De opbrengst van 10 jaar ondernemerschap

geplaatst in: Inspiratie, Ondernemen, Veranderen | 0

ondernemerschapTerwijl ik dit artikel schrijf, is dit mijn uitzicht. Hoe kan het beter worden dan dit? Die vrijheid, om op locaties te werken van mijn eigen keuze, op tijden dat het mij uitkomt, die zelfstandigheid: het is alles waar ik ooit van droomde toen ik nog een baan had.

Inmiddels heb ik al 10 jaar geen baan meer. 10 Jaar als zelfstandige, 10 jaar ondernemerschap: was alles dan rozengeur en maneschijn?

Natuurlijk niet. Onzekerheid over opdrachten en inkomen zijn me niet vreemd. Ergernissen, teleurstellingen en frustraties: ze komen regelmatig voorbij. Maar wanneer ik dan op deze plek de balans opmaak dan denk ik: well done! Een mooie oogst.

Wat heeft me hier gebracht?

De vliegende start

10 Jaar geleden zag de wereld er heel anders uit dan nu. Opdrachtgevers vinden was niet moeilijk, de start ging eigenlijk vanzelf. Opdrachten via bureaus: het ging snel en het uurtarief was heel aantrekkelijk. Via het ‘warme circuit’ kwamen er nog wat opdrachtgevers bij: mijn kostje was gekocht. Dacht ik.

Einde van de droom

Het was 2008. Mijn laatste interim opdracht liep op z’n einde. Ik was ziek. Mijn paard ook. En alle opdrachten die in de pijplijn zaten, liepen op niets uit. Tijd voor een grondige analyse: wie ben ik, wat wil ik en wat kan ik. Een identiteitscrisis zeg maar. Want eigenlijk wilde ik niet meer  afhankelijk zijn van bureaus voor mijn werk. Dat was niet de reden dat ik voor mezelf was begonnen: via een bureau werken is toch een verkapte baan. Ik wilde betekenis hebben en dat kwam er niet echt uit.

Niet voor één gat gevangen

Niet iedereen weet dat, maar van oorsprong ben ik diëtist. En toen begin 2009 de vraag voorbij kwam ‘hoe ga ik m’n geld verdienen?’ begon ik mijn praktijk voor  voeding- en leefstijlcoaching. Dat is een ‘eitje’ dacht ik. Het concept was snel bedacht, een website gemaakt en gaan met die banaan. Echt goed lopen deed het niet. Ik vond het ook niet leuk: al die smoezen waarom het niet gelukt was met het dieet – ik had daar weinig geduld mee. Want als je iets wilt bereiken dan ga je ervoor. Dan besteed je dat niet uit aan iemand anders. Dat is tenminste mijn eigen instelling.

Goede raad is duur

Dus voeding- en leefstijlcoaching werd het niet. Wat dan wel? Goede raad is duur en geld had ik niet (meer). Wat doe je dan? Je gaat op zoek naar ‘gratis’ informatie.

Inmiddels was ik op het spoor gekomen van de ‘nieuwe marketing’: bloggen op WordPress, social media en email marketing. Ik besteedde heel veel tijd aan het verzamelen van informatie en het uitzoeken van ‘hoe het allemaal moest’.

Nou vond ik dat mailen niks, veel te direct naar mijn idee. Schrijven vind ik leuk, een blog bijhouden beviel me wel. Handig met computersystemen ben ik ook, dus met WordPress een website bouwen ging goed. En WordPress? Dat was de nieuwe hype.

De weg uit het dal

De weg uit het dal begon met WordPress. Anderen daar bij helpen, trainingen geven in WordPress en bloggen. En ik ontdekte nog iets. Tot op dat moment had ik altijd volgens het systeem tijd-voor-tijd gewerkt (of ‘uurtje-factuurtje’). Trainingen zijn schaalbaar: met dezelfde hoeveelheid tijd kun je veel meer mensen bereiken. Een veel beter verdienmodel dan tijd-voor-tijd. Ik ontdekte de mogelijkheden van het internet. En hoe je daar producten voor kunt ontwikkelen en ‘passief inkomen’ mee opbouwen. Langzaamaan kwam ook mijn marketingkennis en -ervaring weer van pas. Hoe ik die kennis zou kunnen gebruiken in online programma’s.

