Zichtbaar: gezien kunnende worden. Synoniem met manifest, duidelijk, waarneembaar.
Zichtbaarheid loopt als een rode draad door ons leven. We willen allemaal gezien worden: als mens, als werknemer, als collega, als ondernemer, als familielid, als vriend/in. De donkere dagen voor Kerst is de periode dat je eens terug kijkt op het afgelopen jaar en stil staat bij de gebeurtenissen.
Zichtbaar zijn
Terugkijkend speelde het thema ‘zichtbaarheid’ een grote rol. Dat zie je vooral terug in het digitale speelveld: Social Media als LinkedIn, Facebook, Twitter, YouTube zijn een steeds grotere rol gaan spelen in ons dagelijkse leven. En waarom? Zichtbaarheid voor je ‘vrienden’ en je ‘connecties’. Zichtbaar zijn voor potentiële klanten of werkgevers. We zijn er de hele dag mee bezig….
Gewoon doen
Ik wilde zelf ook zichtbaarder zijn met mijn activiteiten. En creëerde een nieuwe website met een blog. In het begin was het bloggen best spannend: want wie zit er nu eigenlijk op te wachten? Is niet alles al gezegd? Voeg ik nog wel iets toe? Dat zijn gedachten waar veel beginnende bloggers mee schijnen te worstelen. Want we zijn toch opgevoed met de gedachte ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’. Reacties van lezers zijn dan heel leuk want dat maakt ‘zichtbaar’ dat je schrijfsels daadwerkelijk worden gelezen.
Digitale zichtbaarheid
Het wordt ook steeds belangrijker om die zichtbaarheid te managen. Headhunters, recruiters, potentiële klanten maken op grote schaal gebruik van die Social Media om te bekijken wie ze voor zich hebben. En het blijkt nog helemaal niet zo simpel te zijn om die digitale zichtbaarheid op een goede manier voor elkaar te krijgen.
Personal brand?
Want hoe wil je gezien worden? Wat wil je dat een ander van en over je vindt? Waar bevindt zich je doelgroep? Daar moet je over nadenken en je strategie op afstemmen. Want een strategie is nodig om op een manier zichtbaar te zijn die bij jou en de doelen die je wil bereiken past.
Vormgeven
Het doet mij pijn te zien dat met name zelfstandigen zo ‘aanmodderen’ met hun zichtbaarheid. Juist als zelfstandige heb je een uitgelezen kans om je eigenheid en authenticiteit uit te dragen in leven en werk. Doordat de zichtbaarheid vaak verzandt in clichématige uitingen blijft gezonde groei uit. Daarom zet ik mij ervoor in dat te verbeteren: dat is mijn drijfveer.
Groei en expansie
Dat wordt mijn thema voor 2012. En hopelijk ook voor mijn omgeving. Gezonde groei zorgt ervoor dat een eikel een eik kan worden: dat we ons volle potentieel gaan benutten. Ambitieus? Misschien wel. Want juist nu zien we veel berichten over de naderende recessie. Dan zie je de ‘wet van de aantrekking’ in werking treden: waar de aandacht naartoe gaat, dat groeit. Ook de negatieve zaken!
Onze grootste angst
wordt beschreven in een gedicht van Marianne Williamson. Het wordt ook wel toegeschreven aan Mandela….Ik vind het een prachtig gedicht over zichtbaarheid en groei. Een inspiratiebron om de aandacht te richten op groei en niet op tekort.
“Our deepest fear is not that we are inadequate.
Our deepest fear is that we are powerful beyond measure.
It is our light, not our darkness that most frightens us.
We ask ourselves, Who am I to be brilliant, gorgeous, talented, fabulous?
Actually, who are you not to be? You are a child of God.
Your playing small does not serve the world.
There is nothing enlightened about shrinking so that other people won’t feel insecure around you.
We are all meant to shine, as children do.
We were born to make manifest the glory of God that is within us.
It’s not just in some of us; it’s in everyone.
And as we let our own light shine, we unconsciously give other people permission to do the same.
As we are liberated from our own fear, our presence automatically liberates others.”
Ik wens jou en je dierbaren een groeizaam en overvloedig 2012!
Geef een reactie