Volharding: een van de kernkwaliteiten van de succesvolle ondernemer. Doorgaans moet je eerst een aantal teleurstellingen slikken voordat het succes komt. Het is een leerproces. Veel zelfstandigen gooien te snel de handdoek in de ring. En dat is jammer. Zo’n teleurstelling draagt niet bij aan je zelfvertrouwen, dus het is beter om toch niet op te geven.
Brandend verlangen
Maar hoe doe je dat dan? Toch doorgaan ook al lijkt het alsof het nooit iets zal worden? Of alles tegen zit? Er niemand op je zit te wachten? Het lijkt alsof je trekt aan een dood paard? Op de eerste plaats moet je een ‘brandend verlangen’ hebben, zoals Napoleon Hill dat uitdrukt (Think and grow rich). Een duidelijk doel voor ogen hebben dat je echt heel erg graag wilt bereiken. Niet dat het je gewoon leuk lijkt, nee, écht willen. Het beste is nog als je alle schepen achter je hebt verbrand, dan moet je wel.
Hulpbron
Maar je hebt nog andere hulpbronnen. Bedenk bekrachtigende situaties. Situaties, in het verleden, waar je al prestaties hebt geleverd die je nu kunnen helpen. Waar je al hebt laten zien dat je doorzettingsvermogen hebt. Dat kan op een heel ander gebied zijn.
Passie
Zo is één van mijn passies endurance rijden met mijn paard. Endurance is in feite een marathon te paard. Afstanden afleggen van maximaal 160 kilometer per dag. Het zijn wedstrijden: wie het eerst aan de finish is met een fit en gezond paard heeft gewonnen. Het paard wordt goed gevolgd tijdens de wedstrijd door dierenartsen. De kans dat je uit de strijd wordt gehaald omdat je paard niet geheel fit meer is, is behoorlijk groot. Dus alleen het uitrijden van zo’n wedstrijd is al een hele prestatie. En je hebt er veel volharding voor nodig. Wanneer je meer dan 10 uur op je paard zit, dan is het niet meer leuk. Al je spieren doen pijn, soms heb je last van maag en darmen of doorrijdplekken. Kortom, waarom doe je dit jezelf aan?
Het doel en volharding
Dat moment van over de finish rijden, dat is weergaloos. Je hebt het volbracht, je doel is bereikt. De euforie van dat moment, daar doe je het voor. Alle trainingsuren, alle moeite, alle teleurstellingen van blessures en afkeuringen zijn vergeten op dat moment. Deze sport heeft mij geleerd om door te zetten op momenten dat ik het niet meer zie zitten. Dat ik alleen maar wil stoppen, van dat paard af en op een stoel zitten. Ik heb geleerd dat ik veel meer reserves heb dan dat ik dacht, meer doorzettingsvermogen en ook de wil om dat doel te bereiken. Dat ik met veel meer pijn en moeite kan omgaan dan dat ik dacht.
Bekrachtigende situatie
Deze lessen uit de sport die ik beoefen, helpen mij in mijn ondernemerschap. Ook al ziet het er nog zo beroerd uit, die wil om de finish te halen is onverzettelijk. Dit soort ervaringen zijn enorm krachtig en behulpzaam bij het ondernemen. Je komt altijd wel een keer in de situatie terecht dat je het even niet meer ziet zitten. Of dat je omgeving druk op je uitoefent om er maar mee te stoppen. Wanneer je kunt putten uit zo’n bekrachtigende situatie dan wordt je kans op succes vele malen groter.
Kun jij ook putten uit zo’n bekrachtigende situatie? Hoe heeft dat jou geholpen? Deel die hieronder met ons in een reactie!
Gerelateerde artikelen:
Trekken aan een dood paard
Voel jij je ook wel eens waardeloos?
De kracht van gedachten: wegwijzer naar een welvarend bedrijf
Gerard Kroon
Ha Ingrid,
Mijn laatste baan in loondienst was een jaarcontract bij Joh. Enschede in Amsterdam. Als account manager moest ik binnen een jaar een bepaalde omzet halen met bellen en afspraken te maken. Ook toen was al de markt voor drukwerk al heel lastig.
Waar lagen de kansen? Bedrijven hebben allemaal een drukker. Uit onderzoek blijkt dat zo’n 15% van de klanten elk jaar van leverancier wisselt. Die zijn dus weer op zoek. Joh. Enschede heeft kwalitatief een goede naam. Dus ik ging op zoek naar klanten die ontevreden zijn over hun huisdrukker.
Na tien maanden ploeteren had ik inmiddels acht nieuwe klanten en 3,5 ton omzet. Helaas werd net op dat moment een nieuwe directeur aangesteld. Niet iemand met ervaring in verkoop. Hij begreep niet dat deze omzet werven in een moeilijke markt een grote prestatie is. Kortom, mijn jaarcontract werd niet verlengt. De aangebrachte klanten bleven natuurlijk wel op de klantenlijst van de drukkerij staan!
Voor mij is dit nog steeds een belangrijke ervaring. Voor dit bedrijf kon ik in tien maanden acht klanten vinden. Dat is ongeveer een klant per maand. Nou, dan moet ik dat toch ook voor mijn eigen bedrijf kunnen? Verder denk ik bij het bellen steeds weer: een klant die ik nu werf hoef ik niet meer af te staan want niemand kan mij ontslaan!
Wat een luxe situatie!
Groet, Gerard
Ingrid Langen
Hallo Gerard, mooi voorbeeld hoe dat werkt met bekrachtigende gedachten! Je krijgt toch vleugels wanneer het voor jezelf is en je ziet resultaten ontstaan?
hartelijke groet, Ingrid