Is jouw heilig vuur een smeulend hoopje as?

geplaatst in: Doelstellingen, Inspiratie, Ondernemen | 3

heilig vuurAls klein meisje wilde ik balletdanseres worden, dat leek me wel wat. Lichtvoetig in zo’n mooi tutuutje rondzweven, ik droomde ervan. Maar van mijn moeder mocht ik niet op balletles: daar kreeg je maar uitgedraaide heupen van. Einde droom. Een aantal jaar later wilde ik op paardrijles. Dat vond mijn moeder veel te duur. Deze keer heb ik doorgezet. En ik werd zo’n paardenmeisje. Ik wilde er uiteindelijk ook mijn werk van maken, maar dat werd me afgeraden: je verdient bijna niets en moet onmogelijk lange dagen maken. Dus ik heb een vak geleerd. Van het heilige vuur naar de centrale verwarming. Het kan raar lopen met dromen. Wat is er voor nodig om je droom te realiseren?

Dromen, durven, doen

Ondernemers, geboren ondernemers, die hebben een droom. Ze willen iets bereiken, ze hebben een ideaalbeeld. Zich ontworstelen aan een uitzichtloze situatie. Of ze willen iets bewijzen: dat ze iets wel kunnen. Zoals Annemarie van Gaal in het filmpje hieronder. Zij mocht van VNU niet naar Rusland want men vond haar te jong en zonder ervaring. Veel te groot risico. Uiteindelijk ging ze toch (niemand anders wilde), nam samen met een partner het bedrijf over en werd buitengewoon succesvol. Ze had een droom, wilde zich bewijzen en deed het ook.

We leven in een tijd dat steeds meer mensen dat willen: hun droom realiseren. Zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid zijn belangrijke drijfveren. Maar niet de kern van de zaak.

[youtuber youtube=’http://www.youtube.com/watch?v=oximaoEQO6A&feature=youtu.be’]

Op zoek naar het ‘waarom’

Dat heilige vuur, dat brandende verlangen, hoe vind je dat nou bij jezelf? Dat je het nodig hebt om echt te bereiken wat je wilt, dat is wel duidelijk. Bij mij heeft het even geduurd voordat ik dat brandende verlangen uit mijn jeugd weer terug had gevonden. Jarenlang werken in marketingfuncties heeft me wel de bagage gegeven om die droom nu te realiseren. Iedereen heeft zo zijn eigen weg te gaan.

Mensen kopen niet wat je doet, mensen kopen waarom je het doet

Dat was een van de belangrijkste lessen uit mijn marketingcarrière: vind het ‘waarom’ van een merk, een product, een dienst en je vindt je doelgroep en klanten. Ik ben er van overtuigd dat veel meer zelfstandigen succesvol kunnen zijn. Dat heeft niets met buitenwereld en crisis te maken. Wel met heilig vuur. Wanneer je jouw heilige vuur hebt aangewakkerd, dan houdt niets je meer tegen. Je wilt bewijzen, realiseren, leren.

Op zoek naar het heilig vuur

Wanneer je op latere leeftijd besluit een 2e carrière te beginnen, je droom te realiseren, dan ligt er een berg puin op je heilige vuur. Daarin moet je graven om jouw brandend verlangen terug te vinden. Dat valt niet altijd mee. Maar dit is een van de waardevolste opruimacties die je kunt doen. Tot de kern van jouw zaak komen, dat geeft je vleugels.

Hoe is het met jouw heilige vuur? Heb jij het gevonden? Of ben je nog zoekende? Laat hieronder jouw reactie achter!

Om je te helpen bij je zoekactie heb ik de workshop ‘Ontdek je heilige vuur’ ontwikkeld. In een halve dag gaan we op zoek naar jouw heilige vuur, je brandende verlangen. Wat wil jij realiseren? Wat is je droom? Welke betekenis wil je hebben voor je doelgroep? Dat zijn de vragen die centraal staan. Met de antwoorden trek je jouw doelgroep aan, de mensen die bij je passen. Deze workshop geef ik op dinsdag 8 oktober en donderdag 17 oktober. Het volledige programma vind je hier.

3 reacties

  1. Emma Groot

    Herkenbaar de reacties ‘zou je dat wel doen’ en ‘je bent toch geen schrijfster.’ Maar ben blij dat ik mijn droom heb durven realiseren met wel een realistische blik erop.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.