2 Grote misverstanden over je ‘waarom’

geplaatst in: Doelstellingen, Inspiratie, Ondernemen | 8

je 'waarom'Je moet weten wat je ‘waarom’ is. Iedere ondernemerscoach zal je dat vertellen. Ik ook.

Maar waarom is je ‘waarom’ nou zo belangrijk? Wat heb jij, als ondernemer, er aan om te gaan zoeken naar je ‘waarom’. Want je wil gewoon klanten, toch? En die zal het toch een worst zijn waarom jij doet wat je doet, als je product maar goed is?

Ja en nee.

Er zijn 2 doelen voor je ‘waarom’:

  1. de belofte aan je klant: je ‘waarom’ vertaal je naar een belofte aan je klant. Je weet wat de pijn van je klant is, je weet waar deze mee zit. En met jouw ‘waarom’ kun jij die vraag, dat verlangen van je klant inlossen.
  2. de belofte aan jezelf: waarom wil jij doen wat je doet? Wat is je ideaalbeeld van de toekomst? Wat is die visie? En welke betekenis wil jij hebben?

En hier ontstaan ook de misverstanden:

  1. Je klant is niet geïnteresseerd in jouw visie en missie: die is geïnteresseerd in zichzelf. In de oplossing die jij hebt voor de vraag, het verlangen, het probleem waar zij mee zitten.
  2. Het ideaalbeeld, de ‘big hairy audacious goal’ ontbreekt. De wil om die lastige weg van persoonlijke ontwikkeling, die ondernemerschap heet, in te slaan, is niet sterk genoeg.

Golden Circle

Er wordt vaak verwezen naar het filmpje van Simon Sinek (Why great leaders inspire action) en zijn Golden Circle. In zijn TED Talk gebruikt Sinek het Why van Apple als inspirerend voorbeeld. De reden dat wij met z’n allen Apple zo’n fantastisch merk vinden heeft te maken met het Why van Apple, aldus Sinek. We kopen niet de computers of smartphones van Apple, maar hun ‘waarom’.

Het gaat niet om de producten, maar om de waarden die deze producten vertegenwoordigen. Waarden van Apple zijn zoiets als ‘innovatief, modern, jong, eigenwijs, tegendraads’. En dat willen we wel zijn. Dat is wat grote merken tegenwoordig doen: communities creëren. Communities waar we graag bij willen horen, onderdeel van willen zijn.

De waarden van het merk passen bij een verlangen dat we over onszelf hebben. Het zijn waarden die we graag in onszelf terug zien. Waarden waarmee we ons graag willen identificeren. Denk hierbij aan:

  • slaafvrij (Tony Chocoloney), fairtrade
  • biologische merken
  • milieuvriendelijk, CO2 neutraal
  • diervriendelijke merken
  • veilige merken
  • status merken

En last but not least: zo’n ‘waarom’ geeft ook een gevoel van betrouwbaarheid af. Dat het product dat je koopt betrouwbaar is. Je krijgt de zekerheid dat je waar voor je geld krijgt.

Je klanten geloven wat jij gelooft

Dat is de les die je er voor jezelf uit kunt halen. Door een aantrekkelijke belofte te doen, trek je klanten aan. Je trekt de mensen aan die geloven wat jij gelooft. Je vertaalt je ‘waarom’ naar een belofte voor je klant. Je zorgt ervoor dat dat iets is waarvan je zeker weet dat zij daar naar op zoek zijn. En uiteindelijk doe je wat je beloofd hebt. Dan creëer je klanten!

Ideaalbeeld

Je ‘waarom’ goed kennen is ook voor jezelf belangrijk. Wanneer je een ideaalbeeld hebt van je bedrijf, wanneer je weet waar je heen wilt, dan ben je gemotiveerd. Je hebt dat ‘waarom’ nodig om die drijfveren aan het werk te houden. Om niet op te geven als het te lastig wordt.

Een ideaalbeeld van jouw toekomst, met je bedrijf, is het krachtigste wapen tegen falen. Zo’n ideaalbeeld bestaat uit een verlangen, soms ook uit een heilig ‘moeten’. Je kent mensen die als kind al wisten wat ze willen worden en dat ook doen. Je ziet ze voorbij komen in talentenshows.

Hoe zit het met jouw ideaalbeeld? Heb je een ‘big hairy audacious goal’? Of ben je vooral bezig met overleven? Dat laatste is niet erg: iedere ondernemer heeft z’n eigen leerproces.

Leerproces

Zolang je alle obstakels op je pad kunt zien als leermomenten, kun je wel de moed en energie opbrengen om door te gaan. Want je hebt je ideaalbeeld. Je bent vastbesloten dat te bereiken. En als anderen dat kunnen, kun jij het ook.

