Vind jij het allemaal ook zo saai worden?

geplaatst in: Implementatie, Inspiratie, Veranderen | 2

saaiVanmorgen kwamen ze binnen: 3 nieuwe boeken. En het liefst zat ik nu op de bank, verzonken in  het eerste boek.

Maar ik moet aan het werk. Van mezelf. Want ik ben al veel te lang aan het uitstellen. Ik ben wel druk maar niet met de dingen die ik zou moeten doen. Je herkent het vast wel.

Een van de boekjes die ik kocht: ‘Getting things done’ van David Allen. Daar ga ik vast wel iets aan hebben.

Over het algemeen ben ik best gedisciplineerd. Maar er zijn van die periodes dat ik mezelf nauwelijks aan het werk kan krijgen. Een van de oorzaken: verveling.

Saai en vervelend

Het wordt saai. Iedere keer hetzelfde riedeltje: blog, dagelijkse post op Facebook (in het verleden deed ik dat op Twitter en LinkedIn), wekelijkse e-mail sturen. De energie gaat eruit. En dat is te merken. Aan de reacties. Die er niet (meer) zijn. Zo binnen – zo buiten.

Na de piek volgt meestal wel weer een dal

Ook dat is een waarheid als een koe. De 10-daagse mini cursus was echt een piek. In aandacht van mij aan de deelnemers en vice versa. Wat een energie en hoe gaaf was het. En dan is dat klaar. En dan moet je weer over tot de orde van de dag. Saai.

En begrijp me goed: m’n klanten vind ik niet saai! Daar kom ik echt mijn bed wel voor uit. Maar die marketing…….van mezelf dan hé!

Alles zelf doen

Dat komt erbij: ik doe alles zelf. Zo ben ik opgegroeid. In de jaren 70 werd het populair: het doe-het-zelven. De bouwmarkten werden uit de grond gestampt. Mijn vader verbouwde ons hele huis in zijn vrije weekends en de vakanties. Mijn moeder leerde ons, haar dochters, dat je vooral zelfstandig moest zijn. Niet afhankelijk van wat dan ook. En nu leren we dat ook: we moeten alles zelf doen, online:

  • Je vakantie boeken. Vroeger ging je naar een reisbureau. Die deed het werk voor je. Nu zit je zelf uren te zoeken naar een leuke locatie, een goedkope vlucht en dan moet je het nog boeken.
  • Meterstanden doorgeven. Vroeger kwam er gewoon iemand langs de deur, je meter opnemen. Nu moet je ze zelf doorgeven. Online (of een kaartje sturen).
  • Je website maken. Nog niet zo heel lang geleden besteedde je dat uit. Dat kon je echt niet zelf. Nu wel. Want er is WordPress.
  • Promotie en advertenties. Dat liet je doen door een reclamebureau. Nu doe je alles zelf. Op Facebook (of LinkedIn, Twitter of Instagram).
  • Direct mail. Dat liet je ook doen door bedrijven die daar in waren gespecialiseerd. Nu heb je Mailchimp en verzamel je email adressen. En ploeter je wekelijks (2-wekelijks, maandelijks) op een leuke tekst met een pakkende titel.
  • Foto’s maken. Dat deed je bij de fotograaf. Die zaten bijna op iedere straathoek. Nu doe je het zelf. Met je smartphone. Iedereen kan toch plaatjes schieten?
  • Video’s maken. Idem, zelf doen met je smartphone. De (soms tenenkrommende) resultaten zie je op Facebook voorbij komen.

En heb je wel eens opgeteld hoeveel tijd je daar aan kwijt bent? Ik niet. Maar het is vast heel veel. Daar komt bij: je moet het allemaal leren. En dat kost ook bakken tijd. En word je er ooit goed in? Ik betwijfel het. Als je het leuk vindt, misschien wel. Maar anders?

De oplossing? Die is eigenlijk heel simpel. Besteed het weer uit. Er zijn steeds meer zzp’ers gespecialiseerd in al deze dingen. Ze kunnen het je leren. Maar ze kunnen het ook voor je doen.

Zo heb ik recent de ‘online business manager’ ontdekt. Een nieuw vakgebied en niet hetzelfde als de ‘virtual assistent’ heb ik me laten vertellen. Dat lijkt me nou precies de oplossing. Ik heb een afspraak gemaakt. Want ik wil me juist bezighouden met de content. Niet met alle geheimen van m’n email systeem.

En hoe zit het dan met de kosten? Dat is een kwestie van een rekensommetje: wat is mijn uurtarief afgezet tegen dat van de hulp? En niet te vergeten: de inspiratie! Wanneer ik al die saaie dingen kan uitbesteden aan iemand die het wel leuk vindt om te doen, dan kan mijn inspiratie weer vrij stromen.

Alleen bij het idee word ik al blij.

Wat vind jij? Moet je alles zelf doen? Of zou je al die vervelende marketingklusjes ook wel willen uitbesteden? En wat houd je daarbij tegen? Laat hieronder je reactie achter!

Gerelateerde artikelen
Waarom projecten zich eindeloos voortslepen
Waarom uitstelgedrag ook nuttig is
Motivatie: hoe krijg je dat terug als het is verdwenen

2 reacties

  1. Corrie Derks

    Dit lijkt me een heel goed idee, ieder mens heeft zijn eigen talenten en laten we daar gebruik van maken. Top!

    Voor kleine ZZP-ers die net (of net niet) hun boterham verdienen, kunnen die extra kosten toch de hindernis zijn.

    Laatst was ik in een bedrijf in Amersfoort waar gewerkt werd met sociaal kapitaal. Een geweldig initiatief. Ik zou het mooi vinden als dit een vertaalslag zou krijgen naar andere terreinen.
    Een soort bank voor sociaal kapitaal mischien?

    • Ingrid Langen

      Daar heb je helemaal gelijk in Corrie: je moet wel al wat omzet hebben om het te kunnen uitbesteden. Maar met uitwisseling van diensten kun je dat opvangen. En voor beide partijen meer zichtbaarheid creëren. Je hebt dan eigenlijk een soort van ‘datingsite’ nodig om partijen bij elkaar te kunnen brengen. Of een Facebookgroep misschien? Leuk om eens over na te denken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.