Wanneer ik ‘Pickwick’ zeg, dan heb je daar een beeld bij. Of een gedachte. Je hebt er wel eens een advertentie van gezien. Je weet hoe het pakje eruit ziet. Of je koopt het regelmatig. Wanneer ik het over het automerk ‘BMW’ heb, dan heb je daar waarschijnlijk ook wel een associatie bij. Mooie, sportieve en snelle auto’s. Of asociale chauffeurs. Het hangt er maar vanaf welke ervaring je met het merk hebt.

Grote (consumenten) merken steken heel veel energie in het VERHAAL  dat ze je willen vertellen. Ze willen die associaties in jouw hoofd sturen. Ze willen dat jij die associaties hebt, die zij positief en passend voor hun merk vinden.

Heb jij ook zo’n verhaal? Dat past bij jou en dat jouw ‘merk’ zou kunnen worden? Natuurlijk! Maar vertel je het ook? Consistent en consequent?

Hoe kom je nu bij zo’n verhaal?

Je hebt het vast al vaker gehoord: je moet je ‘waarom’ kennen. Ik zeg dat ook altijd. Ik weet ook dat dat een heel moeilijke vraag is. Die je doorgaans niet zomaar 1-2-3 kunt beantwoorden. Niet echt goed tenminste. Bij mijn cursisten besteed ik hier de meeste tijd aan.

De 6 vragen

Vanuit de identiteitsmarketing kennen we de 6 vragen die richting geven aan je identiteit:

  1. Waar geloof ik in? (ideologie)
  2. Hoe kijk ik naar de wereld? (visie)
  3. Wat wil ik betekenen voor mijn klanten? (missie)
  4. Wat is mijn unieke kracht? (talent)
  5. Hoe wil ik werken? (kernwaarden)
  6. Wanneer los ik mijn merkbelofte in? (ambitie)

Ook deze 6 vragen zijn best ingewikkeld om te beantwoorden.

Maak jouw verhaal

Een verhaal schrijven over je ervaringen gaat je waarschijnlijk beter af. Beschrijf jouw specifieke pad dat geleid heeft tot waar je nu staat. Die weg die je tot de expert heeft gemaakt die je nu bent.

Een goed verhaal kent doorgaans 3 stadia.

Het begint meestal met een alledaagse situatie. Die alledaagse staat van zijn wordt verstoord door een crisis. Meestal is het een crisis van buitenaf, die een interne crisis veroorzaakt. Hoe heb je die crisis het hoofd geboden? Welke tegenslagen ben je tegen gekomen? Wat heb je geleerd? Welke wegen bleken een dood spoor te zijn? Hoeveel van die dode sporen heb je gevolgd? Hoeveel teleurstellingen bracht dat met zich mee?

Uiteindelijk: het keerpunt. Het keerpunt is vaak een memorabel moment. Het diepste punt in de put. Er is maar één weg en dat is omhoog. Zo’n moment. Wat was dat? Wat was die doorbraak?  Wat of wie hielp je erbij? Wat of wie veroorzaakte die doorbraak? En hoe kun jij anderen helpen, die in zo’n zelfde situatie verkeren?

Thema

Zo’n verhaal brengt thema’s met zich mee. Thema’s die je weer kunt gebruiken in je communicatie. Waar je berichten over kunt posten op Facebook. Of waar je blogs over kunt schrijven. Of videoberichten over kunt maken. Of e-mails over schrijven. Dan is de cirkel rond. Dan heb je ‘content’ waarmee je al die middelen kunt vullen.

Communicatiemiddelen

Nog een laatste woord over die communicatiemiddelen. Weten hoe WordPress werkt, hoe Facebookmarketing werkt, welke email programma’s je kunt kiezen: zonder een goed verhaal heb je er niet zoveel aan. Dus begin aan je verhaal!

Wat is jouw verhaal, waar wil je bekend om zijn? Vertel het hieronder in de reacties! We zijn heel benieuwd. En ondertussen verspreid je ook nog even je expertise.

Gerelateerde artikelen
Lees hier mijn verhaal: De opbrengst van 10 jaar ondernemerschap
2 Grote misverstanden over je waarom
10 Tips voor moeiteloze marketing

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.