Zin en onzin van email marketing

geplaatst in: Meer klanten, Online marketing, Strategie | 7

email marketingIn het vorige artikel deed ik het online marketingsysteem van website, blog en social media uit de doeken. Welke rol speelt email marketing dan in dat geheel? In dit artikel vertel ik je hoe je waarde creëert met een email lijst. En ook wat je vooral niet moet doen.

De zin van email marketing

Mensen die zich hebben aangemeld voor jouw maillijst zijn geïnteresseerd in jouw aanbod. Dat is in het kort precies de reden dat je met email marketing moet beginnen! Ik heb er zelf lang tegenaan zitten hikken. ‘Iedereen krijgt al zoveel mail, wie zit er nou op mijn mails te wachten, je schuift jezelf zo naar voren en ik blijf liever onopvallend, wat zullen ze er wel niet van denken’: allemaal herkenbare overtuigingen, toch? Ik kan je uit eigen ervaring melden dat je aan deze overtuigingen niets hebt: ruim ze op! Een email lijst is de meest waardevolle lijst van contacten die je kunt hebben.

De wetgeving

Van de telecomwet mag je mensen niet ongevraagd mails met een commerciëel aanbod sturen: daar moet iemand toestemming voor hebben gegeven. Dat geldt voor zowel particulieren als bedrijven. Hoe krijg je nu voor elkaar dat mensen toestemming geven, zich gaan aanmelden voor je lijst?

Hoe maak je een email lijst?

Wanneer je een knop op je website hebt staan: ‘meld je hier aan voor mijn nieuwsbrief’, dan zul je daar geen of zeer weinig reactie op krijgen. Het werkt niet, mensen doen dat niet. Maar wanneer je iets aan biedt dat waardevol is, zoals een e-boek of een video, dan willen mensen dat graag hebben wanneer dat voor hen relevant is. En dat je dan een e-mail adres moet achterlaten om het te kunnen ontvangen: geen probleem! Deze manier van je lijst opbouwen noemen we ‘opt-in’. Want iemand laat vrijwillig zijn mail adres achter, dus die mag jij mailen. Belangrijk is ook dat iemand zich ten allen tijde kan afmelden. Er moet een ‘afmeld/unsubscribe’ knop in je mail aanwezig zijn.

Email marketing programma’s

Outlook gebruiken voor je email marketing is geen goed idee. Wanneer je veel adressen in één mail via Outlook verstuurt, verdwijnt dat al snel in spamboxen. Het bijhouden van je lijst is ook veel werk. Daarom kun je het beste gebruik maken van een speciaal programma. Ik gebruik Mailchimp. Het grote voordeel van zo’n programma is dat het garandeert dat je mails niet (of nauwelijks) als spam worden gekwalificeerd, je krijgt veel meer inzicht in het gedrag van je lezers (Mailchimp houdt bij wie de mail heeft geopend, op welke links er is geklikt en nog veel meer) en met Mailchimp kun je een opt-in formulier op je website direct koppelen aan je lijst zodat je daar zelf geen omkijken meer naar hebt. En Mailchimp is gratis (tot een bepaald aantal adressen). Er zijn meer goede programma’s zoals bv A.Weber (wel betaald).

Website, blog en email marketing

Je blog is het hart van jouw gedachtegoed en je website is je digitale verkoper. Daar wil je dus zoveel mogelijk publiek ontvangen. Jouw emaillijst bevat de namen van mensen die al hebben laten weten dat ze geïnteresseerd zijn in wat jij te vertellen hebt. Je mail bevat relevante content: een leuk artikeltje met een link naar je blog. En dan kan onderaan wel een korte promotie staan over jouw product of dienst, maar het is niet het hoofdonderwerp van je mail.

Hoe vaak mailen

Die vraag krijg ik ook vaak. Zelf stuur ik om de week een mail. Ik zou zeggen stuur minimaal eens per maand een bericht (zodat ze je niet vergeten) en maximaal eens per week. En nogmaals: zorg ervoor dat je mail een waardevol verhaal bevat. Je lijst bestoken met aanbiedingen werkt niet.

