Het grote ‘waarom’ van je bedrijf

geplaatst in: Identiteitsmarketing | 3

Tell me and I will forget, show me and I will remember, inspire me and I will get involved (Confucius)

Hieronder staat een inspirerende TED-talk door Simon Sinek:

Zijn model gaat over de ‘golden circle’ waarin het ‘waarom’ centraal staat. Hij haalt daarbij het voorbeeld aan van Martin Luther King en de Wright Brothers.

Wat heeft dat nu te maken met jouw merk? Het ‘waarom’ van je bedrijf is de betekenis die het voor jou heeft. Je kunt zeggen dat je een product verkoopt (het ‘wat’). Vervolgens vertel je wat het doet (het ‘hoe’). Daar houdt het doorgaans op. Het ‘waarom’ is de drijfveer voor je klant om tot daden over te gaan.

Dit kan je terugzien op websites: veel websites beginnen op de homepage met het ‘wat’ van het bedrijf. Wat ze doen, wat het product of de dienst doet en hoe het eruit ziet. Maar wat zoekt jouw potentiële klant eigenlijk? Die wil weten ‘waarom’ hij of zij bij jou moet aankloppen. En vooral wil die persoon het gevoel krijgen dat jij precies hebt begrepen waar die persoon mee worstelt en dat jij de oplossing in handen hebt.

Wat geeft jouw activiteiten betekenis? Waarvoor ben je bereid alles uit de kast te halen dat nodig is om er een succes van te maken? Wanneer je succesvol wil zijn in je werk, je onderneming: denk eens na wat de betekenis daarvan voor je is. En creëer je eigen ‘Golden circle’.

3 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.