5 stappen naar meer klanten

geplaatst in: Meer klanten, Strategie | 3

5 stappen naar meer klantenDe weg naar groei en bloei gaat niet over rozen: dat is een open deur. Ondernemen is een moeilijk vak en er is geen opleiding voor. De grootste uitdaging voor iedere (beginnende) ondernemer is toch ‘hoe kom ik aan klanten?’. Wanneer wordt iemand klant? Dat verloopt in een aantal stappen:

1. Hoe vinden je klanten jou?

Want dat is stap 1. Mensen die een vraag hebben gaan op zoek. Meestal via internet. En dan moet jij vindbaar zijn. Met jouw aanbod, je dienst of product. Heb je dat goed voor elkaar? Is jouw website jouw beste verkoper? Of heb je een digitaal uithangbord? Want met je website begint je verkoopgesprek, ook al biedt je een dienst aan.

2. Leuk vinden

De bezoeker van je website neemt heel snel een besluit: ‘is dit iets voor mij’, ‘snappen ze hier wat ik zoek’, dat zijn de vragen die iemand razendsnel voor zichzelf beantwoordt. En wanneer dat antwoord niet positief is zijn ze weer weg. Weet jij wat jouw klant zoekt? Met welke vraag je bezoeker naar je website komt? Het ‘leuk vinden’ bouw je op met je blog. Bloggen is met afstand de beste manier om een enthousiast publiek op te bouwen. Mensen die leven met de vraag waar jij het antwoord op hebt, waar je ze bij kunt helpen.

3. Vertrouwen opbouwen

Met je blog bouw je vertrouwen op. Je overtuigt je bezoeker van jouw expertise op je vakgebied. Je bent duidelijk over wat jouw (aanstaande) klant van je kan verwachten. Het wordt steeds gemakkelijker voor je bezoeker om een besluit te nemen. En dat wil niet altijd zeggen dat iemand direct klant wordt: soms gaat er eerst een kennismakingsgesprek aan vooraf.

4. Klant worden

Het is jouw taak om je klant te helpen een keus te maken. Een keus voor jouw product of dienst. Jij bent er van overtuigd dat je waarde kunt geven aan je klant, dat je een vraag kunt oplossen. Je ‘verkoopt’ niets, je lost een vraag op. Wanneer je vanuit die gedachte kunt werken, dan wordt marketing leuk. Dan heb je gewerkt aan een win-win relatie. Het woord ‘relatie’ zegt het eigenlijk al: je bouwt aan een relatie waar beide partijen profijt van hebben, liefst voor een langere termijn. Want zaken doen met bestaande klanten gaat sneller en gemakkelijker dan steeds nieuwe te moeten vinden.

5. Ambassadeurs

Tevreden klanten zijn je beste reclame! Vraag altijd om een referentie of om een verwijzing. Iemand die tevreden is over jouw product of dienst zal die graag aanbevelen. Wij vinden het nogal lastig om te vragen om een testimonial of om een verwijzing. Stap over die bescheidenheid, bedenk hoeveel meer mensen jij zou kunnen bedienen en blij maken. Die zou je tekort doen door geen gebruik te maken van de tevredenheid van je klanten.

Is dit nou alles? Eigenlijk wel. Over iedere stap valt veel meer te zeggen. Over vindbaarheid van websites ga ik in een volgende blog meer vertellen, dus meld je aan en blijf op de hoogte!

 

Gerelateerde artikelen:
Goede marketing: het verschil tussen succes en falen
Een website: must have of nice-to-have?
5 redenen waarom je een blog nodig hebt

3 Antwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.