De kracht van gedachten: wegwijzer naar een welvarend bedrijf

marketingprogrammaHet is een behoorlijk geheimzinnig en ongrijpbaar fenomeen: die kracht van gedachten. Je denkt dat je iets graag wilt, maar toch lukt het steeds niet. Je probeert het nog eens, je doet een cursus, toch blijft die grote sprong voorwaarts uit. Je bedenkt dan allerlei redenen waarom dat voor jou niet werkt: verkeerde tijdstip, kom niet de goede mensen tegen, ik heb geen geld om de dingen te doen die ik eigenlijk zou moeten doen, nog geen geluk gehad etc.

Groeien of overleven

De afgelopen weken heb ik het boek van Napoleon Hill, Think and Grow Rich opnieuw doorgelezen. De titel kan overigens misleidend overkomen: het gaat niet alleen over rijk worden maar over hoe je jouw doelen kunt bereiken, resultaten boeken. Het is bijzonder dat dit boek al rond 1900 werd geschreven: in een tijdsgewricht dat men nog niet zo bezig was met bewustzijn. Overleving was meer aan de orde van de dag.

Hoe anders is dat nu: bewustzijn en zingeving zijn voor steeds meer mensen de belangrijkste drijfveren voor hun werk. Toch zijn er allerlei belemmerende overtuigingen die verhinderen dat die zo gewenste zingeving een teleurstelling lijkt te worden. Ook dan komt overleving weer om de hoek kijken: de schoorsteen moet toch roken…..

Brandend verlangen

Napoleon Hill zegt in zijn boek: ‘Iedereen die in welke onderneming dan ook succesvol wil zijn, moet bereid zijn om zijn schepen achter zich te verbranden en zijn terugtocht af te snijden. Dat is de enige manier om zeker te weten dat je de geestestoestand behoudt, die bekend staat als een brandend verlangen om te winnen. Dit is van essentieel belang om succes te behalen’. Het woord ‘proberen’ komt er niet in voor. Toch is dat wat heel veel mensen wel zeggen: ‘ik ga het proberen, ik ga een eigen bedrijfje beginnen’.

Teleurstelling en angst

Hoe krijg je dat dan voor elkaar? Die krachtige gedachten, die wil om te winnen? Dat brandende verlangen? Vaak verlies je dat ergens onderweg door angsten, teleurstellingen, negatieve reacties uit je omgeving (‘wanneer ga je nou eens geld verdienen?’). Je moet dan wel krachtig in je schoenen staan en behoorlijk eigenwijs zijn om te zeggen ‘toch geloof ik er in en ga ik door’.

Drijfveren

Wat ik heb geleerd in de loop van een aantal jaren is dat het kennen van je eigen drijfveren, je eigen unieke kwaliteiten, je eigen levensmissie het onmogelijk maakt voor anderen om je te stoppen. Dat de wil om te bereiken wat je voor ogen had in jezelf te vinden is. Die bron in jezelf aanboren, dat is je belangrijkste uitdaging voor succes. Daar begint het mee.

Wie ben ik, wat wil ik en wat kan ik

Dat zijn de drie belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen. En je komt er lang niet altijd alleen uit. In mijn trainingen besteed ik hier steeds meer tijd aan: ik kan iedereen wel een mooi marketingsysteem leren, maar wanneer die basis niet voor elkaar is, is er geen draagvlak voor het marketinggebouw.

Omslachtig

Is dat niet omslachtig? Zoveel tijd besteden aan mindset? Gewoon het systeem leren, doen wat je gezegd wordt en de euro’s rollen naar binnen? Ik geloof daar niet meer in. Ik heb aan de lijve ondervonden dat het uitvoeren van een systeem, ook al doe je dat met nog zoveel focus en volharding, je niet brengt wat je zoekt.

Toewijding

Het geheime ingrediënt dat dan mist is ‘toewijding’. En die toewijding breng je alleen maar op als je die bron in jezelf, dat brandende verlangen, hebt aangesproken. Dan zet je alle angst en zorgen opzij en je gaat net zolang door tot je succes hebt.

Wegwijzer naar een welvarend bedrijf

Alle ervaring die ik heb opgedaan de afgelopen jaren heb ik gestopt in mijn nieuwe programma: ‘Wegwijzer naar een Welvarend Bedrijf’. Mindset is het allerbelangrijkste ingrediënt, maar uiteraard komt ook het marketingsysteem uitgebreid aan de orde. Het zal geen ‘informatiedump’ worden die over je wordt uitgestort. Je gaat zelf aan de slag met de stof zodat je het in je bedrijf direct kunt toepassen. Het is erop ingericht om precies te doen wat de naam belooft: je de weg wijzen naar jouw succesvolle en welvarende bedrijf.

Hoe het marketingprogramma eruit ziet, dat lees je hier.

Hoe zit het met jouw ‘brandende verlangen’: weet je precies waar je heen gaat of ben je aan het proberen?

4 Antwoorden

  1. Ingrid Langen

    Mindset heeft te maken met je passie: wanneer je met passie over je business, je gedachtegoed spreekt dan ben je geloofwaardig. Want als jij het al niet gelooft, waarom zou een ander dat dan doen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.