Focus

WordPress- en marketingtrainingen geven: het begon elkaar te bijten. Ik ben geen échte techneut. Websites maken: ik vond het wel leuk maar liep tegen technische zaken aan. Die ik als trainer geacht werd op te lossen. Opnieuw de vraag: ‘is dit waar ik mee bezig wil zijn?’ Tijd voor meer focus. Want mijn hart lag nog steeds bij marketing. Identiteitsmarketing om precies te zijn. Ik nam het moeilijke besluit om helemaal te stoppen met de WordPress trainingen en me volledig te focussen op ‘Moeiteloze marketing’. Het e-book ‘Marketing vanuit je hart’ zag het licht. Versie 3 van dit e-book is er inmiddels en is nog steeds het centrale verhaal waar alles om draait.

Het systeem werkt niet

Het marketingsysteem dat ik had opgezet, was er een volgens het boekje: bloggen op een wordpress website, een leuke weggever aanbieden om de maillijst op te bouwen en wekelijks een mail aan deze lijst sturen. Het online systeem breidde ik uit met het geven van webinars. De trainingen werden uitgebreider en verdiepten zich. Ondertussen had ik me aangemeld voor een jaarprogramma bij een business coach. Want ik wilde meer groei.

De opbrengst van dit jaar bestond uit een aantal onthutsende ontdekkingen. Ik deed niks fout in mijn aanpak. Het bereik was gewoon nog niet groot genoeg. Want dat het opbouwen van een werkend online marketing systeem jaren kost: dat vertelt niemand er bij. Dus gewoon doorgaan was de boodschap.

Nog een ontdekking: de beperking zat niet in de buitenwereld, die zat in mij. Ik zag mezelf nog steeds als marketeer, niet als ondernemer. De beste vraag die ik ooit kreeg, kreeg ik van deze coach: wat is je alternatief? Toen ik daarover nadacht, besefte ik dat ik eigenlijk geen aantrekkelijk alternatief had. Dus dat ik maar beter over m’n schaduw heen kon springen en doen wat nodig was.

The missing link

De allerbelangrijkste ontdekking in dat jaar was echter die van de ‘marketingpersoonlijkheden’. Dat je de marketinggereedschappen moet kiezen die bij je passen. Dat er verschillende ‘marketingpersoonlijkheden’ zijn te onderscheiden. En dat er niet een systeem is dat voor iedereen tot succes leidt. Dat dat per individu verschillend is. Tot op dat moment was ik er van overtuigd dat als je maar doorgaat, ook al vind je het niet erg leuk, het resultaat wel komt. Maar iets wat je niet heel leuk vindt, daar kun je ook niet heel goed in worden. Resultaten blijven dan ook uit.

Mix & match

Mix & match: ken alle methoden en kies uit wat bij je past. Je hoeft niet alles te doen, als je datgene wat je doet gestructureerd aanpakt. Dat werd het nieuwe uitgangspunt. Ook eentje die ik in de trainingen ben gaan toepassen. Geen universeel systeem, maar een individuele aanpak.

Ondernemerschap

Nog een vraag die mij altijd verder helpt: ‘wat is hier aan de hand?’. Door mezelf steeds die vraag te stellen, kan ik frustraties de baas. Kan ik op zoek gaan naar nieuwe oplossingen, kennis en vaardigheden. Zoals met de 4 communicatiestijlen van B.A.N.K: een communicatiemethode waar ik me de laatste 1,5 jaar in verdiept heb, training in heb gevolgd en een licentie voor heb gekregen. Deze methode is een welkome aanvulling op het marketingaanbod. Door al die informatie te mixen en bij de diverse klanten en cursisten toe te passen, heb ik een eigen programma kunnen ontwikkelen. En dat maakt dat ik me inmiddels wel een ondernemer begin te voelen.

Waar gaat het heen?

Goede vraag! Voor mij werkt een mix van consultancy met training geven het best. Een mix van online activiteiten met persoonlijke contacten. En verder? Zou ik graag meer op zulke mooie plaatsen als hier werken. Meer tijd doorbrengen met m’n paard. Dat is de intentie. Stap voor stap werk ik daar naar toe.

Zo’n terugblik geeft ook inzicht in de weg die al is afgelegd. Vaak ben je vooral bezig met alles wat nog gedaan moet worden. Af en toe stilstaan bij alles wat al gerealiseerd is, dat is een rijk gevoel. Hoe ziet jouw weg er uit? Laat hieronder je reactie achter!

Gerelateerde artikelen
10 Tips voor moeiteloze marketing
Communicatie: hoe praat je eigenlijk met een klant?
Waarom marketingsystemen vaak niet werken

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.