LinkedIn

Nog een don’t: gebruik LinkedIn niet voor je email marketing. Ik ontvang van sommige mensen regelmatig berichten in LinkedIn met een link naar hun blog of hun nieuwe workshop. DAAR IS LINKEDIN NIET VOOR BEDOELD! Deze mensen hebben helemaal niet laten weten of ze geïnteresseerd zijn in jouw aanbod en in jouw onderwerp. Je loopt een grote kans aangemerkt te worden als spammer met als gevolg dat je account wordt afgesloten. Wat je wel kunt doen in LinkedIn is je blog posten in groepen (waar jouw doelgroep zich bevindt) en wanneer mensen doorklikken naar je website zorgen dat ze zich aanmelden voor je lijst. Pas dan weet je dat ze geïnteresseerd zijn.

Conversie naar klanten

Doorgaans heb je 7 keer contact nodig met iemand voordat deze besluit om zaken met jou te doen. Ga er dus niet vanuit dat iemand die zich aanmeld op je lijst ook direct klant wordt. Dat heeft tijd nodig en een heleboel lezers worden helemaal nooit klant. Maar zij kunnen wel ambassadeur van jou worden doordat ze jouw bericht doorsturen!

Samenvattend:

  1. Creëer een waardevolle blog.
  2. Gebruik een e-mail programma met opt-in mogelijkheid.
  3. Bedenk een leuk gratis cadeautje dat inschrijvers op je lijst ontvangen.
  4. Stuur regelmatig een bericht: minimaal eens per maand, maximaal eens per week.
  5. Promoot je product of dienst slechts zeer bescheiden in je mail: het gaat om de waarde voor de lezer.

Wat zijn jouw argumenten om maar niet met email marketing te beginnen? Laat het weten in een reactie hieronder!

Gerelateerde berichten
Van vreemden vrienden en klanten maken met online marketing 
3 Manieren om lezers voor je blog te werven
WordPress: over verbinden en zichtbaar zijn

7 reacties

  1. Caroline van Wijk

    Ha Ingrid,
    Dank voor je steeds weer nuttige tips!
    En het werkt! Ik heb vandaag de stoute schoenen aangetrokken mijn contacten heel netjes en eenmalig gevraagd of ze geïnteresseerd zijn in mijn checklist voor bloggers (ik geef schrijftips, aanvullend op jouw marketingtips) en de teller staat nu al op vijf procent positieve respons! Ook geef ik mensen die zich uitschrijven de optie om niet meer elke week, maar eens per maand op de hoogte te worden gehouden. Sommige mensen willen wel op de hoogte blijven, maar niet zo nodig elke week.

  2. Manuela l'Herminez

    Dag Ingrid,

    Zeer bruikbare tips, bedankt!

    Ik heb zojuist een nieuwsbrief verstuurd naar 902 adressen, nu heb ik al 3.8% “unsubcribers” en Mailchimp meldt dat mijn account geblocked kan worden hierdoor. Weet jij bij hoeveel procent dit gebeurt? Bijna 70% van de nieuwsbrief/mails is nog niet geopend.

    Alvast hartelijk dank voor je reactie.

    • Ingrid Langen

      Hallo Manuela,
      Dank je wel voorje compliment!
      In de ‘legal’ terms van Mailchimp kun je, onder paragraaf 11, vinden dat ze bij meer dan 1 uit 1000 mails aan spamklachten je account kunnen blokkeren. Het gaat dan dus om ‘unsubscribes’, als gevolg van een spammelding. De vraag is dan waar jouw 900 adressen vandaan komen, hebben die mensen zichzelf aangemeld? En de tweede vraag: kan jouw mail als ‘spam’ gezien worden? Daar kun je eens kritisch naar kijken. Bij die aantallen is een openingsrate van ca. 30 % niet heel slecht. Je kunt dan eens kijken naar je titel: is die uitnodigend genoeg om de mail te openen?

  3. harold

    Goede tips! Ik ben net begonnen met het ontwikkelen van een waardevol “iets” wat ik wil inruilen voor een email adres.

    Ben benieuwd weer naar je volgende blog!

    • Ingrid Langen

      Hallo Harold, dank voor je compliment! Mijn volgende blog staat dinsdag weer online. Je kunt onderwerpen aangeven waar je graag meer over wilt weten…

      hartelijke groet, Ingrid

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.