Wat is nu eigenlijk een personal brand? En wat heb je er aan?

personal brandJe moet jezelf onderscheiden van al die anderen die hetzelfde doen als jij. Dat hoef ik niemand uit te leggen. Met je ‘personal brand’ ga je bewust werken aan dat onderscheid van jezelf . Een ‘personal brand’ wil zoveel zeggen als een ‘persoonlijk merk’. Waarom is dat eigenlijk belangrijk? En voor wie?

Wat is een merk?

Heel simpel gezegd is een merk een associatie in je hoofd. Wanneer ik het merk ‘Pickwick’ noem, dan heb je daar een beeld bij. En een gedachte. Wanneer ik het heb over ‘Lipton’ ook. En dat is wellicht een andere gedachte als die bij Pickwick. De ene is wellicht ‘gezelliger’, de andere meer ‘high end’ of ‘duurder’. Die associaties en beelden in onze hoofden worden zorgvuldig gecreëerd door de fabrikanten door middel van verpakkingen, logo’s, reclame en de beleving bij het merk.

Waarom zijn merken belangrijk?

Door de associaties te sturen die mensen hebben bij een merk, kun je merkvoorkeur creëren. Mensen die zich aangesloten voelen bij de waarden van dat merk, zich ermee identificeren of de wens hebben ‘erbij’ te horen kiezen voor dat bepaalde merk en hebben daar een hogere prijs voor over.

Leuke voorbeelden vind ik Apple of Nike. Apple maakt gewoon smartphones, computers, laptops en tablets, geluidsdragers, televisies, etc. Anderen doen dat ook. Toch zijn er veel mensen uitgesproken fan van het merk. Dat is wat Apple heel goed kan: mensen ‘meenemen’ in de wereld van Apple. Net als Nike: je koopt geen sportschoenen, nee, je wordt lid van de Nike community: de wereld van de hardlopers. En omdat mensen dat willen, hebben ze er de prijs voor over.

Met een merk creëer je voorkeur en binding met je doelgroep. Een merk voegt waarde toe aan je product of dienst!

Personal brand

Jij en ik zijn ook merken ook al hebben we daar nog niet bewust aan gewerkt. Wanneer ik jouw naam noem tegen een bekende van jou, dan heeft deze daar een associatie, een beeld bij. En die associatie zal verschillend zijn per ‘doelgroep’. Vrienden of familie zullen andere associaties bij je hebben dan collega’s, medewerkers of andere ondernemers uit je netwerk. Hoe je over komt wordt gedreven vanuit je gedrag, je stijl van spreken en kleding. En gedrag is vaak weer een gevolg van opvoeding, karakter, conditionering.

Identiteit en imago

Identiteit en imago zijn 2 kanten van dezelfde medaille en horen beide bij je persoonlijke merk. Je identiteit is wie je van binnenuit bent, de betekenis die je wilt hebben. Identiteit gaat van binnen naar buiten. Imago is hoe de buitenwereld tegen jou aan kijkt. Idealiter komen die twee overeen: dan wordt je beleefd als ‘echt’, congruent. Mensen nemen dat vaak onbewust waar.

Een personal brand creëren

Hoe bouw je nu bewust aan je personal brand? Je wilt wel ‘echt’ overkomen, maar ook professioneel, deskundig, betrouwbaar, authentiek etc. Of je nu in een baan werkt of als zelfstandige: je wilt iets overbrengen. Je wilt:

  • Een autoriteit zijn in je vakgebied
  • Een expert zijn op een specifiek gebied
  • Klanten vinden die bij je passen
  • Gekozen worden om dat wat je te bieden hebt.

De echte vragen

Goed zijn in je vak is niet genoeg. Het gaat om het verhaal erachter:

  • Waarom doe je wat je doet?
  • Waar ga je voor?
  • Waar sta je voor?

Dat is de essentie van je persoonlijke merk. Het aankleden van je imago komt daarna.

De aankleding van je personal brand

Zo binnen zo buiten: dat geldt ook voor je imago. De waarden die je wilt uitdragen, laat je ook zien aan je buitenkant. Wanneer je bijvoorbeeld als waarde ‘traditioneel’ hebt staan, dan zal je voor andere beelden kiezen als wanneer je daar ‘modern’ hebt neergezet. Het beeld dat je creëert, de woorden die je gebruikt, geven uitdrukking aan dat waar jij voor staat.

Fotoshoots, een video maken, een huisstijl ontwikkelen: dat kan dus pas wanneer je dit huiswerk hebt gedaan. Het gaat er niet om wat je mooi vindt (al speelt dat natuurlijk ook wel een rol), het gaat vooral over dat, wat past bij jouw merk en merkwaarden.

Plan van aanpak

Een heel plan van aanpak heb ik beschreven in het e-book ‘Marketing vanuit je hart’. Heb je dat nog niet: dat  kun je gratis downloaden door hiernaast je e-mail adres achter te laten.

Heb jij een personal brand? Kun jij in één zin zeggen waar jouw merk in essentie over gaat? Vermeld die dan hieronder en zet er een link naar je website bij.

Gerelateerde artikelen
Marketing vanuit je hart: gratis e-boek
De belangrijkste reden dat  je marketing(plan) te weinig oplevert
Personal branding: het moet natuurlijk wel echt zijn!

3 Antwoorden

  1. Wendy Lorist - Otten

    Mijn personal branding is “Bij jezelf thuiskomen”. Mensen in verbinding brengen met zichzelf en met elkaar!

  2. Corrie Derks

    Ik werk als Natuurgeneeskundige omdat ik er van overtuigd ben dat iedereen fit en vitaal zou kunnen leven. Ik geloof dat veel van de ongemakken die we in het leven ontmoeten zelf kunnen verbeteren en oplossen door eigen inzicht en door ons lichaam te stimuleren om zich zelf te helen / te genezen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.