Maar raak je gefrustreerd? Moedeloos? Boos? Angstig? Dan is het tijd om je ideaalbeeld onder de loep te nemen. Is dat wel motiverend en inspirerend genoeg?

Inspiratie is zoiets als bezieling. Met bezieling aan je doel werken helpt om steeds verder te komen. Wanneer je die bezieling kwijt bent geraakt, of nooit had, dan is ondernemen een energie vretende en frustrerende manier om je geld te verdienen. Als dat al lukt.

Je ideaalbeeld en je leerproces omarmen, dat is waar je verder mee komt. Dan maak je een enorme persoonlijke ontwikkeling door en realiseer je dingen waarvan je nooit had gedacht dat je het in je had!

Hoe is het met jouw ideaalbeeld? Heb je een doel dat je steeds weer inspireert en motiveert? Of vind je dat hele gedoe met klanten zoeken een energie vretende bezigheid en stopte je daar het liefst direct mee? Laat het hieronder weten in een reactie!

Gerelateerde artikelen
10 tips voor moeiteloze marketing
Wat is de meest waardevolle bezitting van je bedrijf
Visie en ondernemerschap: een siamese tweeling?

8 Antwoorden

  1. Corrie

    Goed stukje Ingrid, ik dacht hier van de week nog over na. Er komt zoveel ruis langs, bij het werk wat je doet als ondernemer. Voor mij persoonlijk is het toch de ervaring die ik tijdens mijn werk heb; het immateriële van een specifieke gewaarwording van creatieve kracht en verbondenheid. Door me dit helder bewust te zijn kan ik andere aspecten van het ondernemen beter aan. Warme groet,Corrie

  2. jip

    Mooi stukje! Maar zelf dacht ik het ‘waarom’ altijd wel op orde te hebben. Ik word al jaren (teveel) door idealisme gedreven. Toch heb ik bijzonder weinig geluk met mijn marketing-activiteiten. Zonder al mijn marketing-investeringen van het afgelopen jaar zou ik nu een stuk meer geld hebben. vooral Facebook, waar ik voortdurend aangeef ‘waarom’ mensen bepaalde dingen zouden kunnen doen levert mij alleen maar ‘likes’ op. Geloof in FB-marketing totaal verloren. Alle FB-goeroes ten spijt.
    Via SEO dan? Op zoek naar de mensen die mij zoeken…

    • Ingrid Langen

      Ha Jip, dat herken ik wel, dat soms je marketing niet werkt. Dat betekent doorgaans dat er ergens nog een schakel mist. Ik ben erachter welke schakel miste. Neem even contact op (je hebt een mail met een cadeautje ;-)), dan kunnen we er nog eens naar kijken.

  3. Jaap van Rijswijk

    Ingrid, herkenbaar wat je schrijft over het ‘waarom’. Peter M. Senge voegt daar het ‘waarheen’ toe. Wanneer mensen samen een idee van het ‘waarheen’ en het ‘waarom’ krijgen, weten ze zich verbonden in een gemeenschappelijke bestemming. Het geeft hun een besef van continuïteit en identiteit, dat ze op geen enkele andere manier kunnen krijgen. Ikzelf voeg daar dan ook graag het ‘waar vandaan’ toe. Persoonlijke ontwikkeling en ondernemen zijn immers, zoals jij zelf ook schrijft, beide wordingsprocessen.

    • Ingrid Langen

      Hallo Jaap, dat is een mooie toevoeging. Het waarheen en waar vandaan: daarmee wordt het een echte reis. En dan gaat het niet om het doel, maar om de reis op zich. Mooi, dank je wel!

      • Jaap van Rijswijk

        Ingrid, dank voor je snelle reactie, waarbij ik met een knipoog toch een kanttekening plaats. Een ware dichtregel van Christian Morgenstern luidt namelijk: ‘Wer vom Ziel nicht weiß, kann den Weg nicht haben.’ Zonder doel geen weg, toch? Aristoteles schreef in zijn boek Ethica reeds, dat een mens die zijn doel niet kent, slechts bezig is met het doorbrengen van de tijd. Jou kennende weet ik echter, dat je het hiermee eens bent, omdat jij juist ook mensen helpt hun doelen helder te krijgen.

  4. Jacqueline Moleman

    Het vergt wat zelfonderzoek. Daarna voel je je voortgestuwd door je Why. Handig is daarbij je marketingidentiteitsmodel: je doelgroep moet wel bij jou, je missie en je why passen.

    Doen wat je belooft. Naar jezelf en naar anderen. Daar zit volgens mij de grootste uitdaging voor veel ondernemers. En doe je dat wel? Dan heb je een USP te pakken!

    Mooi beschreven, dankjewel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.