Voor vanmorgen had ik een webinar gepland. En het voelde zo onbelangrijk aan. Zo futiel. Dat ik even overwoog om het te annuleren. Dat zette me aan het denken over betekenis. Want wat is de betekenis van zo’n webinar geven? Terug tot de orde van de dag? Lekker belangrijk…
Hele grote en aangrijpende gebeurtenissen, zoals de ramp met het neergeschoten vliegtuig vorige week gevolgd door de dag van Nationale Rouw gisteren, maakt dat alle dagelijkse activiteiten onbelangrijk lijken. Wat is de zin ervan als het zo maar weggevaagd kan worden? Als het zomaar over kan zijn? Dat vroeg ik me af. En ik niet alleen.
Maar wanneer je de berichten van nabestaanden bekijkt, dan zie je dat juist die dagelijkse dingen belangrijk zijn. Dat de betekenis van mensen ontleend wordt aan de betekenis die ze hadden voor hun omgeving. De dingen die ze deden, de aandacht die ze gaven, de manier waarop ze in het leven stonden. Dat het niet gaat over succes. Hoe succesvol iemand was, is uiteindelijk helemaal niet belangrijk. Het gaat om de betekenis die je hebt voor je dierbaren, je naasten, je bekenden, je collega’s, je omgeving.
Betekenis is niet groots. Betekenis zit ‘m in dagelijkse, ‘gewone’, dingen die waardevol zijn voor een ander.
Het denken over betekenis heeft nog iets anders gedaan. Het heeft me laten beseffen dat ‘betekenis hebben’ voor anderen eigenlijk het allerbelangrijkste is in het leven. Want die betekenis maakt hoe we herinnerd worden. Die betekenis geeft zin aan de dagelijkse activiteiten. Activiteiten waar ik niet altijd zin in heb. Door ze niet te doen, doe ik een ander tekort. Want ik onthoud ze mijn betekenis.
Dat brengt me terug bij mijn webinar. Dat gaat over ‘Moeiteloze Marketing’. Bah, marketing, commercieel gedoe. Is helemaal ‘not done’ bij rampzalige gebeurtenissen.
Voor mij gaat marketing over ‘verbindingen leggen met je doelgroep’. Want wanneer je niet zichtbaar bent, wanneer ze jou niet kennen, dan kun je geen betekenis voor ze hebben.
In die vaardigheid, zelfstandigen leren hoe ze zichtbaar kunnen worden voor hun doelgroep, schuilt mijn betekenis voor hen. En wanneer ik er niet voor zorg dat ik gezien en gehoord wordt, dan doe ik ze tekort.
Dus het webinar heb ik door laten gaan. Om de betekenis die het heeft voor de mensen die zich hebben aangemeld en die een goed verhaal verwachten. En voor mezelf: om een connectie te maken met de mensen die mijn verhaal boeiend genoeg vinden om er tijd voor vrij te maken.
De vraag, ‘hoe kan ik meer betekenis hebben’ , daar zouden we eigenlijk vaker bij stil moeten staan.
Betekenis: iets om bij stil te staan in deze tijd. Wat geeft jou betekenis? En heb je er altijd zin in om betekenisvol te zijn? In het reactieveld hieronder kun je jouw gedachten hierover neerzetten.
2 reacties